Hyppää sisältöön

Niina Junttila ehdottaa lasten ja opettajien kuunteluvälituntia

opetus- ja kulttuuriministeriö sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 9.11.2018 15.18
Kuva: Pasi Leino
Kuva: Pasi Leino

Yksinäisyystutkija Niina Junttilan ehdotus Lapsistrategiaan on yksinkertainen, toteutettavissa ja todennäköisesti vaikutuksiltaan merkittävä: kuunteluvälitunti.

- Koulussa voisi olla yksi välitunti viikossa, jolloin opettaja kuuntelee lasta. Yksi hetki jolloin opettajalla olisi aikaa just sulle, Turun yliopiston kasvatuspsykologian apulaisprofessori Niina Junttila sanoo. 

Ehdotus perustuu tutkimustietoon Junttilan erikoisalalta, lasten ja nuorten yksinäisyydestä. Kun lapset ovat saaneet itse tehdä hyvinvointiaan koskevia tutkimuskysymyksiä ja itse vastata niihin, keskeinen tulos on toive tulla nähdyksi ja kuulluksi koulussa.

Lapsille on hyvin tärkeää, että opettaja huomaa ja kuuntelee. 

- Lapsille on hyvin tärkeää, että opettaja huomaa ja kuuntelee. Päivän kohokohta voi olla, kun opettaja tervehtii käytävällä. 

Kysyminen ja kuunteleminen ovat myös kustannustehokas tapa lisätä lasten hyvinvointia. Kysyminen on paras tapa saada selville, miten lapsi oikeasti voi ja pitäisikö aikuisen olla jostakin huolissaan. Tuoreiden tulosten mukaan lapsen kertomat yksinäisyyden kokemukset ennustavat aikuisten arvioita paremmin sitä, miten nuori myöhemmin voi. Lapsena yksinäisillä pojilla oli nuoruudessaan muita enemmän mm. masentuneisuutta, ahdistuneisuutta, aggressiivista käyttäytymistä ja itsetuhoisuutta. 

Kuunteluvälitunti olisi halpaa ennaltaehkäisyä verrattuna esimerkiksi terapiaan, joka voi olla ainoa keino yksinäisyyden sairastuttamille vanhemmille nuorille. Kun yksinäisyyttä ja näkymättömyyttä jatkuu pitkään, se vääristää ajatuksia itsestä ja muista. Osa lapsista masentuu, osa alkaa käyttäytyä aggressiivisesti tullakseen nähdyiksi. 

Kuuntelevan kohtaaminen ja sosiaalisten taitojen opettaminen ovat haastavia tehtäviä. Siksi niitä tulisi harjoitella jo opettajien perus- tai erikoistumiskoulutuksissa. Mutta usein syy kuuntelemattomuudelle on kiire.  

Kun Junttila keskustelee opettajien kanssa, he kertovat opettamiselta liikenevän ajan menevän paperien täyttämiseen, puheluihin ja muuhun byrokratiaan. Niin yksinkertainen ja tärkeä asia kuin kuunteleminen on jäänyt opettajien muiden töiden varjoon.

Paperityöt voisi jättää keinoälylle, lapset tarvitsevat aikuisia. 

- Resursseja on, eikä lapsia ole ainakaan liikaa. Lapsiahan on liian vähän. Joudumme kuitenkin keskittymään niin moneen turhaan asiaan, että lapsille merkitykselliset asiat jäävät hoitamatta. Paperityöt voisi jättää keinoälylle, lapset tarvitsevat aikuisia, hän sanoo. 

Kuunteluvälitunnin voisi ottaa käyttöön myös kotona.  

- Me aikuiset luulemme tietävämme, onko lapsilla kaikki hyvin. Mutta emme me tiedä. Joskus me kysymme, mutta emme silloinkaan aina kuuntele vastauksia, Junttila sanoo. 

*** 

Jos saisin päättää… 

Sarjassa ohjausryhmän jäsenet kertovat, minkä yhden asian he nostaisivat Lapsistrategiaan.