Selvitys "Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi"
OKM030:00/2024 Kehittäminen
Selvitys Euroopan unionin AVMS-direktiivin mahdollistaman av-tuotantoon kohdistuvan rahoitusvelvoitteen eri toteuttamismallien taloudellisista vaikutuksista kotimaisiin mediapalveluiden tarjoajiin on valmistunut. Selvitys sisältää ehdotuksen velvoitteen suomalaiseksi toteuttamismalliksi.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM030:00/2024
Asianumerot VN/33859/2023
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 8.4.2024 – 28.6.2024
Asettamispäivä
Yhteyshenkilö
Laura Mäkelä, Kulttuuriasiainneuvos
puh. +358 295 330 224
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Selvityksen tavoitteena oli arvioida tilausohjelmapalveluille kohdistettavan investointi- tai maksuvelvoitteen käyttöönoton ja eri toteuttamisvaihtoehtojen (suora investointivelvoite, rahastomalli sekä investointivelvoitteen ja rahaston hybridimalli) taloudellisia vaikutuksia kotimaiselle audiovisuaaliselle markkinalle ja alan kasvumahdollisuuksille. Tavoitteena oli myös selvittää kotimaisten toimijoiden kotimaiseen ja eurooppalaiseen sisältöön tekemien investointien volyymia nyt ja tulevaisuudessa eri toteuttamisvaihtoehtoehtojen osalta.
Selvityksen mukaan Norjaan hahmoteltu ns. porrastettu hybridimalli voisi toimia myös Suomessa tavalla, joka toteuttaa direktiivin tavoitteita kotimaisen ja eurooppalaisen sisällön vahvistamisen osalta ja on oikeasuhtainen ja syrjimätön, vahingoittamatta kotimaisten kaupallisten toimijoiden liiketoimintaa.
Velvoitteessa edellytettävä oikeasuhtaisuus ja syrjimättömyys on otettavissa huomioon porrastamalla maksuja niin, että riittävän suuri toteutuvien suorien investointien määrä poistaa maksuvelvoitteen kokonaan.
Lähtökohdat
Selvitys oli jatkoa opetus- ja kulttuuriministeriön aiemmin teettämille selvityksille (ks. Työryhmän selvitys: Kolme toteuttamisvaihtoehtoa av-tuotantoon kohdistuvalle rahoitusvelvoitteelle - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö) ja sen lähtökohtana oli, että AVMS-direktiivin mahdollistama velvoite pyrittäisiin toteuttamaan Suomessa tavalla, joka haittaa mahdollisimman vähän jo nyt mittavia investointeja tekevien kotimaisten kaupallisten toimijoiden asemaa, mutta kannustaa kansainvälisiä toimijoita osallistumaan tuotantojen rahoittamiseen Suomessa.
Vuoden 2024 alkuun mennessä 15 Euroopan maata on asettanut direktiivin mahdollistaman investointi- tai maksuvelvoitteen tilausohjelmapalvelun tarjoajille.
Lisätietoja
Toteutettavaksi esitettävän mallin arvioidaan generoivan vuositasolla noin 9 miljoonaa euroa maksuja. Mallin aiheuttama kasvu toimialalle olisi arviolta 20-25 miljoonaa euroa vuodessa.
Selvitys on lausuntokierroksella lausuntopalvelu.fi :ssä. Määräaika lausunnoille on 17.5. 2024
Ehdotuksen mukaan maksuvelvoite kohdistuisi seuraavan porrastuksen mukaan niille toimijoille, joiden suorat investoinnit eivät liikevaihdosta laskettuna ylitä 10 % rajaa:
Maksu on 5 % liikevaihdosta kaikille niille toimijoille, joiden suorat investoinnit ovat 5 % tai vähemmän.
Mikäli toimijan suorat investoinnit ovat 5–10 % liikevaihdosta, voi 5 % ylimenevän osuuden vähentää maksun määrästä. Esimerkiksi jos toimijan suorat investoinnit ovat 6,6 % liikevaihdosta, maksua tulee maksaa 5–1,6 % eli 3,4 %.
Maksu määräytyisi tilausohjelmapalvelun liikevaihdon mukaan, jossa muiden maiden mallien tavoin huomioitaisiin tilaus- ja transaktiomaksut sekä mainos-, sponsorointi- ja tuotesijoittelutulot.
Lausuntomenettely
Sanoma Media Finland Oy; lausunto PDF
17.5.2024 Sanoma Media Finland Oy
Motion Picture Association; statement PDF
17.5.2024 Motion Picture Association
Avate Audiovisuaalisen alan tekijät ry; lausunto PDF
17.5.2024 Avate Audiovisuaalisen alan tekijät ry
Valtiovarainministeriön ilmoitus ettei sillä ole lausuttavaa
17.5.2024 Valtiovarainministeriö
-
17.5.2024 Netflix International B.V.
-
17.5.2024 Kopiosto r.y.
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry; lausunto PDF
17.5.2024 Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ry
Radio- ja televisiotoimittajien liitto ry; lausunto PDF
17.5.2024 Radio- ja televisiotoimittajien liitto ry
Sanoma Media Finland Oy; lausunto PDF
17.5.2024 Sanoma Media Finland Oy
Suomen elokuvasäätiö sr; lausunto PDF
17.5.2024 Suomen elokuvasäätiö sr
Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund ry; lausunto PDF
17.5.2024 Suomen Näyttelijäliitto - Finlands Skådespelarförbund ry
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom; lausunto PDF
17.5.2024 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry; lausunto PDF
17.5.2024 Kulttuuri- ja taidealan keskusjärjestö KULTA ry
MTV Oy; lausunto PDF
17.5.2024 MTV Oy
Suomen elokuva- ja mediatyöntekijät SET ry; lausunto PDF
17.5.2024 Suomen elokuva- ja mediatyöntekijät SET ry
-
17.5.2024 Elisa Oyj
Audiovisual Producers Finland - APFI ry; lausunto PDF
17.5.2024 Audiovisual Producers Finland – APFI ry
Lausunto selvityksestä Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi.pdf PDF
16.5.2024 Business Finland Oy
Liikenne- ja viestintäministeriö; lausunto PDF
16.5.2024 Liikenne- ja viestintäministeriö
Suomen Journalistiliitto; lausunto PDF
16.5.2024 Suomen Journalistiliitto (1)
Radio- ja televisiotoimittajien liitto ry; lausunto PDF
16.5.2024 Radio- ja televisiotoimittajien liitto ry
Suomen Filmikamari ry; lausunto PDF
16.5.2024 Suomen Filmikamari ry
Lausuntopyyntö selvityksestä Suomen malli tilausohjelmapalveluiden investointivelvoitteeksi PDF
8.4.2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Mäkelä, Laura
Kulttuuriasiainneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
8.4.2024 –
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet