Investointiavustukset liikuntapaikkojen ja niihin liittyvien vapaa-aikatilojen perustamishankkeisiin vuonna 2026
Avustus
Liikuntalain 390/2015 13 §:n mukaisesti valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha avustusten myöntämiseksi liikuntapaikkojen ja niihin liittyvien vapaa-aikatilojen perustamishankkeisiin. Liikuntapaikkarakentamisen avustuksella tuetaan erityisesti kunnalle liikuntalaissa määrättyä tehtävää luoda edellytyksiä asukkaidensa liikunnalle rakentamalla ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja.
Liikuntapaikkojen valtionavustuksia myönnetään laajojen käyttäjäryhmien tarpeisiin tarkoitettujen liikuntapaikkojen rakentamiseen, hankkimiseen, perusparannukseen ja näihin liittyvään varustamiseen. Lisäksi avustusta voidaan myöntää erityisestä syystä muuhun liikuntapaikkarakentamiseen. Liikuntapaikkarakentamisen avustamisessa painotetaan laajoille käyttäjäryhmille suunnattuja liikuntapaikkoja sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden, esteettömyyden ja saavutettavuuden sekä kestävän kehityksen edistämistä.
Avustusta myönnetään kunnalle tai kuntayhtymälle taikka niiden määräämisvallassa olevalle yhteisölle. Avustusta voidaan myöntää myös muille yhteisöille, jos avustaminen on tarpeen liikuntalain tavoitteiden toteuttamiseksi. Valtionavustuksen määrä on harkinnanvarainen. Avustusta myönnetään hankkeisiin, joiden rakentamista ei ole aloitettu ennen valtionapupäätöstä ja joiden rakentaminen käynnistyy myöntövuonna.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hankittava omaisuus tulee avustuksen saajan omistukseen. Sellaisella hankemallilla toteutettavalle hankkeelle, jossa hankittava omaisuus ei tule avustuksen saajan omistukseen, ei voida myöntää avustusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on valtionapuviranomainen, kun hankkeen kustannukset ovat yli 1 200 000 euroa (alv 0 %). Kustannusarvioltaan enintään 1 200 000 euron (alv 0 %) hankkeissa valtionapuviranomainen on lupa- ja valvontavirasto (LVV). Valtionavustusta ei myönnetä kustannuksiltaan alle 20 000 euron (alv 0 %) hankkeisiin ilman kunnallistaloudellisia erityisperusteita. Samanaikaisesti liikuntapaikkarakentamisen avustusten hakuprosessin aikana on käynnissä Suomi liikkeelle -ohjelman avustuksen kunnille päiväkotien ja koulujen liikuntaedellytysten parantamiseen pihojen luonnonmukaistamisella hakuprosessi. Kuntahakijoita kehotetaan tekemään ensisijaisesti hakemuksensa päiväkotien ja koulujen pihoille ja niiden välittömään läheisyyteen toteutettavien lähiliikuntapaikkojen avustushakemuksensa tähän avustushakuun. Muihin lähiliikuntapaikkahankkeisiin voidaan myöntää liikuntapaikkarakentamisen avustusta.
Sekä opetus- ja kulttuuriministeriön että Lupa- ja valvontaviraston päätösvallassa olevat hakemukset toimitetaan aluehallinnon sähköiseen asiointipalveluun. Huom! Aluehallintovirastojen toiminta päättyy 31.12.2025, ja suurin osa viraston nykyisistä tehtävistä siirtyy Lupa- ja valvontavirastoon. Päätökset tässä haussa jätettyihin hakemuksiin tekee Lupa- ja valvontavirasto.
Lista liikunnan perustamishankkeita hoitavista aluehallintovirastojen viranhaltijoista on esitetty jäljempänä.
Hakuaika alkaa tiistaina 25.11.2025 Hakuaika päättyy keskiviikkona 31.12.2025 klo 16.15
Valtionavustuksia myönnetään edellytyksellä, että eduskunta hyväksyy vuoden 2026 valtion talousarviossa tarkoitukseen määrärahan.
Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti, jossa kerrotaan sekä avustuksen käyttöohjeet ja -ehdot sekä avustuksen maksamiseen liittyvät ohjeet.
Hakemuksen tulee olla tallennettuna ja lähetettynä sähköisessä asiointipalvelussa viimeistään keskiviikkona 31.12.2025 klo 16:15 mennessä. Avustuksen haku asiointipalvelussa sulkeutuu ilmoitetun määräajan päättyessä eikä hakemusta voi sen jälkeen jättää. Tämän vuoksi kannattaa varautua ennakoimattomiin viivästystekijöihin ja varata hakemuksen tekemiseen riittävästi aikaa. Mahdollisissa asiointipalvelun häiriötilanteissa hakijaa pyydetään ottamaan yhteyttä alueensa aluehallintoviraston viranhaltijaan.
