Development of a model for engaging school community work in basic education
OKM021:00/2021 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Promoting school engagement and preventing school attendance problems (SAP) are the priorities in engaging school community work (SKY). The essential goal of the program is to produce a national model for tackling SAP. The main focus is on preventive actions at school level. The national model will be prepared on the basis of local pilots and developmental assessment work.
Project status
Ohjausryhmän kokous
20.5.2021 Meeting
Ensimmäinen Sitouttavan kouluyhteisötyön ohjausryhmätapaaminen.
Orientaatiowebinaari myönteisen rahoituspäätöksen saaneille
28.5.2021 Meeting
Webinaari sidosryhmille
1.6.2021 Meeting
Sitouttavan kouluyhteisötyön toiminnasta kiinnostuneita sidosryhmiä on kutsuttu mukaan keskustelemaan alkavasta toiminnasta sekä mahdollisesta yhteistyöstä tulevaisuudessa.
Toisen vaiheen erityisavustushaku auki 31.8.2021 - 30.9.2021
10.9.2021 – 30.9.2021 Other
Valtion erityisavustus perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön vaiheen 2 pilotointiin vuosille 2022-2023 on auki
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnistää enintään 5,6 miljoonan euron avustushaun valtakunnallisen sitouttavan kouluyhteisötyön mallin toisen vaiheen kehittämistyöhön. Erityisavustusta voivat hakea ne perusopetuksen järjestäjät, jotka osallistuvat sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämiseen ja joille on myönnetty tätä tarkoitusta varten valtion erityisavustus toukokuussa 2021.
Ohjausryhmän kokous
21.9.2021 Meeting
Talviwebinaari
16.12.2021 Training
Webinaarin materiaalit löytyvät hankkeen sivuilta.
Additional information
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Round for comments
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Additional information
Perusopetuslain 26§:n muutos
1.2.2022 – 25.11.2022 Statute
Tasavallan presidentti vahvisti 25.11.2022 perusopetuslain 26§:n toisen momentin muutoksen, jonka mukaan “Opetuksen järjestäjän tulee ennaltaehkäistä perusopetukseen osallistuvan oppilaan poissaoloja sekä seurata ja puuttua niihin suunnitelmallisesti. Opetuksen järjestäjän tulee ilmoittaa luvattomista poissaoloista oppilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.” Laki tulee voimaan 1.8.2023.
Perusopetuslain 26§:n 2 momenttiin kohdistuvan muutoksen valmistelu
2.5.2022 – 25.11.2022 Statute
Hallitus on julkisen talouden suunnitelmassa linjannut sitouttavan kouluyhteisötyön vakiinnuttamisesta. Toiminnan vakiinnuttamiseksi valmistellaan budjettilakia, joka kohdistuu perusopetuslain 26§:n 2 momenttiin. Lainmuutoksella varmistetaan toimintamallin pysyvä rahoitus opetuksen järjestäjille osana valtionosuuksia.
Kevätwebinaari
12.5.2022 Training
Sitouttavan kouluyhteisötyön kevätwebinaarissa esitellään ensimmäisen pilottivuoden tuloksia sekä annetaan poissaolojen ennaltaehkäisyyn, seurantaan ja puuttumiseen liittyvät suositukset pilottien testattavaksi lukuvuodelle 2022-2023.
Yhteisellä koulutiellä. Käsikirja perusopetuksen oppilaiden läsnäolon tukemiseen ja poissaolojen vähentämiseen
8.3.2023 – 14.6.2023 Reporting
Käsikirja toimii sekä Sitouttavan kouluyhteisötyö –hankkeen loppuraporttina että tukiaineistona paikalliselle toimeenpanolle. Käsikirjassa kuvataan poissaoloja ilmiönä, määritellään teemaan liittyvät keskeiset käsitteet, avataan lainsäädäntöön ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin tulleita muutoksia sekä annetaan kansallisia suuntaviivoja poissaolojen ehkäisemiseen sekä suunnitelmalliseen seurantaan ja puuttumiseen.
Sitouttavan kouluyhteisötyön päätösseminaari
4.5.2023 Training
Seminaarin materiaalit löytyvät hankkeen verkkosivuilta.
Additional information
Basic information Completed
Project number OKM021:00/2021
Case numbers VN/1791/2021
Set by Ministry of Education and Culture
Term/schedule 15.2.2021 – 31.12.2023
Date of appointment
Relation to the Government Programme
Marin
Strategiset kokonaisuudet Osaamisen, sivistyksen ja innovaatioiden Suomi
Tavoite Children and young people will feel well
Action Improving low-threshold services for children, young people and families in connection with early childhood education and care and comprehensive school education
Contact person
Minna Polvinen, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 262
[email protected]
Contact person
Erja Vitikka, Opetusneuvos
tel. +358 295 330 058
[email protected]
Goals and results
General objectives
• To create and consolidate a national model for engaging school community work in cooperation with stakeholders.
• To support pupils' attachment to school and to reduce school absences.
• To strengthen the capacity of schools to support the achievement of basic skills and learning outcomes through the reduction of absenteeism and the strengthening of school engagement.
• To develop and stabilize indicators for the national statistics for monitoring pupils' absences.
Summary
Promoting school engagement and preventing school attendance problems (SAP) are the priorities in engaging school community work (SKY). The essential goal of the program is to produce a national model for tackling SAP. The main focus is on preventive actions at school level. The national model will be prepared on the basis of local pilots and developmental assessment work.
Starting points
The Finnish National Agency for Education has published a survey about the current situation in municipalities struggling with SAP (https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/kouluakaymattomyys-suomessa). According to the survey there is a multitude of different local models to tackle SAP in the absence of national guidelines. Absences are often addressed too late and the models have not sufficiently taken into account preventive measures and early intervention. National monitoring of absences is currently lacking. The national SKY-model which is created as a result of the development work aims to improve these aspects.
Additional information
Collaborative developmental work will be used to create a national model for addressing and preventing SAP. Through a uniform model, the equality of pupils will improve and the focus will shift from the treatment of chronic absences to their prevention and early intervention. Through increased presence, the capacity of schools to support the achievement of basic skills and learning outcomes will be strengthened.
The call for funding for pilot projects was launched in February 2021. The selected pilots started their activities by August 2021. The Ministry provides both training and couching to support local pilots. FINEEC carries out a pilot evaluation study on the basis of which the Ministry and the Finnish National Agency for Education will submit a proposal for a national model by May 2023. The operating model will be launched and established through curriculum updates and in-service training.
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Round for comments
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Additional information
Poissaoloihin liittyvän HE lausunnoilla
31.1.2022 – 18.2.2022 Round for comments
Hallituksen esitys oppivelvollisuuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi. https://okm.fi/hanke?tunnus=OKM046:00/2021#lainvalmistelu
Additional information
Hankkeen toteuttaminen
-
Perusopetuksen sitouttavan kouluyhteisötyön pilottihaun käynnistyswebinaari 11.2.2021 PDF
22.1.2021 Ministry of Education and Culture
Other documents and memorandums
-
Sitouttavan kouluyhteisötyön ohjausryhmän asettamispäätös PDF
26.4.2021 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ungrouped
Person
Role, Term
Polvinen, Minna
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
3.2.2021 –
Vitikka, Erja
Opetusneuvos
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
3.2.2021 –
Sergejeff, Johanna
Kehittämispäällikkö
Ministry of Education and Culture
Role: Project contact person
3.2.2021 – 31.7.2023