Opiskeluoikeuden peruuttaminen mahdolliseksi turvatoimeksi
opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta
28.7.2011
10.55
Tyyppi:Tiedote
-
Ammatillista koulutusta koskevaa lakia, ammatillista aikuiskoulutusta koskevaa lakia, ammattikorkeakoululakia, yliopistolakia ja rikosrekisterilakia muutetaan. Tavoitteena on parantaa turvallisuutta koulutuksessa ja koulutuksen jälkeisessä työelämässä. Koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen keinovalikoimaa lisätään opiskelijoita koskevissa soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksissä. Valtioneuvosto päätti istunnossaan 28.7. esittää lakimuutosten ja uuden opiskelijoiden oikeusturvalautakuntaa koskevan lain vahvistamista. Tasavallan presidentin on määrä vahvistaa lait 12.8. ja ne tulevat voimaan 1.1.2012.
Lakien muutoksilla pyritään lisäämään koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen mahdollisuutta puuttua tilanteisiin, jotka liittyvät opiskelijoita koskeviin soveltumattomuus- ja turvallisuuskysymyksiin. Erityisesti pyritään parantamaan potilas- ja asiakasturvallisuutta, liikenneturvallisuutta, alaikäisten turvallisuutta, opiskelu- ja työyhteisön turvallisuutta sekä yksittäisen opiskelijan oikeusturvaa.
Opiskelijaksi ottamisen esteitä koskevia säännöksiä tarkennetaan. Pääsääntönä säilyy edelleen, ettei terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka voi olla esteenä koulutukseen osallistumiselle. Lakimuutosten myötä opiskelijaksi ei tiettyihin opintoihin voitaisi ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen ja harjoitteluun, jos estettä ei voida kohtuullisin toimin poistaa.
Opiskelijalta voitaisiin peruuttaa opiskeluoikeus opinnoissa, joihin sisältyy alaikäisten turvallisuutta, potilas-, tai asiakasturvallisuutta taikka liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia, jos opiskelija olisi opinnoissaan toistuvasti tai vakavasti vaarantanut toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden. Opiskeluoikeus voitaisiin peruuttaa myös, mikäli opiskelija ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään täyttäisi säädettyjä opiskelijaksi ottamisen edellytyksiä. Mahdollisuus peruuttaa opiskeluoikeus koskisi lähinnä eräitä sosiaali- ja terveysalan, humanistisen ja kasvatusalan sekä tekniikan ja liikenteen alan opintoja.
Opinnoissa, joissa edellytetään olennaisesti alaikäisten parissa työskentelyä, voitaisiin opiskeluoikeus lisäksi peruuttaa, jos opiskelija on tuomittu rangaistukseen sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta teosta, seksuaalirikoksesta, törkeästä henkeen tai terveyteen kohdistuneesta rikoksesta tai vähäistä vakavammasta huumausainerikoksesta. Opiskelija olisi velvollinen pyydettäessä esittämään otteen rikosrekisteristä.
Ennen peruuttamispäätöstä opiskelija tulisi tarvittaessa ohjata hakemaan opiskeluterveydenhuollon palveluja ja selvittää hänen kanssaan mahdollisuus hakeutua muuhun koulutukseen.
Opiskelijalla olisi mahdollisuus hakea opiskeluoikeuden palauttamista, jos opiskeluoikeus on peruutettu terveydentilaa tai toimintakykyä koskevan seikan vuoksi. Palauttamisen edellytyksenä olisi, että hakija osoittaa peruuttamisen aiheuttaneiden syiden poistuneen.
Hallituksen esityksen mukaisesti koulutuksen järjestäjät, ammattikorkeakoulut ja yliopistot tekisivät opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevat päätökset. Hallituksen esityksestä poiketen eduskuntakäsittelyssä päädyttiin kuitenkin siihen, että ensimmäisen asteen muutoksenhakuelimenä näissä asioissa toimisi valtakunnallinen opiskelijan oikeusturvalautakunta. Uuden muutoksenhakuelimen tarkoituksena on erityisesti varmistaa yhtenäisen soveltamiskäytännön muodostuminen näissä määrältään todennäköisesti melko vähäisiksi jäävissä tapauksissa.
Kurinpitosäännöksiä ehdotetaan täsmennettäviksi siten, että opiskelijan väkivaltainen tai uhkaava käytös voisi johtaa kurinpitotoimiin. Väkivaltaisesti tai uhkaavasti käyttäytyvälle voitaisiin antaa kirjallinen varoitus. Opetusta häiritsevä, väkivaltaisesti tai uhkaavasti käyttäytyvä tai toisen henkeä tai terveyttä vaarantava opiskelija voitaisiin myös määrätä poistumaan opetustilasta ja hänen osallistumisensa opetukseen evätä enintään kolmen päivän ajaksi.
Koulutuksen järjestäjä tai korkeakoulu voisi velvoittaa opiskelijan esittämään huumausainetestiä koskevan todistuksen, jos opiskelijan epäiltäisiin olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena opintoihin kuuluvissa käytännön tehtävissä, työssäoppimisessa tai harjoittelussa. Huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisestä kieltäytyminen tai positiivinen testitulos voisi johtaa kurinpitotoimiin.
Huumausainetestin edellytyksenä olisi lisäksi, että opiskelija toimii tehtävissä, jotka edellyttävät erityistä tarkkuutta, luotettavuutta, harkinta- tai reagointikykyä ja että huumeiden vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena toimiminen vakavasti vaarantaisi opiskelijan omaa tai toisen henkeä tai terveyttä, liikenteen turvallisuutta, salassapitosäännöksin suojattujen tietojen suojaa, tai lisäisi merkittävästi huumaus- tai lääkeaineiden laittoman kaupan, hallussapidon, käytön tai leviämisen riskiä.
Lakimuutoksia koskevaan eduskunnan vastaukseen sisältyvässä lausumassa eduskunta edellyttää, että kaikilla koulutusasteilla huolehditaan opiskelijoiden mahdollisuuksista saada riittävästi opinto-ohjausta sekä opiskelijahuollon palveluja ja muita ennaltaehkäiseviä tukitoimia ja että kehitetään opiskeluterveydenhuoltoa. Lisäksi eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa lainsäädännön toimivuutta ja vaikutuksia. Erityisesti tulee seurata, muodostuuko säädetyn oikeusturvalautakunnan avulla yhtenäinen käytäntö lainsäädännön soveltamisessa eri oppilaitoksissa ja korkeakouluissa siten, että opiskelijoiden yhdenvertaisuus toteutuu. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön tulee huolehtia oikeusturvalautakunnasta tiedottamisesta opiskelijoille.
Lisätietoja:
- hallitusneuvos Maiju Tuominen (opetus- ja kulttuuriministeriö), puh. 09 160 76972
Lisätietoa aiheesta ministeriön verkkosivuilta
Opiskelijaksi ottamisen esteitä koskevia säännöksiä tarkennetaan. Pääsääntönä säilyy edelleen, ettei terveydentilaan tai toimintakykyyn liittyvä seikka voi olla esteenä koulutukseen osallistumiselle. Lakimuutosten myötä opiskelijaksi ei tiettyihin opintoihin voitaisi ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai työssäoppimiseen ja harjoitteluun, jos estettä ei voida kohtuullisin toimin poistaa.
Opiskelijalta voitaisiin peruuttaa opiskeluoikeus opinnoissa, joihin sisältyy alaikäisten turvallisuutta, potilas-, tai asiakasturvallisuutta taikka liikenteen turvallisuutta koskevia vaatimuksia, jos opiskelija olisi opinnoissaan toistuvasti tai vakavasti vaarantanut toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden. Opiskeluoikeus voitaisiin peruuttaa myös, mikäli opiskelija ei terveydentilaltaan ja toimintakyvyltään täyttäisi säädettyjä opiskelijaksi ottamisen edellytyksiä. Mahdollisuus peruuttaa opiskeluoikeus koskisi lähinnä eräitä sosiaali- ja terveysalan, humanistisen ja kasvatusalan sekä tekniikan ja liikenteen alan opintoja.
Opinnoissa, joissa edellytetään olennaisesti alaikäisten parissa työskentelyä, voitaisiin opiskeluoikeus lisäksi peruuttaa, jos opiskelija on tuomittu rangaistukseen sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta teosta, seksuaalirikoksesta, törkeästä henkeen tai terveyteen kohdistuneesta rikoksesta tai vähäistä vakavammasta huumausainerikoksesta. Opiskelija olisi velvollinen pyydettäessä esittämään otteen rikosrekisteristä.