Hakija vastaa siitä, että hakemus saapuu perille määräaikaan mennessä.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Sähköisen asiointipalvelun käyttämiseen tarvitaan Suomi.fi-tunnistusta, jossa käytetään hyväksi pankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia.
Hakija tekee sähköisessä asiointipalvelussa valtionapuviranomaisen pyynnöstä mahdolliset hakemuksen täydennykset.
Lupa- ja valvontaviraston päätösvaltaan kuuluvista hankkeista avustuksen saaja tekee mahdolliset päätöksen muutospyynnöt sekä avustuksen maksatuspyynnöt ja hankeselvityksen aluehallinnon sähköisessä asiointipalvelussa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) tekemien päätösten osalta em. pyynnöt ja selvitykset lähetetään ensisijaisesti sähköpostilla kirjaamo.okm(at)gov.fi tai postitse kirjaamoon osoitteeseen: Opetus- ja kulttuuriministeriö, PL 29 00023 Valtioneuvosto.
Hankkeiden käsittely
Opetus- ja kulttuuriministeriön päätösvaltaan kuuluvien, kustannuksiltaan yli 1 200 000 euron hankkeiden osalta Lupa- ja valvontavirasto käsittelee hakemukset liikunta-asetuksen (550/2015) mukaisesti sekä toimittaa hakemusasiakirjat opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Opetus- ja kulttuuriministeriön päätösvaltaan kuuluvien hakemusasiakirjojen tulee liitteineen olla lainvoimaisia 16.3.2026 klo 16.15 mennessä, jonka jälkeen ei oteta vastaan asiakirjatäydennyksiä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö laatii koko maan hankkeita koskevan avustusesityksen ja pyytää siitä lausunnon valtion liikuntaneuvostolta. Tavoitteena on, että avustuspäätökset tehdään kevään aikana.
Lupa- ja valvontaviraston päätösvaltaan kuuluvia hankkeita varten opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa avustusmäärärahan virastoille. Lupa- ja valvontavirasto tekevät valtionapupäätökset ministeriön päätösten jälkeen.
Valtionavustukset ovat harkinnanvaraisia. Viranomainen päättää harkintavaltansa rajoissa, mitkä sille toimitetuista hakemuksista täyttävät parhaiten avustuksen myöntämiselle asetetut tavoitteet ja edellytykset ja mille hankkeille avustusta on tarkoituksenmukaisinta myöntää siihen käytettävissä olevan määrärahan rajoissa.
Avustusten määrää harkittaessa käytetään arvonlisäverottomia kustannuksia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat hakemusasiakirjojen laatuun, ja erityistä huomiota kiinnitetään hakemuksen liiteasiakirjoihin.
Liikuntalain (390/2015) 13 §:n mukaan Liikuntapaikkojen valtionavustuksia myönnetään laajojen käyttäjäryhmien tarpeisiin tarkoitettujen liikuntapaikkojen rakentamiseen, hankkimiseen, perusparannukseen ja näihin liittyvään varustamiseen. Lisäksi avustusta voidaan myöntää erityisestä syystä muuhun liikuntapaikkarakentamiseen. Avustusta myönnetään kunnalle tai kuntayhtymälle taikka niiden määräämisvallassa olevalle yhteisölle. Avustusta voidaan myöntää myös muille yhteisöille, jos avustaminen on tarpeen tämän lain tavoitteiden toteuttamiseksi.
Hankkeella vastataan ensisijaisesti laajojen käyttäjäryhmien, kuten kuntalaisten, seuratoiminnan ja huippu-urheilun muuttuviin olosuhdetarpeisiin. Tarve on selkeästi osoitettu.
Hanke edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta liikunnassa ja huippu-urheilussa.
Hanke edistää esteettömyyttä ja saavutettavuutta liikunnassa ja huippu-urheilussa.
Hanke edistää kestävää kehitystä liikuntapaikkarakentamisessa
Avustushakemusten käsittelyssä painotetaan ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen huomioimista hankkeissa. Hakijoiden tulee hankesuunnitelmassa esittää hankkeissa toteutettavat kestävän kehityksen mukaiset toimenpiteet.
Ensisijaista hankkeen arvioinnissa on hankkeen tarve, hankkeen laatu ja hakuehtojen mukaisuus. Hankkeiden alueellisessa kohdentamissa pyritään noudattamaan alueellista tasapuolisuutta pitkällä aikavälillä.
