Muinaismuistolain uudistaminen
OKM064:00/2020 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä
Muinaismuistolaissa (295/1963) säädetään kiinteistä muinaisjäännöksistä, irtaimista muinaisesineistä ja laivalöydöistä. Lain voimaantulon jälkeen yhteiskunnassa on tapahtunut suuria rakenteellisia muutoksia, minkä lisäksi sääntelyä on uudistettu merkittävästi. Tämän vuoksi lain kokonaisuudistus on tarpeellinen.
Hankkeen eteneminen
Muinaismuistolain uudistamista valmistelevan työryhmän ja seurantaryhmän asettaminen
6.11.2020 – 31.12.2021 Työryhmä
Arkeologian kenttätöiden esittelypäivät 4.2.2021
4.2.2021 Muu
Muinaismuistolain uudistamishankkeen esittely
Asiakirjat
-
4.2.2021 Kiiskinen Hanna
Suomen Arkeologinen Seura ry:n ja Museoviraston keskustelutilaisuus 17.3.2021
17.3.2021 Muu
Tilaisuus keskittyy lakiuudistukseen erityisesti tutkimuksen näkökulmasta ja toteutetaan paneelikeskustelun muodossa.
Lisätietoa
Arkeologian keskustelutilaisuus 15.6.2022
15.6.2022 Muu
Keskustelutilaisuus
14.12.2022 Kuulemistilaisuus
Viranomaisille ja muille asiasta kiinnostuneille tarkoitettu hybriditilaisuus, jossa esitellään työryhmän luonnostelemaa sääntelyä.
Ilmoittautuminen: https://ssl.eventilla.com/muinaismuistolainuudistaminenkeskustelutilaisuus
Tieteiden talo, Helsinki/streamaus
14.12.2022 klo 9.30-12.30
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM064:00/2020
Asianumerot VN/16995/2020
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 6.11.2020 – 30.6.2023
Asettamispäivä 6.11.2020
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys-
Hyväksytty säädös-
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeella on tarkoitus saada aikaan hallituksen esityksen muotoon laadittu esitys muinaismuistolain kokonaisuudistamiseksi. Hankkeen yhteydessä laaditaan erillisselvitys saamelaisten oikeuksien toteutumisesta muinaismuistojen suojelussa.
Tiivistelmä
Muinaismuistolaissa (295/1963) säädetään kiinteistä muinaisjäännöksistä, irtaimista muinaisesineistä ja laivalöydöistä. Lain voimaantulon jälkeen yhteiskunnassa on tapahtunut suuria rakenteellisia muutoksia, minkä lisäksi sääntelyä on uudistettu merkittävästi. Tämän vuoksi lain kokonaisuudistus on tarpeellinen.
Lähtökohdat
Muuttuneen toimintaympäristön vuoksi muinaismuistolaki on tarpeen uudistaa kokonaisuudessaan. Uudistuksen yhteydessä tulee arvioida ja määritellä muinaismuistojen suojelun tavoitteet ottaen huomioon perustuslain sääntely ja kansainvälisten sopimusten määräykset. Muinaisjäännösten fyysisen suojelun ohella tulee ottaa huomioon tarve muinaismuistoihin liittyvän tietosisällön säilyttämiseen ja käytettäväksi saattamiseen.
Kiinteisiin muinaisjäännöksiin, irtaimiin muinaisesineisiin sekä muuhun arkeologiseen kulttuuriperintöön liittyviä määritelmiä ja niiden oikeusvaikutuksia on tarpeen selkeyttää.
Muinaisjäännössuojelun ajallista ja alueellista kohdentumista tulee tarkastella eri muinaisjäännöstyyppien, irtainten muinaisesineiden ja hylkyjen kannalta ottaen huomioon muinaisjäännössuojelun tarkoitus ja tavoitteet suhteessa museokentän dokumentointivastuisiin.
Muinaisjäännöksiä koskevalla sääntelyllä on rajapintoja monien mm. ympäristön käyttöä ja kulttuuriperintöä koskevien säännösten, erityisesti rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain (498/2010), luonnonsuojelulain (1096/1996), maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999), hautaustoimilain (457/2003) ja kulttuuriesineiden maastaviennin rajoittamisesta annetun lain (933/2016) kanssa sekä EU-lainsäädännön osalta kulttuuriesineiden viennistä annetun asetuksen (EY 116/2009) ja kulttuuriesineiden tullialueelle siirtämistä ja tuonnista annetun asetuksen (EU 2019/880) kanssa. Muinaisjäännössuojelun kohteet, samoin kuin muinaismuistolain suhde muuhun kulttuuriympäristön suojelua koskevaan lainsäädäntöön ovat muuttuneet ajan kuluessa sekä yhteiskunnassa että lainsäädännössä tapahtuneiden muutosten johdosta. Näin ollen suojelukohteiden määrittely ja rajapinnat muihin lakeihin on tarpeen arvioida kokonaisuutena uudelleen.
Muinaisjäännösten suojeluun liittyvistä hallinnollisista menettelykysymyksistä on tarpeen säätää nykyistä yksityiskohtaisemmin. Lisäksi uudistuksessa tulee selvittää tarpeet ja mahdollisuudet digitaalisten prosessien ja palveluiden hyödyntämiseen erityisesti maankäyttöön ja lupaprosesseihin, mutta myös kansalaisten tiedonsaantiin liittyvissä kysymyksissä. Muinaisjäännösrekisteriin kerätyn arkeologista kulttuuriperintöä koskevan tiedon asema ja suhde muihin julkisiin tietoaineistoihin ja tietojärjestelmiin tulee selkeyttää.
Muinaisjäännösten huomioimista maankäyttöön ja rakentamiseen liittyvien hankkeiden yhteydessä koskevat menettelyt ja kustannuksia koskeva vastuunjako valtion ja yksityisten välillä on tarpeen arvioida uudelleen muuttuneen toimintaympäristön vuoksi. Nykyisen muinaismuistolain mukaista jakoa yksityisiin ja yleisiin hankkeisiin on tässä yhteydessä tarpeen tarkastella uudelleen.
Myös valtion vastuulla olevien julkisten palveluiden tuottamisen sekä markkinaehtoisen toiminnan suhdetta tulee arvioida näistä lähtökohdista ottaen huomioon muun muassa kilpailuoikeudellinen sääntely. Museoviraston asema ja riittävät voimavarat lain toimeenpanoon liittyvien viranomaispalveluiden tarjoajana tulee myös arvioida osana kokonaisuutta.
Kiinteiden muinaisjäännösten tutkimista ja hoitoa koskevat lupamenettelyt tulee arvioida uudelleen. Arkeologian harrastamisen lisääntyminen niin vedenalaiskohteissa kuin maa-alueilla edellyttää hylkysukeltamiseen ja metallinetsintään liittyvien säätelytarpeiden kartoitusta.
Kiinteiden muinaisjäännösten rauhoituksen valvonnan edellyttämän toimivallan kattavuutta ja keskittämistä Museovirastolle tulee arvioida, erityisesti muinaisjäännöstä uhkaavan toiminnan keskeyttämistä, hallintopakkoa ja tarkastustoimintaa vaativan sääntelyn näkökulmasta. Toimivaltaa tulee arvioida myös suhteessa kulttuuriympäristötehtäviä hoitavien alueellisten vastuumuseoiden toimintaan sekä Museoviraston resursseihin nähden. Samalla on arvioitava muinaismuistolain rikkomiseen liittyvien rikosnimikkeiden ja sanktioiden ajantasaisuus.
Tarkoituksena on valmistella säädösehdotus, jossa on otettu huomioon muinaismuistolain säätämisen jälkeen yhteiskunnassa tapahtuneet suuret rakenteelliset muutokset sekä perusoikeuksia, ympäristönkäyttöä, viranomaistoimintaa ja hallintomenettelyjä koskevan sääntelyn merkittävä uudistuminen.
Työryhmä ja seurantaryhmä valmistelivat lakiuudistusta. Toimikausi päättyi 30.6.2023.
Keskustelutilaisuus
14.12.2022 Kuulemistilaisuus
Viranomaisille ja muille asiasta kiinnostuneille tarkoitettu hybriditilaisuus, jossa esitellään työryhmän luonnostelemaa sääntelyä.
Ilmoittautuminen: https://ssl.eventilla.com/muinaismuistolainuudistaminenkeskustelutilaisuus
Tieteiden talo, Helsinki/streamaus
14.12.2022 klo 9.30-12.30
Keskustelutilaisuus
14.12.2022 Kuulemistilaisuus
Viranomaisille ja muille asiasta kiinnostuneille tarkoitettu hybriditilaisuus, jossa esitellään työryhmän luonnostelemaa sääntelyä.
Ilmoittautuminen: https://ssl.eventilla.com/muinaismuistolainuudistaminenkeskustelutilaisuus
Tieteiden talo, Helsinki/streamaus
14.12.2022 klo 9.30-12.30
Julkaisut ja raportit
-
24.10.2023
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:39
-
22.6.2021 Leena Heinämäki
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2021:38 Selvityksen kohteena ovat saamelaisten perus- ja ihmisoikeudet, keskeiset kansainväliset kulttuuriperintösopimukset sekä saamelaisten kulttuuriperinnön suoja kansallisessa lainsäädännössä. Selvityksessä kuvaillaan saamelaiskulttuurin kannalta keskeisiä erityiskysymyksiä, jotka tulisi huomioida muinaismuistolain uudistuksessa. Selvitys sisältää myös oikeudellisen analyysin saamelaiskäräjien toimivallasta suhteessa saamelaisista muinaisjäännöksistä päättämiseen sekä ehdotuksia keinoista saamelaisten itsemääräämisoikeuden ja kulttuuri-itsehallinnon vahvistamiseksi muinaisjäännösten suojelussa.
Kokousaineistot ja liitteet
-
21.6.2023
Työryhmän pöytäkirja 12.6.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
12.6.2023
Seurantaryhmän pöytäkirja 24.5.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
24.5.2023
Työryhmän pöytäkirja 28.4.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
28.4.2023
Työryhmän pöytäkirja 15.3.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
15.3.2023
Seurantaryhmän pöytäkirja 28.2.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
28.2.2023
Työryhmän pöytäkirja 31.1.2023 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
31.1.2023
Seurantaryhmän pöytäkirja 7.12.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
7.12.2022
Työryhmän pöytäkirja 23.11.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
23.11.2022
Seurantaryhmän pöytäkirja 2.11.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
2.11.2022
Työryhmän pöytäkirja 14.10.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
14.10.2022
Työryhmän pöytäkirja 14.9.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
14.9.2022
Seurantaryhmän pöytäkirja 22.6.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
22.6.2022
Työryhmän pöytäkirja 25.5.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
25.5.2022
Työryhmän pöytäkirja 27.4.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
27.4.2022
Seurantaryhmän pöytäkirja 30.3.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
30.3.2022
Työryhmän pöytäkirja 16.2.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
16.2.2022
Työryhmän pöytäkirja 25.1.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
25.1.2022
Seurantaryhmän pöytäkirja 21.12.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
21.12.2021
Työryhmän pöytäkirja 15.12.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
15.12.2021
Työryhmän pöytäkirja 17.11.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
17.11.2021
Seurantaryhmän pöytäkirja 27.10.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
27.10.2021
Työryhmän pöytäkirja 13.10.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
13.10.2021
Työryhmän pöytäkirja 8.9.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
8.9.2021
Seurantaryhmän pöytäkirja 15.6.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
15.6.2021
Työryhmän pöytäkirja 26.5.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
26.5.2021
Työryhmän pöytäkirja 19.5.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
19.5.2021
Työryhmän pöytäkirja 14.4.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
14.4.2021
Seurantaryhmän pöytäkirja 24.3.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
24.3.2021
Työryhmän pöytäkirja 10.3.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
10.3.2021
Työryhmän pöytäkirja 10.2.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
10.2.2021
Työryhmän pöytäkirja 19.1.2021 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä DOCX
19.1.2021
Asettaminen ja organisointi
-
9.3.2023
Päätös toimikauden jatkamisesta 1.10.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
1.10.2022
Työryhmän jäsenmuutos 1.4.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
1.4.2022
Työryhmän jäsenmuutos 2.2.2022 Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
2.2.2022
-
25.10.2021
-
14.10.2021
-
4.2.2021 Kiiskinen Hanna
Asettamispäätös Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
6.11.2020
Sihteeristö
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kiiskinen, Hanna
Hallitusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
6.11.2020 – 31.12.2021