Hoppa till innehåll

Niondeklassisters förmåga att lära sig har försvagats

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 14.11.2013 7.51
Pressmeddelande -

Inställningen till att lära sig och att gå i skola har klart försvagats hos elever i grundskoland nionde klass sedan 2001. Centret för utvärdering av utbildning vid Helsingfors universitet har i sin utvärderingsundersökning jämfört inställningen till inlärning och skolgång under 2001 och 2012.

I utvärderingen om förmågan att lära sig, som genomfördes 2012, har resultaten jämfört med 2001 sjunkit på alla områden som utvärderades– slutledningsförmåga, matematiskt tänkande och läsförståelse. Det syns även tydligt i att den positiva inställningen till skolan ha försvagats. På motsvarande sätt har den negativa inställningen till skolan ökat i viss mån.

Flickor klarade färdighetsuppgifterna bättre än pojkar på alla tre områden, trots att resultaten för flickorna var en aning sämre än pojkarnas i en del av uppgifterna. Skillnaderna i färdigheter mellan olika delar av landet och mellan olika skolor var små. Skillnaderna mellan skolorna har inte vuxit, däremot har skillnaderna mellan individer och mellan årskurser ökat. Resultaten har även försvagats hos såväl de elever som presterade bäst som de som presterade sämst i uppgifterna. Elevernas hembakgrund hade samma inverkan som tidigare: Ju högre utbildade föräldrarna är, desto bättre klarade eleverna uppgifterna.

Ca 7 800 niondeklassister från 65 kommuner och 82 skolor deltog iutvärderingsundersökningen som genomfördes av Centret för utvärdering av utbildning vid Helsingfors universitet under våren 2012. En motsvarande undersökning gjordes i samma skolor våren 2001. Utvärderingsundersökningen är även inskriven i regeringsprogrammet.

Minister Kiurus pressmeddelande i anslutning till undersökningen (på finska).


Ytterligare information:
- professor Jarkko Hautamäki, tfn 050 318 2183,
- undervisningsrådet Tommi Karjalainen, tfn 0295 3 30140

Hautamäki, J., Kupiainen, S., Marjanen, J., Vainikainen, M-P. & Hotulainen, R. (2013). Oppimaan oppiminen peruskoulun päättövaiheessa. Tilanne vuonna 2012 ja muutos vuodesta 2001. Tutkimuksia 347. Helsingin yliopiston opettajan-koulutuslaitos ja Koulutuksen arviointikeskus. Helsinki: Yliopistopaino.

Svenskspråkig titel: Färdigheten att lära sig i slutskedet av den grundläggande utbildningen
Situationen 2012 och förändringen sedan 2001.

http://www.helsinki.fi/cea/julkaisut/index.html