Valtionapuviranomaiset voivat myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Nämä yleiset edellytykset otetaan huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö ratkaisee avustusasiat Valtiokonttorin valtionavustuspalveluissa. Tätä varten ministeriö julkaisee myös Haeavustuksia.fi-palvelussa hakuilmoituksen. Haeavustuksia.fi-palvelun hakuilmoituksessa on luettavissa opetus- ja kulttuuriministeriön avustusten yleiset myöntöperusteet, jotka lisätään kaikkiin OKM:n valtionavustushakuihin. Haeavustuksia.fi-palvelun hakuilmoituksessa on nähtävillä myös opetus- ja kulttuuriministeriön investointiavustusten vakioehdot, ovat osa myönteisiä avustuspäätöksiä.
Euroopan unionin oikeuden mukaan valtiontuet yritystoiminnalle ovat lähtökohtaisesti kiellettyjä. Yritystoimintaa voidaan kuitenkin tukea EU:n valtiontukisääntöjen puitteissa.
Liikuntapaikkarakentamisen avustuksissa ei lähtökohtaisesti sovelleta EU:n valtiontukisääntöjä silloin, kun liikuntapaikka ensisijaisesti palvelee paikallisia asukkaita. Valtionapuviranomainen voi kuitenkin pyytää työ- ja elinkeinoministeriön yritystukineuvottelukunnalta lausuntoa yksittäisestä avustuksesta ennen avustuksen myöntämistä.
Kielletty valtiontuki voidaan määrätä korkoineen takaisinperittäväksi tuen saajalta (Laki eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta 300/2001)
Poiketen Liikuntapaikkarakentamisen suunta-asiakirjan linjauksesta avustus voi olla enintään 20 prosenttia hankkeen kustannusarviosta (alv 0 %). Lähiliikuntapaikkojen avustus voi kuitenkin kattaa enintään 30 prosenttia hankkeen kustannusarviosta. Valtionavustus voi olla enintään 600 000 euroa.
Lähiliikuntapaikoilla tarkoitetaan kaikenikäisen väestön omatoimista, päivittäistä liikuntaa palvelevia liikuntapaikkoja, -alueita, tai -reittejä, jotka sijaitsevat asuinalueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä helposti ja turvallisesti saavutettavissa. Lähiliikuntapaikat ovat liikunnallisesti monikäyttöisiä, vapaasti käytettäviä ja maksuttomia.
Valtakunnallisesti merkittäville huippu-urheiluhankkeille voidaan myöntää avustusta korotettuna, jolloin hankekohtainen avustus voi ylittää 600 000 euroa. Valtakunnallisissa hankkeissa avustussumma ei voi kuitenkaan ylittää 30 % kustannusarviosta (alv 0 %).
Valtakunnallisesti merkittävät rakentamishankkeet ovat merkittäviä kansallista liikuntakulttuuria tukevia rakentamishankkeita:
huippu-urheilun kansainvälisiä kilpailu- ja tapahtumaolosuhteita JA/TAI
valtakunnallisesti merkittäviä, laajaa urheilijakuntaa palvelevia harjoituskeskuksia
Tavoitteena on, että huippu-urheilun kannalta kansallisesti merkittävillä urheilumuodoilla on liikuntapaikkaolosuhteet, jotka täyttävät kansainvälisten kilpailujen järjestämisvaatimukset ja/tai valtakunnalliset harjoituskeskustarpeet.
Jos jonkin urheilumuodon kohdalla edellä mainitut tavoitteet täyttyvät, uusien vastaavien hankkeiden valtionavustamista ei pidetä perusteltuna. Kun vireillä on useita samaa lajia tai samoja lajeja palvelevia mittavia hankkeita, voi ainoastaan yhdellä olla mahdollisuus ns. valtakunnallisen rakentamishankkeen statukseen. Muut samaa tai samoja lajeja palvelevat hankkeet tunnistetaan alueellisiksi hankkeiksi ja niitä mahdollisesti avustetaan yleisten avustusperiaatteiden mukaisesti. Jos lajin kansainvälisten kilpailujen tai harjoituskeskustoiminnan järjestämiseksi tarvitaan useampia kuin yksi liikuntapaikka, on avustamisessa huomioitava liikuntapaikkojen kokonaisuus.
