Avustuksella toimeenpannaan kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (166/2019) mukaista kehittämistehtävää.
Avustuksen tavoite perustuu kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategiaan 2025 ja sen tavoitealueisiin.
Kehittämistehtävien tavoitteena on tukea rakenteellisesti kuntien kulttuuritoiminnan laatua, vaikuttavuutta, henkilöstön osaamista, asukkaiden yhdenvertaisuutta ja kuntien keskinäistä yhteistoimintaa valtakunnallisesti ja alueellisesti. Kehittämistehtävän toteutuksen tulee olla laaja-alaista ja pitkäjänteistä. Kehittämistehtävien toteuttajilta toivotaan toimijoiden laajaa yhteistyötä. Toimintaa voidaan rahoittaa vuosien 2022-2024 aikana. Sekä valtakunnallista että alueellista kehittämistehtävää voi hakea myös jatkona aiemmalle kehittämistehtävälle.
Valtakunnallinen kehittämistehtävä
Valtakunnallisen kehittämistehtävän tulisi toimeenpanna ensisijaisesti kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain 3 §:n mukaisia kuntien tehtävien kohtia:
1) edistää kulttuurin ja taiteen yhdenvertaista saatavuutta ja monipuolista käyttöä
7) edistää kulttuurista vuorovaikutusta.
Valtakunnallisen kehittämistehtävän hoitamiseen myönnettävä avustus on tarkoitettu
Taide, kulttuuri ja moninainen Suomi – Kulttuuripolitiikka, maahanmuuttajat ja kulttuurisen moninaisuuden edistämisen –työryhmän loppuraportin kuntia koskevien esitysten toimeenpanoon.
Toimien tulisi kohdistua erityisesti siihen, että kulttuuritoimintaa ja -palveluja on kunnassa tarjolla väestörakenteen mukaisesti maahanmuuttajille tai ulkomaalaistaustaisille ja että ne ovat heidän saavutettavissaan. Tärkeää on tällöin huomioida eri kulttuuritaustojen tuntemus ja eri kulttuureista tulleiden aito mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua kulttuurielämään sisällön suunnittelijoina, tekijöinä ja yleisöinä. Tämä edellyttää toiminnan ja palveluiden järjestämiseen liittyvän osaamisen monipuolistamista ja kehittämistä. Kuntien kulttuurihallintoa kannustetaan tunnistamaan ulkomaalaistaustaisten taiteen ja kulttuurin alan ammattilaisten osaaminen ja mahdollistamaan heidän osallistumisensa kehittämistehtävän suunnitteluun ja toimeenpanoon.
Toimet voivat kohdistua myös kotoutumisen edistämiseen taiteen ja kulttuurin keinoin, esim. hyödyntäen taide- ja kulttuurilaitosten ja muiden kulttuurialan toimijoiden mahdollisuuksia luoda vuoropuhelua ja tarjota turvallisempia kohtaamispaikkoja eri kulttuuritaustan omaaville ihmisille.
Kehittämistehtävässä toimenpiteiden tarve ja niiden suuntaaminen tulisi arvioida ottaen huomioon maahanmuuttajien osuus kunnan asukasmäärästä. Kunnissa, joissa maahanmuuttajien osuus kunnan asukasmäärästä on merkittävä, toimien tarve on todennäköisesti erilainen kuin kunnissa, joissa osuus on pienempi, mutta myös viime mainituissa kunnissa toimia tarvitaan. Myös maahanmuuttajaväestön rakenne – kulttuuri- ja kieliryhmien moninaisuus, ikärakenne jne. – vaikuttavat. Valtakunnallisen kehittämistehtävän tulisi uudistaa maahanmuuttajille suunnatun kulttuuritoiminnan rakenteita ja vakiinnuttaa ne osaksi kunnan normaalia kulttuuripalvelutoimintaa.
Alueellinen kehittämistehtävä
Alueellisen kehittämistehtävän tulisi toimeenpanna ensisijaisesti kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain 3 §:n mukaisia kuntien tehtävien kohtia:
1) edistää kulttuurin ja taiteen yhdenvertaista saatavuutta ja monipuolista käyttöä
2) luoda edellytyksiä ammattimaiselle taiteelliselle työlle ja toiminnalle.
Alueellisten kehittämistehtävien toiminnan tulisi keskittyä alueen kuntien kulttuuripalveluiden järjestämisen vahvistamiseen. Ongelmia on erityisesti kulttuuritoiminnan järjestämisessä maaseutumaisilla ja muilla pienillä kunnilla, mm. resurssien riittävyydessä.
Alueellisilla kehittämistehtävillä voidaan vahvistaa esimerkiksi kuntien kulttuuritoiminnan järjestämisrakenteita, kuntien välistä yhteistyötä ja verkostoitumista, kulttuuri- ja taidepalveluiden yhteisiä alueellisia tuotantorakenteita sekä taiteilijoiden uusia työskentelymahdollisuuksia alueilla, missä taiteellisesta työskentelystä saatava toimeentulo on vähäistä ja taidetta on vähän asukkaiden saatavilla.
Alueellisen kehittämistehtävän osalta edellytetään vähintään yhden maakunnan laajuista toimintaa ja alueen kuntien mahdollisimman laajaa sitoutumista. Muita yhteistyökumppaneita voivat olla esimerkiksi taide- ja kulttuurilaitokset, taide- ja kulttuurialan järjestöt ja yritykset sekä oppilaitokset. Mikäli hakijana on oppilaitos, tulee hakijan kumppanina olla kuntia sekä kulttuuri- ja taidealan toimijoita.
Alueellisena kehittämistehtävänä voidaan tukea myös verkostomaista toimintaa, jota toteutetaan aluerakenteeltaan useammilla saman tyyppisillä tai kokoisilla alueilla eri puolilla Suomea. Näitä alueita tai seutuja voivat olla esimerkiksi kaupunkiseudut, maaseutumaiset alueet tai kaupunkien lähiöt. Jos alueellisen kehittämistehtävän hakemus koskee samantyyppistä toimintatarvetta maan eri alueilla, toiminnan ei tarvitse kattaa yhdenkään maakunnan koko aluetta, mutta yhteistyökumppaneita tulee olla kaikilta toimintaa koskevilta alueilta.
Kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain toimeenpanoa edistäisi se, että kehittämistehtävät kattaisivat mahdollisimman laajasti maan eri alueet.