Hoppa till innehåll

Barns och ungas erfarenheter av grundläggande konstundervisning har utretts

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 22.11.2024 11.54
Nyhet

Undervisnings- och kulturministeriet har som en del av lagreformen inom den grundläggande konstundervisningen kartlagt vilka erfarenheter barn och unga som deltar i grundläggande konstundervisning har när det gäller att utöva konst på fritiden. Barn och unga ska höras i all lagberedning som gäller dem. Hörandet genomfördes i form av en öppen webbenkät, som besvarades av över 2 100 barn och unga i åldern 7–29 år som deltar i grundläggande konstundervisning på olika håll i Finland.

Resultaten av hörandet är mycket positiva. Enligt svaren har grundläggande konstundervisning och konsthobbyer en mycket positiv inverkan såväl på elevernas färdigheter inom ett visst konstområde som på deras sociala färdigheter och utvecklingen av dem. Konsthobbyer upplevdes starkt som en faktor som stärker och upprätthåller det psykiska välbefinnandet. Barn och unga som deltar i grundläggande konstundervisning är mycket nöjda med undervisningen och hur den genomförs.

De som svarade på enkäten ansåg att det är både viktigt och meningsfullt att syssla med konst på fritiden och att detta kompletterar och utvidgar de färdigheter man lärt sig inom den grundläggande utbildningen och utbildningen på andra stadiet. Den grundläggande konstundervisningen har positiva konsekvenser för såväl individen som samhället i stort. Dessa konsekvenser återspeglas i att man får utveckla sina färdigheter, uppleva något meningsfullt och öka sin konstkännedom. 

De äldre åldersgrupperna lyfte fram lärandeupplevelsen som en process som framskrider stegvis. De ser den grundläggande konstundervisningen som en väg till ett slags kulturmedborgarskap, där konst och kultur har både direkta konsekvenser, som anknyter till konstformen i fråga, och indirekta konsekvenser, som stöder de sociala färdigheterna och välbefinnandet.

Enkäten besvarades av personer från nästan hela Finland. Av svaren framgick en oro över vilka möjligheter det finns att fortsätta med en konsthobby och hur man i dagens föränderliga ekonomi kan säkerställa tillgången till grundläggande konstundervisning i olika regioner och inom olika konstområden i hela landet. I synnerhet utanför de stora städerna betonade respondenterna vikten av att trygga lika möjligheter att delta i grundläggande konstundervisning till ett skäligt pris. 

Mycket ny information till hands

Svaren på enkäten stämmer väl överens med resultaten av en enkät från våren 2024 som genomfördes av Förbundet för grundläggande konstundervisning. I enkäten utreddes hur personer i olika åldrar anser att kulturella fritidsaktiviteter har påverkat deras liv. Utifrån dessa resultat kan det konstateras att den grundläggande konstundervisningen och konstrelaterade hobbyverksamheten har en betydande inverkan på individens välbefinnande. Välbefinnandet främjas av att man får lära sig om konst, samarbeta med andra och utmanas på ett positivt sätt genom att syssla med konst som hobby. 

Att utöva konst på fritiden är enligt enkätresultaten ett meningsfullt sätt för individen att bygga nya och stärka befintliga sociala relationer och förmågor. I svaren betonas konsthobbyer samtidigt som en viktig väg när det gäller att växa till kulturmedborgare.

Reformen av den grundläggande konstundervisningen. Erfarenheter av den grundläggande konstundervisningen – resultaten av hörandet av barn och unga

Mer om ämnet

Förbundet för grundläggande konstundervisning: Kulttuuriharrastamisen koetut vaikutukset - selvitysraportti 2024