Valtakunnalliselle rakentamishankkeelle on eduksi:
hanke palvelee huippu-urheilun lisäksi väestön laaja-alaista liikkumista
hanke palvelee liikunnan ja huippu-urheilun tutkimus-, testaus- ja kehittämistoimintaa
valtakunnallisesti merkittävä, laajaa urheilijakuntaa palveleva harjoituskeskus kuuluu urheiluakatemiaverkostoon
Jos hakija hakee avustusta valtakunnallisesti merkittäväksi katsomaansa hankkeeseen, hakemusasiakirjoihin tulee liittää Suomen Olympiakomitean ja Suomen Paralympiakomitean lausunnot hankkeesta ja muut asian kannalta tarpeelliseksi katsomansa lausunnot. Avustuksen hakijan tulee pyytää lausuntoa Suomen Olympiakomitealta ja Suomen Paralympiakomitealta 31.12.2025 mennessä ja toimittaa nämä lausunnot ja muut mahdolliset lausunnot 16.3.2026 klo 16.15 mennessä opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon osoitteella [email protected]. Suomen Olympiakomitean ja Suomen Paralympiakomitean lausunnoista tulee ilmetä, että hakijan hanke sisältyy lausunnonantajien kannan mukaan valtakunnallisesti merkittävien hankkeiden listalle.
Esteitä avustuksen myöntämiselle
Avustus voidaan myöntää ainoastaan hankkeelle, jota koskevat kunnalliset ja muut mahdolliset viranomaispäätökset ovat lainvoimaisia ja jota koskevaa valitusprosessia ei ole vireillä tuomioistuimessa. Rakennuslupaa edellyttävällä hankkeella tulee olla rakennuslupa tai, jos lupaa ei ole vielä avustuksen hakemusvaiheessa, riittää hakemukseen liitetty rakennusvalvontaviranomaisen lausunto rakennusluvan vireillä olemisesta ja saannin edellytyksistä. Hakemusvaiheessa ei edellytetä lainvoimaista urakkasopimusta.
EU:n rakennerahastojen ja mm. toimintaryhmien kautta myönnettävät EU-tuet, esim. Leader-avustukset katsotaan valtion avustusmuodoiksi, joiden kanssa valtion liikuntapaikkarakentamisen avustusta ei voida myöntää samaan hankkeeseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön tai Lupa- ja valvontaviraston myöntämä avustus voidaan käyttää avustuksen myöntämisvuonna ja sitä seuraavana kahtena vuotena, ellei avustuspäätöksessä muuta määrätä.
Avustusta voidaan käyttää hankkeen toteuttamisen kannalta tarpeellisiin, määrältään kohtuullisiin menoihin sekä hankkeeseen liittyvän irtaimen omaisuuden hankinnasta aiheutuviin menoihin. Avustusta ei voi käyttää maapohjan hankinnasta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Hankkeen rakentaminen tulee aloittaa avustuksen myöntövuonna. Jos hankkeen rakennustöitä ei ole aloitettu ja hankkeesta ei ole esitetty valtionapupäätöksessä määriteltyyn ajankohtaan mennessä maksatuspyyntöä, avustuksen saajan tulee esittää päätöksessä mainittuun ajankohtaan mennessä selvitys rakentamisen aloittamisvalmiudesta. Mikäli selvityksen perusteella rakentamisen käynnistyminen avustuksen myöntövuoden aikana on vaarantunut, oikeus saada maksatus myönnetystä avustuksesta voi raueta.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 36 §:n 1 momentissa tarkoitettu rakentaminen katsotaan aloitetuksi, kun uudisrakennuksen perusmuurin valaminen tai muun perustuksen rakentaminen taikka muutos- ja peruskorjaustyöhön liittyvät purkutyöt tai pysyvien rakenteiden teko on aloitettu.
Muissa kuin talonrakentamiseen liittyvissä hankkeissa kuten esimerkiksi urheilukentissä hankkeen aloittamiseksi noudatetaan tulkintaa, jonka mukaan rakentaminen katsotaan aloitetuksi, kun pohjamaan päälle tulevien rakennekerrosten tekeminen tai putkitusten tai kaapelointien asentaminen on aloitettu.
Myönnettyjen avustusten käytön raportointi
Myönnetyistä avustuksista tehtävistä selvityksistä annetaan ohjeet valtionavustuspäätöksessä.
Lomakkeet opetus- ja kulttuuriministeriössä myönnettyjen valtionavustusten maksatusta ja selvitystä varten
Maksatuspyyntöihin ja hankeselvitykseen liitetään valtionapupäätöksessä ja lomakkeissa vaaditut liitteet.
Maksatuspyynnöt ja hankeselvitykset lähetetään opetus- ja kulttuuriministeriöön ensisijaisesti sähköpostilla osoitteeseen kirjaamo.okm(at)gov.fi tai postitse osoitteella: Opetus- ja kulttuuriministeriö PL 29 00023 VALTIONEUVOSTO
Aluehallinnon asiointipalvelusta löytyy hakemuksen liitteet ja täyttöohje, jota hakijan tulee noudattaa. Hakemukseen tulee liittää vain kuhunkin liikuntapaikkatyyppiin määritellyt liitteet.
Liikuntapaikkatyyppikohtaiset erityisasiakirjat, jotka tulee liittää hakuasiakirjoihin