Ennen peruuttamispäätöstä opiskelija tulisi tarvittaessa ohjata hakemaan opiskeluterveydenhuollon palveluja ja selvittää hänen kanssaan mahdollisuus hakeutua muuhun koulutukseen.
Opiskelijalla olisi mahdollisuus hakea opiskeluoikeuden palauttamista, jos opiskeluoikeus on peruutettu terveydentilaa tai toimintakykyä koskevan seikan vuoksi. Palauttamisen edellytyksenä olisi, että hakija osoittaa peruuttamisen aiheuttaneiden syiden poistuneen.
Hallituksen esityksen mukaisesti koulutuksen järjestäjät, ammattikorkeakoulut ja yliopistot tekisivät opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevat päätökset. Hallituksen esityksestä poiketen eduskuntakäsittelyssä päädyttiin kuitenkin siihen, että ensimmäisen asteen muutoksenhakuelimenä näissä asioissa toimisi valtakunnallinen opiskelijan oikeusturvalautakunta. Uuden muutoksenhakuelimen tarkoituksena on erityisesti varmistaa yhtenäisen soveltamiskäytännön muodostuminen näissä määrältään todennäköisesti melko vähäisiksi jäävissä tapauksissa.
Kurinpitosäännöksiä ehdotetaan täsmennettäviksi siten, että opiskelijan väkivaltainen tai uhkaava käytös voisi johtaa kurinpitotoimiin. Väkivaltaisesti tai uhkaavasti käyttäytyvälle voitaisiin antaa kirjallinen varoitus. Opetusta häiritsevä, väkivaltaisesti tai uhkaavasti käyttäytyvä tai toisen henkeä tai terveyttä vaarantava opiskelija voitaisiin myös määrätä poistumaan opetustilasta ja hänen osallistumisensa opetukseen evätä enintään kolmen päivän ajaksi.
Koulutuksen järjestäjä tai korkeakoulu voisi velvoittaa opiskelijan esittämään huumausainetestiä koskevan todistuksen, jos opiskelijan epäiltäisiin olevan huumausaineiden vaikutuksen alaisena opintoihin kuuluvissa käytännön tehtävissä, työssäoppimisessa tai harjoittelussa. Huumausainetestiä koskevan todistuksen esittämisestä kieltäytyminen tai positiivinen testitulos voisi johtaa kurinpitotoimiin.
Huumausainetestin edellytyksenä olisi lisäksi, että opiskelija toimii tehtävissä, jotka edellyttävät erityistä tarkkuutta, luotettavuutta, harkinta- tai reagointikykyä ja että huumeiden vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena toimiminen vakavasti vaarantaisi opiskelijan omaa tai toisen henkeä tai terveyttä, liikenteen turvallisuutta, salassapitosäännöksin suojattujen tietojen suojaa, tai lisäisi merkittävästi huumaus- tai lääkeaineiden laittoman kaupan, hallussapidon, käytön tai leviämisen riskiä.
Lakimuutoksia koskevaan eduskunnan vastaukseen sisältyvässä lausumassa eduskunta edellyttää, että kaikilla koulutusasteilla huolehditaan opiskelijoiden mahdollisuuksista saada riittävästi opinto-ohjausta sekä opiskelijahuollon palveluja ja muita ennaltaehkäiseviä tukitoimia ja että kehitetään opiskeluterveydenhuoltoa. Lisäksi eduskunta edellyttää, että hallitus seuraa lainsäädännön toimivuutta ja vaikutuksia. Erityisesti tulee seurata, muodostuuko säädetyn oikeusturvalautakunnan avulla yhtenäinen käytäntö lainsäädännön soveltamisessa eri oppilaitoksissa ja korkeakouluissa siten, että opiskelijoiden yhdenvertaisuus toteutuu. Lisäksi opetus- ja kulttuuriministeriön tulee huolehtia oikeusturvalautakunnasta tiedottamisesta opiskelijoille.
Lisätietoja:
- hallitusneuvos Maiju Tuominen (opetus- ja kulttuuriministeriö), puh. 09 160 76972
Lisätietoa aiheesta ministeriön verkkosivuilta