Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuu valtion liikuntaneuvoston Liikuntapaikkarakentamisen suunta-asiakirjassa esitettyihin kriteereihin.
Avustettavat tutkimus- tai kehityshankkeet voivat käsitellä seuraavia liikuntapaikkojen rakentamiseen, ylläpitoon ja käyttöön liittyviä teemoja:
- liikuntapaikkojen innovatiivinen toiminnallinen kehittäminen laadun, viihtyvyyden, käyttötalouden, mitoituksen ja monikäyttöisyyden sekä esteettömyyden ja saavutettavuuden näkökulmasta
- lähiliikuntapaikkojen sekä piha-alueiden, puistojen ja muun ympäristön liikunnallinen suunnittelu ja kehittäminen eri väestöryhmien tarpeisiin
- liikuntapaikkojen rakennustekniikka, kustannukset, urakointi- ja rahoitusmallit sekä ylläpito ja elinkaaritalous
- liikuntapaikkojen käyttö, kysyntä ja tarjonta
- liikuntamuotojen sekä väestörakenteen muutosten vaikutukset olosuhdetarpeisiin
- liikunnan ja urheilun olosuhteiden sekä fyysistä aktiivisuutta tukevan elinympäristön huomiointi yhdyskuntasuunnittelussa
- liikuntapaikkojen turvallisuus
- liikuntapaikkoihin liittyvät ekologisen kestävän kehityksen kysymykset
- liikuntapaikkoihin liittyvät tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymykset
- huippu-urheilun olosuhdekysymykset
- liikuntapaikkojen palvelumuotoilu
- muut ajankohtaiset liikuntapaikkoihin ja -olosuhteisiin liittyvät kysymykset
Avustusta voidaan myöntää myös tutkimus- ja kehittämishankkeen tulosten julkaisuun liittyviin kustannuksiin.
Hakemuksessa on esitettävä tulosten julkaisutapa.
Tutkimus- ja kehittämishankkeen lopputuotoksissa ja julkaisuun käytettävän internetsivuston teknisissä ratkaisuissa tulee huomioida saavutettavuus.
Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Valtionavustuksen saajan on hankinnoissa varmistettava, että tarjoajaan tai sen edunsaajapiiriin ei kohdistu Euroopan unionin, Yhdistyneiden kansakuntien (YK) tai Suomen viranomaisten asettamia pakotteita tai varojen jäädyttämispäätöksiä. Tavaroita tai palveluja hankittaessa tulee tarjouspyyntöihin sisällyttää toimittajan vakuutus siitä, etteivät pakotteet koske sitä tai sen edunsaajapiiriä. Jos hankinta on tehty vastoin näitä pakotteiden huomioon ottamista koskevia ehtoja, hankintameno ei ole hyväksyttävä kustannus.
Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.