Avustusta voidaan myöntää kunnille, kuntien määräysvallassa oleville yhteisöille, valtionosuuden piirissä olevien museoiden ja esittävän taiteen toimintayksiköiden ylläpitäjille sekä taiteilijatiloja ylläpitäville yhteisöille ja säätiöille.
Avustusta ei myönnetä kirjasto- tai koulurakentamiseen tai niiden peruskorjaamiseen. Avustusta ei myöskään myönnetä valtionosuusjärjestelmän ulkopuolella toimiville museoille, jotka voivat hakea avustusta Museovirastolta.
Investointiavustukset kulttuuritilojen peruskorjaus- ja perustamishankkeisiin
AvustusAvustus on tarkoitettu kuntien kulttuuritoimintalaissa tarkoitettua kulttuuritoimintaa varten tarvittavan tilan, museolaissa tarkoitetun museon, laissa esittävän taiteen edistämiseksi tarkoitetun toimintayksikön sekä valtakunnallisesti merkittävien taiteilijatilojen perustamishankkeisiin.
Perustamishankkeella tarkoitetaan toiminnallisen kokonaisuuden muodostavaa tilojen rakentamista, hankintaa, peruskorjausta tai niitä vastaavaa toimenpidettä ja mainittuihin toimenpiteisiin liittyvää irtaimen omaisuuden hankintaa, jos toimenpiteen arvioidut kokonaiskustannukset ovat vähintään valtioneuvoston asetuksella säädetyn euromäärän suuruiset.
Avustushaku on määräaikainen. Hakuaika alkaa 2.12.2024 ja päättyy 20.1.2025.
Avustukset myönnetään edellyttäen, että eduskunta osoittaa tarkoitukseen määrärahat. Määrärahan määrä tarkentuu eduskunnan hyväksyttyä vuoden 2025 talousarvion. Päätökset pyritään tekemään kolmen kuukauden sisällä hakuajan päättymisestä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), Laki kuntien kulttuuritoiminnasta (166/2019), Museolaki (314/2019), Laki esittävän taiteen edistämisestä (1082/2020), Valtioneuvoston asetus opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1766/2009), Valtionavustuslaki (688/2001), Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016).
Avustuksen tavoitteena on vahvistaa
- taiteen ja muun luovan työn tekemisen edellytyksiä
- osallisuutta ja taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta valtakunnallisesti
- kulttuurin perustaa ja elinvoimaisuutta.
Avustuksella parannetaan taiteen ja kulttuurin toimijoiden toimintaedellytyksiä siten, että niiden käytössä olevat toimitilat ovat laadukkaita, tarkoituksenmukaisia, esteettömiä, turvallisia ja terveellisiä.
Lisäksi avustuksella edistetään työllisyyttä ja muusta käytöstä vapautuvan rakennuskannan muuttamista kulttuurikäyttöön.
Avustusta haetaan tämän hakuilmoituksen kohdasta Opas, lomakkeet ja liitteet löytyvällä lomakkeella 12B.
Hakemukseen tulee liittää hankesuunnitelma sekä muut hakemuslomakkeessa mainitut liitteet. Hankesuunnitelma tulisi mahdollisuuksien mukaan laatia noudattaen hakijan oppaassa esitettyä rakennetta.
Hakemuksen allekirjoittavat hakijan viralliset nimenkirjoittajat. Jos nimenkirjoitusoikeus on useammalla henkilöllä yhdessä, tarvitaan näiden kaikkien allekirjoitukset. Hakemuksen liitteenä tulee toimittaa selvitys nimenkirjoitusoikeudesta (esim. yhdistys- tai kaupparekisteriote, ote kunnan hallintosäännöstä).
Hakemuksen liitteineen tulee olla perillä opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamossa viimeistään hakuajan viimeisenä päivänä klo 16.15 mennessä. Vastuu hakemuksen perille saapumisesta määräaikaan mennessä on lähettäjällä. Hakemus hylätään, jos se saapuu opetus- ja kulttuuriministeriöön määräajan jälkeen.
Hakemus toimitetaan opetus- ja kulttuuriministeriölle
- sähköpostitse opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamon osoitteeseen kirjaamo.okm(at)gov.fi tai
- tuomalla asiakirjat valtioneuvoston jakelukeskukseen osoitteessa Ritarikatu 2 b, Helsinki, avoinna ma - pe klo 7.30 - 16.15 tai
- lähettämällä paperilomake liitteineen osoitteeseen Opetus- ja kulttuuriministeriö, PL 29, 00023 Valtioneuvosto.
Hakemusta voi täydentää kahden viikon ajan hakuajan päättymisen jälkeen. Täydennykset tulee toimittaa opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon ja niistä on käytävä selkeästi ilmi, mihin hakemukseen täydennys liittyy.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Hankkeen tulee täyttää seuraavat avustukselle asetetut edellytykset
- Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1766/2009) 26 §:n mukaan kuntien kulttuuritoimintaa varten tarvittavien tilojen, museolaissa tarkoitetun museon ja laissa esittävän taiteen edistämisestä tarkoitetun toimintayksikön hankkeen arvioitujen arvonlisäverottomien kokonaiskustannusten on oltava vähintään 80 000 euroa.
- Hankkeen rakennustöiden tulee alkaa viimeistään avustuksen myöntövuonna.
- Hankkeen toteuttamisajankohdasta on oltava olemassa ylläpitäjän päätös.
- Hakijan on oltava perustamishankkeen rakennuttaja.
- Hakijan on pääsääntöisesti omistettava korjattava kiinteistö.
- Mikäli avustusta myönnetään vuokratilojen korjaamiseen, hakijan tulee hallita tiloja vähintään 15 vuoden vuokrasopimuksella korjaustyön valmistumisen jälkeen.
Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon, miten hankkeen toteuttaminen edistää avustukselle asetettuja tavoitteita ja millä muulla tavalla hankkeen toteuttaminen on kulttuuripoliittisesti merkityksellistä. Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon myös hankkeen kiireellisyys suhteessa muihin hakijoihin sekä avustusten toimialakohtainen ja maantieteellinen jakauma.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa (pääsääntöisesti) enintään 30 prosenttia avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Keskimäärin avustukset ovat olleet 25 % hyväksyttävistä toteutuneista kustannuksista. Avustuksen suuruus vaihtelee kuitenkin hankkeen kustannuksista ja hakijoiden määrästä riippuen.
Avustusta ei saa siirtää eteenpäin toiselle toimijalle.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom.).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään myös, jos se saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Jos avustettava kiinteistö taikka omaisuus myydään, luovutetaan toiselle, toiminta lopetetaan tai omaisuuden käyttötarkoitusta muutetaan, tulee avustuksen saajan palauttaa valtionavustusta vastaava suhteellinen osa omaisuuden käyvästä arvosta, ellei ministeriö toisin päätä. Mikäli avustuksensaaja on vuokralla avustettavassa kiinteistössä ja vuokrasopimus irtisanotaan ennen sen päättymistä, tulee avustuksensaajan palauttaa myönnetty avustus samoin perustein.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Avustus ei myöskään yhdessä muiden julkisten tukien kanssa saa ylittää hyväksyttävien kustannusten määrää. Hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteissä.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 30 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustuksen maksatus
Myönnetty avustus maksetaan pääsääntöisesti siten, että
1. erä: 40 % maksetaan, kun rakennustyöt on aloitettu,
2. erä: 50 %, kun rakennustöiden valmiusaste on 50 %,
ja loppuerä, kun hanke on valmis ja hankkeesta tehty selvitys on hyväksytty.
Maksatuspyynnöt laaditaan kohdasta Opas, lomakkeet ja liitteet löytyvälle lomakkeelle.
Avustuksen käytöstä tehtävä selvitys
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä hankkeen valmistuttua.
Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia.
Avustuksen käyttö selvitetään erillisellä hankeselvityslomakkeella, joka löytyy tämän hakuilmoituksen kohdasta Opas, lomakkeet ja liitteet.
Avustuksen loppuerä maksetaan sen jälkeen, kun hanke on valmis ja selvitys on hyväksytty.
Opas kulttuuritilojen peruskorjaus- ja perustamishankkeista
Hakulomake:
Hakulomake 12B (docx)
Hakulomake 12B
Hakemuksen liitteet:
A. RAHOITUSASIAKIRJAT
- rahoitussuunnitelma, ml. hanketta koskevat talousarvio-otteet tai rahoituspäätökset (hakemuskohdetta koskeva kohta merkittävä)
- tontin omistusoikeus; kauppakirja tai vuokrasopimus (vähintään 15 vuoden vuokrasopimus tulee olla laadittuna ennen valtionavustuspäätöstä)
LISÄKSI jos hakijana on YKSITYINEN YHTEISÖ, on toimitettava
- yhteisön omistuspohja
- yhteisön hyväksytty toimintasuunnitelma ja talousarvio
- yhteisön rekisteriote
- yhteisön toimintakertomus tai muu vastaava selvitys edelliseltä tilikaudelta
- yhteisön tuloslaskelma, tase ja tilintarkastuskertomus edelliseltä tilikaudelta
B. RAKENTAMISVALMIUS
- rakentamista varten saatu rakennuslupa tai vastaava muu lupa tai todistus luvan saannin esteettömyydestä
C. HANKEKOHTAISET SUUNNITELMA-ASIAKIRJAT
- hankesuunnitelma (ks. tarkemmin Opas) liitteineen
- rakennustekniset asiakirjat
- kuntoarvio tai -tutkimus (peruskorjaushankkeet)
- rakennushistoriallinen inventointi (kulttuurihistoriallisesti arvokkaat kohteet)
- huonetilaohjelma
- yleissuunnitelmatasoiset suunnitelmapiirrokset (pdf): asemapiirros 1:500, pohjapiirustukset 1:100, leikkaukset 1:50 tai 1:100 ja julkisivut 1:100 tai 1:200
- selvitys tehtävistä töistä (esim. rakennustapaselostus, mukaan lukien LVIS-työt)
- kustannusarvio (esim. tavoitehintalaskelma tai rakennusosa-arvio)
D. MUUT LIITTEET
- arvio hankkeen toteuttamisen toteutusaikaisista ja pysyvistä työllisyysvaikutuksista
- selvitys nimenkirjoitusoikeudesta (esim. yhdistys- tai kaupparekisteriote, ote kunnan hallintosäännöstä)
Avustuksen maksaminen:
Maksatuspyyntölomake (docx)
Maksatuspyyntölomake
Selvityslomake:
Hankeselvityslomake (docx)
Hankeselvityslomake
Haussa nyt
Hakuaika
2.12.2024 - 20.1.2025 16:15Lisätietoja
Päivi Salonen, kulttuuriasiainneuvos
OKM Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto, Taiteen ja kulttuuriperinnön vastuualue
p. 0295 330 281
paivi.salonen(at)gov.fi
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön Opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta.