Hankeavustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty ja vain avustuspäätöksessä mainitulla käyttöajalla.
Nuorten työpajatoiminta tulee toiminnan ja talouden osalta eriyttää avustuksen saajan muusta työpaja- ja palvelutoiminnasta. Avustettavan toiminnan on oltava yleishyödyllistä. Hyväksyttävinä menoina ei pidetä liiketoiminnasta tai muusta vastaavasta toiminnasta aiheutuvia menoja.
Aluehallintoviraston myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan toteutuneista kokonaiskustannuksista. Kokonaiskustannuksiin voi esittää nuorten työpajatoiminnasta suoraan aiheutuneita, avustuksen myönnetyllä käyttöajalla syntyneitä kustannuksia.
Hankeavustuksella katetaan avustettavasta toiminnasta syntyvää alijäämää, joka muodostuu, kun hyväksyttävistä kustannuksista vähennetään muut avustukset ja toiminnasta saadut tuotot. Jos avustus on suurempi kuin muodostunut alijäämä, ylimenevä osuus tulee palauttaa aluehallintovirastolle.
Avustettavan toiminnan hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä. Valtionavustuspäätöksessä voidaan mainita tarkemmin ne kustannukset, joihin myönnettyä avustusta ei saa käyttää.
Avustettavan toiminnan hyväksyttäviä kustannuksia voivat olla ensisijaisesti valmentajien palkkakustannukset sivukuluineen. Lisäksi hyväksyttäviä kustannuksia voivat olla valmentajien matka-, koulutus- ja puhelin- yms. kustannukset, materiaali- ja välinehankinnat ja ostopalvelut, toimintaan osallistuvien vakuutukset ja kuljetukset, sekä kohtuulliset tilakustannukset silloin kun voidaan osoittaa niiden aiheutuneen avustettavasta toiminnasta. Hakijan oppaassa on tarkemmat ohjeet omarahoituksesta ja muusta rahoituksesta.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia. Avustuksen saajan tulee kohdentaa avustettavasta toiminnasta saadut tulot ja avustettavasta toiminnasta aiheutuneet menot tilikartassa omalle, toimintaa varten perustetulle kustannuspaikalle tai vastaavalle, erilliselle seurantakohteelle. Kustannuspaikalta tulee selvitä avustettavan nuorten työpajatoiminnan kustannukset ja tuotot.
HUOM! Opetuksen tai koulutuksen järjestäjä ja nuorten työpajatoiminnan ylläpitäjä voivat sopia mahdollisuudesta käyttää nuorten työpajaa oppimisympäristönä tai muuna sovittuna tukena nuorelle. Kun opetuksen tai koulutuksenjärjestäjä ja nuorten työpajatoiminnan ylläpitäjä tekevät nuorta tukevaa yhteistyötä, niin molemmat osapuolet toteuttavat oman toimialansa säädöksiä ja huolehtivat siitä, että yhteistyö ei vaikuta kustannusten jakautumiseen toimialojen palveluiden väillä.
Aluehallintovirastolla on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslaki 688/2001 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 30 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja –rajoitukset kokonaisuudessaan: https://aviavustukset.fi/avustusten-kaytto/avustuksen-kayttoa-koskevat-ehdot/