Intia
Liisa Toivonen
Erityisasiantuntija Toivonen aloitti toukokuun alussa 2024 Suomen New Delhin -suurlähetystössä korkeakoulu- ja tiedeasiantuntijana. Hän on koulutukseltaan metsätieteen tohtori sekä energiapuun tuotannon dosentti ja ollut monipuolisen akateemisen uransa aikana myös muun muassa Cross-Border Universityn ja kansainvälisten asioiden johtajana.
Akateemisen uransa jälkeen hän toimi kansainvälisen biotalousfoorumin pääsihteerinä Barcelonassa sekä lähes kymmenen vuotta toimitusjohtajana kansainväliseen täydennyskoulutukseen ja opetusalan konsultointiin erikoistuneessa yrityksessä, päämarkkina-alueena Aasia ja erityisesti Intia. Toivonen tuntee hyvin intialaisen toimintaympäristön ja on seurannut maan kehitystä jo 15 vuoden ajan sekä verkostoitunut maassa laajasti.
Nykyisessä TFK-erityisasiantuntijan tehtävässään Toivonen seuraa sekä ajankohtaisia tapahtumia että toimintaympäristön pitkän aikavälin kehityskulkuja ja politiikkaa nopeasti kehittyvällä Intian koulutus- ja tiedekentällä. Työssään Toivonen on aktiivisesti mukana edistämässä laajemmin Suomen ja Intian välistä tiede-, innovaatio- ja koulutuspoliittista dialogia ja yhteistyötä. Toimenkuvaan kuuluu koulutus- ja tiedesektoria koskeva tiedonvaihto ja yhteistoiminta muiden EU-maiden kanssa.
Lisäksi tehtävässä korostuu Intian geopoliittisesta asemasta johtuen tieteen turvallisuuteen liittyvät seikat. TFK-erityisasiantuntijan tehtävänä on lisätä Intian korkeakoulu-, tiede- ja innovaatiopolitiikan ja toimintaympäristön tunnettuutta Suomessa sekä edistää suomalaisten korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten näkyvyyttä, vetovoimaa ja strategisia yhteistyömahdollisuuksia alueella. Yritysten, tutkimuslaitosten ja korkeakoulujen välisen yhteistyön ja kumppanuuksien edistäminen on tärkeä osa työtä, jota tehdään myös yhdessä Business Finlandin kanssa. Myös yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden sekä osaavan työvoiman saannin edellytyksiä pyritään tukemaan.
Toivonen kannustaa suomalaisia toimijoita olemaan aktiivisesti yhteydessä TFK-erityisasiantuntijoihin.
Intian merkitys maailmassa kasvaa – koulutus- ja tiedesektori sen mukana
Intia näyttäytyy Suomessa usein vielä verrattain kaukaisena maana, jonka merkitys maailmassa jää kauas USA:n, Kiinan ja Euroopan taakse. Intia on kuitenkin nykyään maailman väkirikkain valtio, jonka talouskasvu vastasi viime vuonna yksinään 16 prosenttia koko maailmantalouden kasvusta. Intian odotetaan nousevan maailman kolmanneksi suurimmaksi talousmahdiksi lähitulevaisuudessa, ja intialaisten osuus maailman työikäisestä väestöstä kasvaa jatkuvasti muun maailman ikääntyessä.
Talouden lisäksi Intian geopoliittinen painoarvo maailmassa kasvaa. Intia toimii tasapainottavana tekijänä Yhdysvaltojen ja Kiinan välisessä kamppailussa. Intia on yksi merkittävimmistä toimijoista BRICS-yhteistyössä, tavoittelee asemaa globaalin etelän ”johtajana” ja kehittää omavaraisuuttaan uusien ja strategisten teknologioiden saralla. Intian oma pyrkimys on olla Viksit Bharat (”kehittynyt Intia”) sen itsenäistymisen satavuotisjuhlaan mennessä vuonna 2047. Intia on jo nyt maailman kärkijoukossa monilla sektoreilla, kuten avaruusteknologiassa ja muilla teknologian aloilla. Intian parhaat yliopistot ovat laadukkaita ja niiden tutkimus tasokasta. Koulutuksella ja tieteellä on Intiassa tuhansien vuosien perinteet, joista intialaiset ovat ylpeitä.
