Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Hankkeen tulee toteuttaa hakijan sääntöjen mukaista toiminta-ajatusta ja tavoitteita sekä tässä hakuilmoituksessa edellä mainittuja avustuksen tavoitteita.
Avustuspäätöksiä harkitessaan opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi hankkeiden merkitystä ensisijaisesti hallitusohjelman toimeenpanon, koulutuspoliittisten tavoitteiden sekä elinikäisen oppimisen näkökulmasta. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota siihen, miten hanke edistää opetus- ja kulttuuriministeriön strategiassa 2030 ja ministeriön hallinnonalan kestävän kehityksen linjauksessa mainittujen tavoitteiden saavuttamista. Huomiota kiinnitetään myös toimenpiteiden konkreettisuuteen ja kokonaisuuden toimivuuteen sekä siihen, miten hankkeen tulokset on tarkoitus viedä osaksi pysyvää toimintaa hankkeen päättyessä ja miten tulokset aiotaan levittää valtakunnallisesti. Lisäksi kiinnitetään huomioita hankkeen kustannustehokkuuteen, tulosten hyödynnettävyyteen ja vaikuttavuuteen sekä tulosten skaalattavuuteen ja monistettavuuteen hankeorganisaation ulkopuolelle.
Hakemuksen liitteenä voi toimittaa hankesuunnitelman, jos hanketta ei ole mahdollista kuvata riittävällä tarkkuudella hakulomakkeessa. Hakemuksesta ja hankkeen talousarviosta tulee ilmetä hakijan omarahoitusosuus hankkeen kokonaiskustannuksista.
Jos hanke koostuu osioista, jotka olisivat toteutettavissa toisistaan irrallisina ja joiden tulokset eivät ole toisistaan riippuvaisia, hakemukseen tulee liittää hakulomaketta tarkempi talousarvio, josta kunkin osion tulot ja kustannukset ilmenevät erikseen. Tällöin myös hakemuksessa hankkeen osioiden toteutustapa tulee kuvata riittävän selvästi, jotta siitä ilmenee, mitä kussakin osiossa on tarkoitus tehdä ja saada aikaiseksi.
Jos avustusta käytetään oppimateriaaleiksi soveltuvien aineistojen laatimiseen, ne tulee julkaista avoimella lisenssillä Avointen oppimateriaalien kirjastossa.
Jos avustuksella tuetaan tutkimusten tai selvitysten tekoa, niiden tulee noudattaa avoimen tieteen toimintatapoja ja tutkimuseettisen neuvottelukunnan hyvän tieteellisen käytännön toimintaohjeita (HTK-ohje). Selvitysten ja tutkimusten tulokset tulee julkaista maksutta ja saavutettavasti kaikille avoimessa viestintäkanavassa.
Hankeavustusta ei pääsääntöisesti myönnetä muille kuin valtakunnallisille hankkeille eikä silloin, kun hanke voi saada samaan käyttötarkoitukseen avustusta toiselta valtion viranomaiselta (esim. avustukset jatkohankkeille).
Avustusta ei saa käyttää toimintaan, johon maksetaan valtionosuutta opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmästä.
Avustusta ei lähtökohtaisesti saa siirtää eteenpäin käytettäväksi. Jos on kuitenkin kyse sellaisesta hankkeesta, jossa avustusta on perustellusta, hankkeen luonteesta johtuvasta syystä tarvetta jakaa eteenpäin, on hakijan valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti päätöksentekoa varten toimitettava tiedot jaettavan summan enimmäismäärästä sekä suunnitelmat rahoituksen jakautumisesta perusteluineen.
Avustuksen saaja ei saa käyttää tai siirtää rahoitusta, sillä hankittua omaisuutta tai palkattua henkilöstöä taloudelliseen ja kilpailua vääristävään toimintaan. Tällaista toimintaa ovat myös esim. koulutus- tai kulttuuripalvelut, jotka rahoitetaan pääasiassa opiskelija-, kävijä- tai käyttäjämaksuilla, kaupallisilla tuloilla tai muunlaisin kaupallisin keinoin.
Avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Hankeavustuksen alaraja on 10 000 euroa.
2. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
3. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.