Tavoitteena on ammatillisen koulutuksen vetovoiman ja laadun edistäminen ammattitaitokilpailujen avulla, edistää kilpailutoiminnan vaikuttavuutta sekä varmistaa ammattitaitokilpailutoiminnan laatu kehittämällä sekä kansallisten että kansainvälisten ammattitaitokilpailujen lajivastaava-, tuomari-, ekspertti- tai muissa vastaavissa tehtävissä toimivien henkilöiden osaamista.
Yleisavustus kansallisen ja kansainvälisen ammattitaitokilpailutoiminnan organisoimiseksi ja ammattitaitokilpailutoimijoiden osaamisen kehittämiseksi
AvustusAvustuksella edistetään suomalaista ammatillista huippuosaamista ammattitaitokilpailujen (Taitaja, TaitajaPLUS, Taitaja9, WorldSkills, EuroSkills, International Abilymbics) avulla. Avustuksella organisoidaan ammattitaitokilpailutoiminta ja toteutetaan ammattitaitomaajoukkueiden viestintä ja Taitaja-tapahtumien viestintä. Lisäksi avustus varmistaa ammattitaitokilpailutoiminnan laatua kehittämällä kansallisten ja kansainvälisten ammattitaitokilpailutoimijoiden osaamista sekä levittämällä kilpailutoiminnassa kehitettyjä hyviä käytänteitä.
Avustusta voivat hakea tahot, jotka voivat lähettää osallistujia ja eksperttejä kansainvälisiin kilpailuihin.
Hakuaika alkaa 8.11.2023 ja päättyy 13.12.2023 klo 16:15.
Jaettavissa oleva euromäärä on enintään 710 000 euroa. Avustusta ei saa siirtää toisen tahon käytettäväksi. Avustus myönnetään ajalle 1.1.2024-31.12.2024. Päätökset pyritään tekemään tammikuussa 2024. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: Valtionavustuslaki (688/2001)
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
- Hakemus sisältää toteutussuunnitelman ja budjettierittelyn.
- Avustuksen hakijan kuvaamat toimenpiteet tukevat kansallisen ja kansainvälisen ammattitaitokilpailutoiminnan (Taitaja, TaitajaPLUS, Taitaja9, WorldSkills, EuroSkills, International Abilymbics) tehokasta ja vaikuttavaa organisointia sekä ammattitaitomaajoukkueiden toiminnan järjestämistä.
- Avustuksella organisoidaan ammattitaitokilpailutoiminta ja toteutetaan ammattitaitomaajoukkueiden viestintä ja Taitaja-tapahtumien viestintä.
- Avustuksella varmistetaan ammattitaitokilpailutoiminnan laatua kehittämällä kansallisten ja kansainvälisten ammattitaitokilpailutoimijoiden (toteutus ja tuomarointi) osaamista sekä levittämällä kilpailutoiminnassa kehitettyjä hyviä käytänteitä.
- Toteuttamissuunnitelmassa kuvataan konkreettisesti, miten tulosten, tuotosten ja hyvien käytänteiden levittäminen ammatillisen koulutuksen kentälle ja ammatilliseen opettajankoulutukseen on tarkoitus tehdä.
- Avustuksen hakijan toteutussuunnitelma on
- selkeä
- kustannustehokas.
- Budjettierittelystä käy selkeästi ilmi, miten ja mihin tarkoituksiin hakija aikoo hakemansa rahoituksen käyttää.
- Budjettierittelystä käy ilmi henkilöstökulut, henkilöstön määrä (eriteltynä päätoiminen, osa-aikainen) sekä tieto siitä, jos palkkoja tai palkkioita on palkansaajaa kohden vuosipalkkana yli 80 000 euroa lakisääteisine sivukuluineen.
- Toteutussuunnitelmassa kuvataan selkeästi yhteistyö ja työnjako kansainvälisen Skills-organisaation kanssa.
- Suunnitelmassa esitetään, miten avustuksen hakija seuraa ja arvioi avustuksella rahoitettavaa toimintaa ja sen vaikutuksia ja millaisia kriteereitä tavoitteiden saavuttamisen arvioinnissa käytetään.
- Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään 100 prosenttia avustettavan toiminnan toteutuneista kokonaiskustannuksista.
- Avustusta ei saa siirtää eteenpäin.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund, puh. 0295 330 249, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta:
[email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta