Perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamallin kehittäminen
OKM021:00/2021 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Valtakunnallisen perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamallin (SKY) ensisijaisena tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä poissaoloja perusopetuksessa ja luoda myönteistä, kouluun kiinnittymistä tukevaa toimintakulttuuria. Valtakunnallinen malli valmistellaan paikallisten pilottien ja kehittävän arvioinnin pohjalta.
Hankkeen eteneminen
Ohjausryhmän kokous
20.5.2021 Kokous
Ensimmäinen Sitouttavan kouluyhteisötyön ohjausryhmätapaaminen.
Orientaatiowebinaari myönteisen rahoituspäätöksen saaneille
28.5.2021 Kokous
Webinaari sidosryhmille
1.6.2021 Kokous
Sitouttavan kouluyhteisötyön toiminnasta kiinnostuneita sidosryhmiä on kutsuttu mukaan keskustelemaan alkavasta toiminnasta sekä mahdollisesta yhteistyöstä tulevaisuudessa.
Toisen vaiheen erityisavustushaku auki 31.8.2021 - 30.9.2021
10.9.2021 – 30.9.2021 Muu
Valtion erityisavustus perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön vaiheen 2 pilotointiin vuosille 2022-2023 on auki
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää enintään 5,6 miljoonan euron avustushaun valtakunnallisen sitouttavan kouluyhteisötyön mallin toisen vaiheen kehittämistyöhön. Erityisavustusta voivat hakea ne perusopetuksen järjestäjät, jotka osallistuvat sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämiseen ja joille on myönnetty tätä tarkoitusta varten valtion erityisavustus toukokuussa 2021.
Ohjausryhmän kokous
21.9.2021 Kokous
Talviwebinaari
16.12.2021 Koulutus
Webinaarin materiaalit löytyvät hankkeen sivuilta.
Lisätietoa
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Lausuntokierros
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Lisätietoa
Perusopetuslain 26§:n muutos
1.2.2022 – 25.11.2022 Säädös
Tasavallan presidentti vahvisti 25.11.2022 perusopetuslain 26§:n toisen momentin muutoksen, jonka mukaan “Opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Opetuksen järjestäjän tulee ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.” Laki tulee voimaan 1.8.2023.
Perusopetuslain 26§:n 2 momenttiin kohdistuvan muutoksen valmistelu
2.5.2022 – 25.11.2022 Säädös
Hallitus on julkisen talouden suunnitelmassa linjannut sitouttavan kouluyhteisötyön vakiinnuttamisesta. Toiminnan vakiinnuttamiseksi valmistellaan budjettilakia, joka kohdistuu perusopetuslain 26§:n 2 momenttiin. Lainmuutoksella varmistetaan toimintamallin pysyvä rahoitus opetuksen järjestäjille osana valtionosuuksia.
Kevätwebinaari
12.5.2022 Koulutus
Sitouttavan kouluyhteisötyön kevätwebinaarissa esitellään ensimmäisen pilottivuoden tuloksia sekä annetaan poissaolojen ennaltaehkäisyyn, seurantaan ja puuttumiseen liittyvät suositukset pilottien testattavaksi lukuvuodelle 2022-2023.
Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen
8.3.2023 – 14.6.2023 Raportointi
Käsikirja toimii sekä Sitouttavan kouluyhteisötyö –hankkeen loppuraporttina että tukiaineistona paikalliselle toimeenpanolle. Käsikirjassa kuvataan poissaoloja ilmiönä, määritellään teemaan liittyvät keskeiset käsitteet, avataan lainsäädäntöön ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tulleita muutoksia sekä annetaan kansallisia suuntaviivoja poissaolojen ehkäisemiseen sekä suunnitelmalliseen seurantaan ja puuttumiseen.
Sitouttavan kouluyhteisötyön päätösseminaari
4.5.2023 Koulutus
Seminaarin materiaalit löytyvät hankkeen verkkosivuilta.
Lisätietoa
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM021:00/2021
Asianumerot VN/1791/2021
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 15.2.2021 – 31.12.2023
Asettamispäivä
Toteuttaa hallitusohjelman tavoitteita
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite Lapset ja nuoret voivat hyvin
Keino Vahvistetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen yhteydessä lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluita - osana Oikeus oppia -ohjelmaa
Yhteyshenkilö
Minna Polvinen, Opetusneuvos
puh. +358 295 330 262
[email protected]
Yhteyshenkilö
Erja Vitikka, Opetusneuvos
puh. +358 295 330 058
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Kehittämistoiminnan keskeiset tavoitteet ovat:
- Luoda ja vakiinnuttaa sitouttavan kouluyhteisötyön valtakunnallinen malli
- Tukea oppilaiden kiinnittymistä koulunkäyntiin ja vähentää koulupoissaoloja
- Vahvistaa koulujen edellytyksiä tukea perustaitojen saavuttamista ja oppimistuloksia vähentämällä poissaoloja ja vahvistamalla kouluun kiinnittymistä
- Kehittää ja vakiinnuttaa mittareita oppilaiden poissaolojen valtakunnalliseen tilastointiin ja seurantaan
Tiivistelmä
Valtakunnallisen perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön toimintamallin (SKY) ensisijaisena tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä poissaoloja perusopetuksessa ja luoda myönteistä, kouluun kiinnittymistä tukevaa toimintakulttuuria. Valtakunnallinen malli valmistellaan paikallisten pilottien ja kehittävän arvioinnin pohjalta.
Lähtökohdat
Vaativan erityisen tuen VIP-verkosto (vip-verkosto.fi/) on kartoittanut ja tukenut olemassa olevia paikallisia interventioita ja malleja. Opetushallitus on julkaissut verkoston kouluakäymättömyyttä koskevan tilannekartoituksen (https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kouluakaymattomyys-suomessa).
Kartoituksen mukaan poissaoloihin puuttumisen haasteena ovat moninaiset ja toisistaan poikkeavat pakalliset mallit kansallisen ohjeistuksen puuttuessa. Poissaoloihin puututaan usein liian myöhään eikä malleissa ole riittävästi huomioitu ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ja varhaista puuttumista. Kansallista poissaolojen määrän seurantaa ei ole tällä hetkellä. Näitä asioita kehitetään tulevassa SKY-toimintamallissa.
Lisätietoja
Yhteiskehittämisen avulla kehitetään kansalliset suuntaviivat koulupoissaoloihin puuttumiseen sekä niiden ennaltaehkäisemiseen. Yhtenäisempien toimintatapojen kautta oppilaiden yhdenvertaisuus paranee ja painopistettä siirretään kroonistuneiden poissaolojen hoitamisesta niiden ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen puuttumiseen. Lisääntyneen läsnäolon kautta vahvistetaan koulujen edellytyksiä tukea perustaitojen saavuttamista ja oppimistuloksia.
Kansallisten suuntaviivojen kehittämistä tukevien pilottihankkeille jaettiin 12,4 miljoonan euron erityisavustukset keväällä ja syksyllä 2021. Erityisavustusta sai 24 pilottia, joiden kehittämistoiminta jatkuu vuoden 2023 loppuun asti. Poissaoloihin liittyvää perusopetuslain 26 pykälää sekä siihen liittyvää perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita päivitettiin. Normimuutokset ovat voimassa 1.8.2023 lähtien. OKM, Karvi sekä OPH tekivät ehdotuksen kansallisiksi sitouttavan kouluyhteisötyön suuntaviivoiksi toukokuussa 2023. Opetushallitus jalkauttaa toimintamallin.
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Lausuntokierros
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Lisätietoa
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Lausuntokierros
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Lisätietoa
Hankkeen toteuttaminen
-
Perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön pilottihaun käynnistyswebinaari 11.2.2021 PDF
22.1.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
-
Sitouttavan kouluyhteisötyön ohjausryhmän asettamispäätös PDF
26.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Polvinen, Minna
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
3.2.2021 –
Vitikka, Erja
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
3.2.2021 –
Sergejeff, Johanna
Kehittämispäällikkö
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
3.2.2021 – 31.7.2023