Liikuntapaikkojen ja niihin liittyvien vapaa-aikatilojen perustamishankkeiden investointiavustukset
Avustus
Liikuntalain 390/2015 13 §:n mukaisesti valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha avustusten myöntämiseksi liikuntapaikkojen ja niihin liittyvien vapaa-aikatilojen perustamishankkeisiin. Avustuksella tuetaan erityisesti kunnalle liikuntalaissa määrättyä tehtävää luoda edellytyksiä asukkaidensa liikunnalle rakentamalla ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja.
Liikuntapaikkojen valtionavustuksia myönnetään laajojen käyttäjäryhmien tarpeisiin tarkoitettujen liikuntapaikkojen rakentamiseen, hankkimiseen, perusparannukseen ja näihin liittyvään varustamiseen. Lisäksi avustusta voidaan myöntää erityisestä syystä muuhun liikuntapaikkarakentamiseen.
Avustusta myönnetään kunnalle tai kuntayhtymälle taikka niiden määräämisvallassa olevalle yhteisölle. Avustusta voidaan myöntää myös muille yhteisöille, jos avustaminen on tarpeen liikuntalain tavoitteiden toteuttamiseksi. Valtionavustuksen määrä on harkinnanvarainen. Avustusta myönnetään hankkeisiin, joiden rakentamista ei ole aloitettu ennen valtionapupäätöstä ja joiden rakentaminen käynnistyy myöntövuonna. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hankittava omaisuus tulee avustuksen saajan omistukseen. Elinkaarimallilla tai muulla sellaisella hankemallilla toteutettavalle hankkeelle, jossa hankittava omaisuus ei tule avustuksen saajan omistukseen, ei voida myöntää avustusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on valtionapuviranomainen, kun hankkeen kustannukset ovat yli 1 200 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvioltaan enintään 1 200 000 euron (alv 0 %) hankkeissa valtionapuviranomainen on aluehallintovirasto (AVI). Valtionavustusta ei myönnetä kustannuksiltaan alle 20 000 euron (alv 0 %) hankkeisiin ilman kunnallistaloudellisia erityisperusteita.
Avustusta haetaan aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa. Hakemuksen tulee olla tallennettuna ja lähetettynä sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään perjantaina 29.12.2023 klo 16:15 mennessä. Avustuksen haku asiointipalvelussa sulkeutuu ilmoitetun määräajan päättyessä eikä hakemusta voi sen jälkeen jättää. Tämän vuoksi kannattaa varautua ennakoimattomiin viivästystekijöihin ja varata hakemuksen tekemiseen riittävästi aikaa. Mahdollisissa asiointipalvelun häiriötilanteissa hakijaa pyydetään ottamaan yhteyttä alueensa aluehallintoviraston viranhaltijaan.
Hakija vastaa siitä, että hakemus saapuu perille määräaikaan mennessä.
”Hakemuksen liitteet ja täyttöohje” jonka ohjeistusta hakijan tulee noudattaa, löytyy myös asiointipalvelusta. Hakemukseen tulee liittää vain kuhunkin liikuntapaikkatyyppiin määritellyt liitteet.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Sähköisen asiointipalvelun käyttämiseen tarvitaan Suomi.fi-tunnistusta, jossa käytetään hyväksi pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia.
Hakija tekee sähköisessä asiointipalvelussa valtionapuviranomaisen pyynnöstä mahdolliset hakemuksen täydennykset.
Aluehallintoviraston päätösvaltaan kuuluvista hankkeista avustuksen saaja tekee mahdolliset päätöksen muutospyynnöt sekä avustuksen maksatuspyynnöt ja hankeselvityksen aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tekemien päätösten osalta em. pyynnöt ja selvitykset lähetetään ensisijaisesti sähköpostilla [email protected] tai postitse kirjaamoon osoitteeseen: Opetus- ja kulttuuriministeriö, PL 29 00023 Valtioneuvosto.
