Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Valtion erityisavustusta voidaan myöntää kunnille ja kuntayhtymille, joilla on perusopetuksen järjestämislupa. Erityisavustus myönnetään hakemuksen perusteella, käytettäväksi vuosina 2021-2023.
Kunnat, joilla on perusopetuksen järjestämislupa, voivat tehdä yhteistyötä kunnassa toimivien yksityisten opetuksenjärjestäjien ja harjoittelukoulujen kanssa. Koska avustus on tarkoitettu kuntatasoiseen kehittämis- ja yhteistyöhön ja kaupunkisuunnitteluun, yksityiset opetuksen järjestäjät ja harjoittelukoulut eivät ole hakukelpoisia avustushaun tavoitteista johtuen.
Avustuksen tulee kohdentua koulusegregaation vähentämiseen. Avustuksen myöntämisen edellytyksenä arvioidaan avustuksen tarkoituksen toteutumista erityisesti koulun oppilasalueen tai lähikouluperiaatteen näkökulmasta.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
• hankkeen koordinaatiosta ja kehittämisestä vastaavan henkilöstön palkkakuluihin
• avustuksen tavoitteita toteuttavasta kehittämistoiminnasta, koordinaatiotoiminnasta, selvityksistä, viestinnästä ja yhteistyöstä koituviin kuluihin.
Avustuksia myönnettäessä arvioidaan erityisesti hankkeen laajuutta ja kattavuutta eri hallinnonalojen osallistumisen osalta, hankkeen suunnitelmallisuutta sekä hankkeessa toteutettavien toimenpiteiden ja yhteistyömuotojen innovatiivisuutta. Etusijalla ovat hankkeet, joissa huomioidaan esi- ja perusopetuksen oppilasalueen rinnalla myös varhaiskasvatus ja varhaiskasvatuksen toimipaikkojen naapurustot.
Avustettavan hankkeen liittyminen kaupungissa tai kunnassa käynnissä olevaan muuhun sosioekonomista eriytymistä ennaltaehkäisevään kaupunkikehittämiseen ja tähän liittyvään tutkimukseen sekä yhteistyö ympäristöministeriön (Lähiöohjelma; myös hakukelpoisuus) katsotaan erityiseksi eduksi.
Avustettavilta hankkeilta edellytetään yhteistyötä opetus- ja kulttuuriministeriön (Oikeus oppia -ohjelma) kanssa. Etusijalla ovat hankkeet, jotka tekevät yhteistyötä ympäristöministeriön (Lähiöohjelma; myös hakukelpoisuus) kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriö avustaa hankkeiden välisessä yhteistyössä ja verkottumisessa toteuttamalla hankkeiden välisen yhteistyön tueksi koordinaatiohankkeen ja -palvelun.
Opetus- ja kulttuuriministeriön avustus voi kattaa enintään 80 % avustettavan toiminnan tai hankkeen kokonaiskustannuksista.
Erityisavustukset ovat harkinnanvaraisia ja ne myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää:
• laite- ja materiaalikuluihin
• opetushenkilöstön tai oppilashuollonhenkilöstön palkkaukseen.
• toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit.
• samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa;
• toimintaan, jolla opetuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://minedu.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
• Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
• Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
• Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
• Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.