Bildningens riktning -kolumn
Framtidens säkerhet byggs med dagens bildning

En kanadensisk vän sade för mer än tjugo år sedan att han inte är förvånad över att Finland toppar Pisa. Finland är det enda land där man kan föra en intellektuell diskussion med en busschaufför, tyckte han.
Det gäller att hålla fast vid de styrkor som bidragit till det finländska utbildningssystemets goda lärresultat. Jag brukar lyfta fram tre faktorer: jämlikhet, en forskningsbaserad stabil utveckling av utbildningssystemet och en stark tillit till lärare och skola. Det här är särskilt viktigt i dag när vår omvärld blivit mer polariserad, när mycket i världen är ostabilt och det uppenbart brister i tillit på många håll. I vår globaliserade värld sprider sig både positiva och negativa fenomen snabbt.
Bildning fungerar som ett skydd mot destruktiva fenomen. Med bildning har vi byggt upp ett stabilt, tryggt och resilient samhälle. I Finlands säkerhetsstrategi för samhället, som statsrådet godkänt i år, lyfts bildningens och kulturens roll upp som en garant för kristålighet och som ett skydd mot hybridpåverkan. Den bildade busschauffören tror inte på vad som helst, utan kan förhålla sig kritisk när det behövs.
Bildning skapar också välbefinnande och social enighet och delaktighet i samhället. Det här skapar stabilitet och förtroende mellan människor och tillit till samhället. Ett sådant samhälle bidrar även till medborgare med god försvarsförmåga. Det blir en god spiral, där det ena ger det andra. Samma viktiga roll har också kulturen, biblioteken, ungdomsverksamheten, idrotten och den andliga verksamheten, och det här lyfts tydligt fram i vårt lands säkerhetsstrategi. Styrkorna i det finländska bildningssamhället är ändå inte självklara och man kan snabbt rasera sådant som byggts upp under lång tid. Vi ser tyvärr exempel på det ute i världen.
Skolan är den enda institution som når hela årsklassen, och det är en enorm styrka för vårt samhälle att alla skolor är goda skolor. Så är det inte i alla länder. Skolan är samlingsplatsen för lärande och social utveckling i vårt samhälle. Under pandemin insåg vi hur viktig den sociala funktionen är när ungas välbefinnande och lärande försämrades. Det mänskliga lärandet är mångsidigare än den artificiella intelligensen och väver ihop fakta med insikter, erfarenheter, värderingar och känslor. Det här bör beaktas av skolan, som också är en framtidsinstitution som ska ge våra barn förmågan att orientera sig i ett samhälle, som vi ännu inte känner till. När den nya tekniken omformar samhället och livet är det helt klart att de djupast mänskliga kompetenserna behövs alltmer vid sidan av grundläggande kunskaper som modersmål och matematik.
Skolan behöver vara en plats som känns meningsfull, ett ställe där du också känner att du kan bidra till samhället och göra gott, ett tryggt ställe för möten och dialog mellan människor. I Finland finns redan mycket av dessa element i skolan och denna styrka ingår också i den vision för framtidens grundskola som bereds vid ministeriet. Finlands skola är fortfarande god och Finland utses år efter år till det lyckligaste landet. Men sådana framgångar upprätthålls inte utan ständigt arbete och utveckling. Vi bör kämpa för att alla också i fortsättningen ska ha tillgång till högklassigt lärande och bildning och vi kommer helt säkert att behöva innovationer för att klara av detta i ett hela tiden föränderligt samhälle med minskade resurser.
Utbildning på alla nivåer behöver satsningar och utveckling, även forskningen. Bildning, ny kunskap och innovationer ger Finland förutsättningar att blomstra. Ekonomin är inte god nu, men vi måste tro på en stark finländsk ekonomi och arbeta oss fram till den. Alla de här frågorna jobbar vi med vid undervisnings- och kulturministeriet, vid de tio ämbetsverken som blir fem från årsskiftet, i kommuner och många andra institutioner och organisationer.
För att garantera ett tryggt och motståndskraftigt Finland även i framtiden, bör vi fortsätta satsa på bildning, kultur och mänsklig utveckling. När vi stärker våra skolor, ger lärarna rätt förutsättningar och ser till att alla barn får en bra start – då bygger vi inte bara kunskap, utan också ett samhälle som står stadigt när det blåser. Det är en investering i vår gemensamma trygghet.
Heidi Backman
kanslichef sedan 4.8.2025
I kolumnserien bildningens riktning behandlar undervisnings- och kulturministeriets ledning och sakkunniga de ärenden som är under beredning och bakgrunden till dem.