Lukutaito on kaiken oppimisen perusedellytys. Opetus- ja kulttuuriministeriö jakaa kevään 2021 aikana enintään 4,9 miljoonaa euroa valtionavustusta lukutaitoa edistäviin toimiin perusopetuksen yläkouluissa (vuosiluokat 7-9). Tuetaan riittävän lukutaidon saavuttamista aktiiviseen toimimiseen yhteiskunnassa sitä tarvitseville vieraskielisille ja lukutaidossa heikosti suoriutuville oppilaille. Avustus edesauttaa osaltaan koronaepidemian vaikutusten tasoittamista.
Sekä kansainvälisten että kansallisten oppimistutkimusten (mm. PISA, PIRLS, TIMSS, Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (KARVI) arvioinnit ja kansalliset Oppimaan oppimisen tutkimukset) mukaan suomalaisten perusopetusikäisten oppilaiden oppimistulokset ovat laskeneet ja asenteet oppimista kohtaan heikentyneet. Tutkimusten mukaan lasku näkyy erityisesti lukutaidossa, joka muodostaa pohjan lapsen ja nuoren osaamisen kartuttamiselle.
PISA -tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaamistason lasku on ollut lukutaidossa 2010-luvulla kaikkien osallistujamaiden suurimpia. Osaamisen on heikentynyt kaikilla osaamistasoilla, mutta erityisesti heikon osaamisen oppilaiden osuus on kasvanut. Ensimmäisessä PISA tutkimuksessa vuonna 2000 vain 7 % suomalaisoppilaista jäi heikolle osaamistasolle lukutaidossa. Viimeisimmässä PISA 2018 -tutkimuksessa vastaava osuus oli lukutaidossa 14 %. Siten heikosti suoriutuvien osuus on tuplaantunut lukutaidossa.
Oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet ja oppilaan taustan vaikutus oppimistuloksiin on voimistunut. Oppilaiden väliset osaamiserot heijastuvat oppilaan sosioekonomisen taustaan.
Koulutuksellinen tasa-arvo on heikentynyt erityisesti suurten kaupunkien sisällä, joissa oppilasvalikointi kouluihin ja luokkiin on yleisempää kuin muualla Suomessa. Suomalaistyttöjen ja -poikien osaamisen ero lukutaidossa on PISA-tutkimuksen mukaan OECD-maiden suurin. Sukupuolten väliset osaamiserot syntyvät perusopetuksen aikana. Tätä havaintoa tukee Karvin arviointitutkimus (2020), jonka mukaan tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot olivat ensimmäisellä luokalla hyvin pieniä, mutta perusopintojen päättövaiheessa tyttöjen osaaminen oli laskennallisesti yhden arvosanan verran parempaa kuin poikien.
Karvin arviointien mukaan oppilaan asenteilla oppiainetta ja sen opiskelua kohtaan oli selvä yhteys osaamiseen. Tyttöjen suhtautuminen opiskeluun oli kautta linjan myönteisempää kuin poikien. Jopa 42 % oppilaiden suomen kielen ja kirjallisuuden kokonaisosaamisesta oli selitettävissä oppilaan asenteiden, lukemisharrastuksen, kotitehtävien tekemisen ja digitaalisten medioiden käytön vaikutuksella.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden heikompi koulumenestys on nähtävissä myös PISA-tutkimuksessa. Erot kantaväestön ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden välillä ovat säilyneet PISA-kierroksesta toiseen ja lukutaidon keskimääräiset tulokset ovat pudonneet vuodesta 2009.
Käynnissä oleva koronaepidemia on pitkityttyään lisännyt oppimisvajetta ja oppimiseen liittyviä haasteita.