Hankkeiden käsittely
Opetus- ja kulttuuriministeriön päätösvaltaan kuuluvien, kustannuksiltaan yli 1 200 000 euron hankkeiden osalta aluehallintovirastot laativat alueensa hankkeista kiireellisyysjärjestyksen ja pyytävät siitä lausunnon alueelliselta liikuntaneuvostolta. Aluehallintovirastot toimittavat oman alueensa hankkeiden kiireellisyysjärjestyksen perusteluineen sekä hankekohtaiset lausunnot ja hakemusasiakirjat opetus- ja kulttuuriministeriöön helmikuun 2024 loppuun mennessä.
Opetus- ja kulttuuriministeriön päätösvaltaan kuuluvien hakemusasiakirjojen tulee liitteineen olla lainvoimaisia 15.3.2024 klo 16.15 mennessä, jonka jälkeen ei oteta vastaan asiakirjatäydennyksiä.
Aluehallintovirastot asettavat toimialueensa hankkeet kiireellisyysjärjestykseen, pyytävät lausunnot alueellisilta liikuntaneuvostoilta ja toimittavat hakemukset ja kiireellisyysjärjestyslausunnon opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Opetus- ja kulttuuriministeriö laatii koko maan hankkeita koskevan avustusesityksen ja pyytää siitä lausunnon valtion liikuntaneuvostolta. Tavoitteena on, että avustuspäätökset tehdään kevään aikana.
Aluehallintoviraston päätösvaltaan kuuluvia hankkeita varten opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa avustusmäärärahan virastoille. Aluehallintovirastot pyytävät lausunnon käsittelyssä olevista hankkeista alueelliselta liikuntaneuvostolta. Aluehallintovirastot tekevät valtionapupäätökset ministeriön päätösten jälkeen.
Valtionavustukset ovat harkinnanvaraisia. Viranomainen päättää harkintavaltansa rajoissa, mitkä sille toimitetuista hakemuksista täyttävät parhaiten avustuksen myöntämiselle asetetut tavoitteet ja edellytykset ja mille hankkeille avustusta on tarkoituksenmukaisinta myöntää siihen käytettävissä olevan määrärahan rajoissa.
Avustusten määrää harkittaessa käytetään arvonlisäverottomia kustannuksia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat hakemusasiakirjojen laatuun, ja erityistä huomiota kiinnitetään hakemuksen liiteasiakirjoihin.
Liikuntalain (390/2015) 13 §:n mukaan Liikuntapaikkojen valtionavustuksia myönnetään laajojen käyttäjäryhmien tarpeisiin tarkoitettujen liikuntapaikkojen rakentamiseen, hankkimiseen, perusparannukseen ja näihin liittyvään varustamiseen. Lisäksi avustusta voidaan myöntää erityisestä syystä muuhun liikuntapaikkarakentamiseen. Avustusta myönnetään kunnalle tai kuntayhtymälle taikka niiden määräämisvallassa olevalle yhteisölle. Avustusta voidaan myöntää myös muille yhteisöille, jos avustaminen on tarpeen tämän lain tavoitteiden toteuttamiseksi.
Hankkeella vastataan ensisijaisesti laajojen käyttäjäryhmien, kuten kuntalaisten, seuratoiminnan ja huippu-urheilun muuttuviin olosuhdetarpeisiin. Tarve on selkeästi osoitettu.
Hanke edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liikunnassa ja huippu-urheilussa.
Hanke edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta liikunnassa ja huippu-urheilussa.
Hanke edistää kestävää kehitystä liikuntapaikkarakentamisessa
Valtionapuviranomaiset voivat myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Nämä yleiset edellytykset otetaan huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä
Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta
Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus
Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa
Toimialan strategisten linjausten perusteella liikuntapaikkaan myönnettävä avustus voi olla enintään 30 prosenttia hankkeen kustannusarviosta (alv 0 %), ei kuitenkaan enempää kuin 750 000 euroa. Lähiliikuntapaikkojen osalta avustus voi kattaa enintään 40 prosenttia hankkeen kustannusarviosta.
Lähiliikuntapaikoilla tarkoitetaan kaikenikäisen väestön omatoimista, päivittäistä liikuntaa palvelevia liikuntapaikkoja, -alueita, tai -reittejä, jotka sijaitsevat asuinalueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä helposti ja turvallisesti saavutettavissa. Lähiliikuntapaikat ovat liikunnallisesti monikäyttöisiä, vapaasti käytettäviä ja maksuttomia.
Korotettu avustus voidaan myöntää seuraaviin kohteisiin:
Uimahallit: 800 000–1 000 000 euroa. Avustuksen enimmäismäärää riippuu allastilaohjelman monipuolisuudesta ja laajuudesta. Allastilaohjelmassa määritellään uimahalliin rakennettavat allastyypit ja -määrät.
Eri toimijoiden (eri kunnat, yhdistykset, yritykset, muut yhteisöt) merkittävällä yhteisrahoituksella toteutettavat hankkeet: 750 000–1 200 000 euroa.
Useamman toiminnallisesti merkittävän liikuntapaikan toteutus tai peruskorjaus samassa yhteydessä: 750 000–1 200 000 euroa.
Jos hankkeessa toteutettavat ratkaisut edistävät merkittävästi energiatehokkuutta, rakennuksen elinkaaren vähähiilisyyttä, kiertotaloutta ja muiden kestävyyden periaatteiden toteutumista, avustuksen määrää voidaan harkita korotettavaksi.
Valtakunnallisesti merkittävät rakentamishankkeet ovat merkittäviä kansallista liikuntakulttuuria tukevia rakentamishankkeita:
huippu-urheilun kansainvälisiä kilpailu- ja tapahtumaolosuhteita JA/TAI
valtakunnallisesti merkittäviä, laajaa urheilijakuntaa palvelevia harjoituskeskuksia
Tavoitteena on, että huippu-urheilun kannalta kansallisesti merkittävillä urheilumuodoilla on liikuntapaikkaolosuhteet, jotka täyttävät kansainvälisten kilpailujen järjestämisvaatimukset ja/tai valtakunnalliset harjoituskeskustarpeet.
Jos jonkin urheilumuodon kohdalla edellä mainitut tavoitteet täyttyvät, uusien vastaavien hankkeiden valtionavustamista ei pidetä perusteltuna. Kun vireillä on useita samaa lajia tai samoja lajeja palvelevia mittavia hankkeita, voi ainoastaan yhdellä olla mahdollisuus ns. valtakunnallisen rakentamishankkeen statukseen. Muut samaa tai samoja lajeja palvelevat hankkeet tunnistetaan alueellisiksi hankkeiksi ja niitä mahdollisesti avustetaan yleisten avustusperiaatteiden mukaisesti. Jos lajin kansainvälisten kilpailujen tai harjoituskeskustoiminnan järjestämiseksi tarvitaan useampia kuin yksi liikuntapaikka, on avustamisessa huomioitava liikuntapaikkojen kokonaisuus.
Valtakunnalliselle rakentamishankkeelle on eduksi:
hanke palvelee huippu-urheilun lisäksi väestön laaja-alaista liikkumista
hanke palvelee liikunnan ja huippu-urheilun tutkimus-, testaus- ja kehittämistoimintaa
valtakunnallisesti merkittävä, laajaa urheilijakuntaa palveleva harjoituskeskus kuuluu urheiluakatemiaverkostoon
Valtakunnalliseen rakentamishankkeeseen voidaan myöntää korotettu valtionavustus. Valtakunnallisten rakentamishankkeiden avustussumma rahoitussuunnitelmakautena on vuosittain enintään 15 prosenttia opetus- ja kulttuuriministeriön jakamista liikuntapaikkarakentamisen valtionavustuksista.
Valtionavustuspäätöksessä ja siihen liitettävässä perustamishankkeiden valtionavustusta koskevissa lisäehdoissa on ehtoja, joihin avustuksen saajan tulee noudattaa.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty. Avustusta ei voi jakaa eteenpäin. Jos hankkeeseen tulee muutos, niin siitä tulee ilmoittaa valtionapuviranomaiselle.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä kirjanpitolain (1336/1997) ja -asetuksen (1339/1997) mukaisesti.
Valtionapuviranomaisella on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Euroopan unionin oikeuden mukaan valtiontuet yritystoiminnalle ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä. Yritystoimintaa voidaan kuitenkin tukea EU:n valtiontukisääntöjen puitteissa.
Liikuntapaikkarakentamisen avustuksissa ei lähtökohtaisesti sovelleta EU:n valtiontukisääntöjä silloin, kun liikuntapaikka ensisijaisesti palvelee paikallisia asukkaita. Valtionapuviranomainen voi kuitenkin pyytää työ- ja elinkeinoministeriön yritystukineuvottelukunnalta lausuntoa yksittäisestä avustuksesta ennen avustuksen myöntämistä.
Kielletty valtiontuki voidaan määrätä korkoineen takaisinperittäväksi tuen saajalta (Laki eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta 300/2001).
Avustus voidaan myöntää ainoastaan hankkeelle, jota koskevat kunnalliset ja muut mahdolliset viranomaispäätökset ovat lainvoimaisia ja jota koskevaa valitusprosessia ei ole vireillä tuomioistuimessa. Rakennuslupaa edellyttävällä hankkeella tulee olla rakennuslupa tai, jos lupaa ei ole vielä avustuksen hakemusvaiheessa, riittää hakemukseen liitetty rakennusvalvontaviranomaisen lausunto rakennusluvan vireillä olemisesta ja saannin edellytyksistä. Hakemusvaiheessa ei edellytetä lainvoimaista urakkasopimusta.
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Valtionapuviranomainen voi hylätä hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa sille tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
EU:n rakennerahastojen ja mm. toimintaryhmien kautta myönnettävät EU-tuet, esim. Leader-avustukset katsotaan valtion avustusmuodoiksi, joiden kanssa valtion liikuntapaikkarakentamisen avustusta ei voida myöntää samaan hankkeeseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tai aluehallintoviraston myöntämä avustus voidaan käyttää avustuksen myöntämisvuonna ja sitä seuraavana kahtena vuotena, ellei avustuspäätöksessä muuta määrätä.
Avustusta voidaan käyttää hankkeen toteuttamisen kannalta tarpeellisiin, määrältään kohtuullisiin menoihin sekä hankkeeseen liittyvän irtaimen omaisuuden hankinnasta aiheutuviin menoihin. Avustusta ei voi käyttää maapohjan hankinnasta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Hankkeen rakentaminen tulee aloittaa avustuksen myöntövuonna. Jos hankkeen rakennustöitä ei ole aloitettu ja hankkeesta ei ole esitetty valtioapupäätöksessä määriteltyyn ajankohtaan mennessä maksatuspyyntöä, avustuksen saajan tulee esittää päätöksessä mainittuun ajankohtaan mennessä selvitys rakentamisen aloittamisvalmiudesta. Mikäli selvityksen perusteella rakentamisen käynnistyminen avustuksen myöntövuoden aikana on vaarantunut, oikeus saada maksatus myönnetystä avustuksesta voi raueta.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 36 §:n 1 momentissa tarkoitettu rakentaminen katsotaan aloitetuksi, kun uudisrakennuksen perusmuurin valaminen tai muun perustuksen rakentaminen taikka muutos- ja peruskorjaustyöhön liittyvät purkutyöt tai pysyvien rakenteiden teko on aloitettu.
Myönnettyjen avustusten käytön raportointi
Myönnetyistä avustuksista tehtävistä selvityksistä annetaan ohjeet valtionavustuspäätöksessä.
Lomakkeet opetus- ja kulttuuriministeriössä myönnettyjen valtionavustusten maksatusta ja selvitystä varten
Maksatuspyyntöihin ja hankeselvitykseen liitetään valtionapupäätöksessä ja lomakkeissa vaaditut liitteet.
Maksatuspyynnöt ja hankeselvitykset lähetetään opetus- ja kulttuuriministeriöön ensisijaisesti sähköpostilla osoitteeseen [email protected] tai postitse osoitteella: Opetus- ja kulttuuriministeriö PL 29 00023 VALTIONEUVOSTO