Hoppa till innehåll

Utredningspersoner föreslår att förskoleundervisningen blir obligatorisk

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 5.6.2013 8.00
Pressmeddelande -

I rapporten, som idag överräcktes till undervisningsminister Krista Kiuru, föreslås att förskoleundervisningen blir obligatorisk. Målet är att garantera att hela åldersklassen deltar i högklassig förskoleundervisning.

Utredningen hänför sig till regeringens mål att utveckla förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen så att hela åldersgruppen tryggas likvärdiga förutsättningar. Förskoleundervisningen garanterar en undervisningsmässigt och pedagogiskt högklassig kontinuitet från småbarnsfostran till grundläggande utbildning.

98 % av åldersgruppen deltar för tillfället i förskoleundervisning. Utredningspersonerna föreslår att förskoleundervisningen för 6-åringar görs obligatorisk för hela åldersklassen. Trots att deltagandet i förskoleundervisning redan nu är högt kan, enligt utredningspersonerna, endast ett regelbundet, dagligt deltagande i förskoleundervisning garantera de bästa fröutsättningarna för barnets inlärning och utveckling.

Den varaktighet som obligatorisk förskoleundervisning medför innebär också det bästa stödet för barnets inlärning och uppväxt. Enligt utredningspersonerna existerar förskoleundervisningens praxis och grunder redan, det är endast själva lagstiftningen som saknas.

Utredningspersonerna docent Jarmo Kinos och docent Tuire Palonen överräckte sin utredning till undervisningsminister Krista Kiuru den 5 maj.

- Utbildningsmässig jämlikhet är ett samhälleligt val. För att utbildningen ska vara jämlik bör vi koncentrera oss på de två procent som för tillfället inte deltar i förskoleundervisning. Utredningen visar att det inte finns någon klar orsak till varför dessa två procent inte deltar. Alla barn kan dra nytta av en högklassig förskoleundervisning, sade minister Kiuru.

Inom den grundläggande utbildningen håller skillnaderna mellan skolorna i fråga om inlärningsresultat på att öka. Dessa skillnader kan effektivt minskas genom att främja barns jämlika möjligheter till inlärning och mognad redan i förskolepedagogiken och förskoleundervisningen.

- Undersökningarna visar att det effektivt går att minska skillnader i inlärningsresultat genom stöd i ett tidigt skede. Jag anser det vara oerhört viktigt att utveckla förskoleundervisningen så att hela åldersgruppen tryggas likvärdiga förutsättningar. Utredningen ger oss viktig bakgrundsinformation då vi planerar förskoleundervisningens framtid, betonade minister Kiuru.

Rapporten finns på addressen: http://www.minedu.fi/OPM/Julkaisut/2013/Selvitys_esiopetuksen_velvoittavuudesta.html


Ytterligare information:
Direktör Jari Rajanen UKM, tfn 0295 3 30268
Specialmedarbetare Pilvi Torsti UKM, tfn 0295 3 30168

Utredningspersoner:
Jarmo Kinos, tfn 040 762 3855
Tuire Palonen, tfn 040 530 6580

Barn får förskoleundervisning under året innan läroplikten börjar. Målet är att stärka barnens inlärningsförutsättningar inom ramen för småbarnsfostran. Kommunen är enligt lag skyldig att ordna förskoleundervisning och föräldrarna beslutar om barnet deltar i den. Förskoleundervisningen är avgiftsfri för barnen.