Toisaalta Intian haasteet ovat suuria. Valtaosa väestöstä elää edelleen köyhyydessä ja korruptio on yleistä. Infrastruktuuriin ja ympäristöön liittyvät ongelmat eivät myöskään jää keneltäkään Intiassa vierailevalta huomaamatta. Valtava nuori väestö voi mahdollisuuden sijaan olla maalle myös suuri taakka, mikäli opintopolkunsa päättävillä nuorilla ei ole modernin työelämän vaatimaa osaamista. Intian koulutusjärjestelmä on edelleen pääosin hyvin vanhanaikainen, opettajien osaaminen on puutteellista, ja kastijärjestelmän vaikutus näkyy vahvasti esimerkiksi suhtautumisessa ammatilliseen koulutukseen. Vuonna 2020 käynnistynyt koulutusuudistus (NEP 2020) pyrkii modernisoimaan Intian koulutusjärjestelmää, mutta suuret pyörät pyörivät hitaasti – etenkin Intian kokoisessa maassa.
Intiaa on läpi historian kuvattu vastakohtien maaksi, eikä aivan syyttä. Intian valtava koko sekä osavaltioiden, yhteiskunnallisten luokkien, kielten ja kulttuurien moninaisuus tekevät maan tarjoamat mahdollisuudet vaikeiksi hahmottaa. Intiaa kannattaakin lähestyä pala kerrallaan. Suomalaisille koulutus- ja tiedetoimijoille yhteistyömahdollisuuksia voi Intiassa löytyä esimerkiksi yksittäisistä osavaltioista, korkeakouluista tai tutkimuslaitoksista.
Suomalaista osaamista Intiaan ja intialaisia osaajia Suomeen
Suomalaisella koulutusosaamisella on Intiassa erinomainen maine. Tavallinen kadunmieskin saattaa kotimaastamme kuulleessaan osata kertoa, että Suomessa on maailman paras koulutusjärjestelmä ja suomalaiset ovat maailman onnellisin kansa. Kun samanaikaisesti kysyntä Intian koulutusjärjestelmän ongelmia ratkaisevalle osaamiselle on suurta, kannattaa suomalaisten korkeakoulujen ja muiden koulutusalan toimijoiden ottaa maineestamme hyöty irti. Esimerkiksi opettajankoulutuksessa suomalaisilla yliopistoilla on jo pidempään ollut yhteistyötä erilaisten intialaisten kumppanien kanssa, ja halukkaita yhteistyökumppaneita löytyy maasta jatkossakin. Myös muun muassa suomalaiselle varhaiskasvatus- ja erityisopetusosaamiselle on Intiassa kasvavaa kysyntää. Koulutusviennin tukeminen on osa TFK-erityisasiantuntijan tehtävää Intiassa.
Koulutusosaamisen lisäksi suomalaisilla korkeakouluilla ja tutkimuslaitoksilla on huippuosaamista monilla muillakin aloilla, jotka ovat Intian kehityspyrkimysten kannalta keskeisiä. Uudet teknologiat ovat esimerkkejä suomalaisen tutkimuksen vahvoista aloista, joilla yhteiskunnan digitalisaatioon vahvasti panostava Intia etsii yhteistyökumppaneita. Suomalainen energiaosaaminen, vihreät teknologiat, kiertotalous ja muut kestävän kehityksen innovaatiot voivat myös tarjota ratkaisuja Intian ympäristöhaasteisiin. Näillä aloilla suomalaisilla ja intialaisilla on jo olemassa olevaa yhteistyötä, mutta sitä voisi olla merkittävästi enemmänkin. Suomen Intia-strategia DESI (Digitalization, Education, Sustainability, Innovation) ohjaa osaltaan myös TFK-erityisasiantuntijan toimintaa Intiassa.
Yksi TFK-verkoston tehtävistä on myös edistää opiskelijoiden, tutkijoiden ja muiden osaajien rekrytointia Suomeen. Intia on yksi Suomen kohdemaista osaavan työvoiman rekrytoinnissa, ja yhteistyö Intian kanssa osaamisen kehittämisessä on Suomelle tärkeää. Suomessa onkin jo kasvava noin 20 000 intialaisen diaspora, josta merkittävä osa koostuu opiskelijoista ja tutkijoista. Maailman väkirikkaimmassa maassa riittää eri alojen huippuosaajia, mutta heistä kilpailevat Suomen lisäksi kaikki muutkin maat. Ilman määrätietoista houkuttelua Suomi ei välttämättä ole intialaisosaajien ensimmäisten vaihtoehtojen joukossa.
Intia ei tunnetusti ole aina kaikkein helpoin ympäristö toimia. Kulttuurierot ovat suuria ja paikalliset toimintatavat saattavat ajoittain aiheuttaa harmaita hiuksia. Kulttuurin ja yhteiskunnan tuntemus sekä oikeat kontaktit ja verkostot ovat Intiassa ensiarvoisen tärkeitä. Pitkäjänteinen yhteistyö suomalaisten koulutus- ja tiedealan toimijoiden, paikallisten kumppanien ja valtionhallinnon välillä on tärkeää, jotta Intian tarjoamista mahdollisuuksista voidaan saada kaikki irti.
Yhteystiedot
liisa.toivonen(at)gov.fi