1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustuksen hakijana voi olla kunta, kuntayhtymä, säätiö, yhdistys tai rekisteröity yhteisö.
Kehittämistoimintaan kohdennettu valtion erityisavustus asetetaan haettavaksi vähintään neljän opetuksen järjestäjän muodostamien alueellisten kehittämisverkostojen yhteistoimintaan. Alueellisiin kehittämisverkostoihin voi kuulua myös harjoittelukouluja. Yksi kehittämisverkostoon kuuluva kunta on vetovastuussa. Toiminta voidaan käynnistää myös yhden opetuksen järjestäjän toimintana tilanteessa, jolloin kunnan oppilasmäärä on esi- ja perusopetuksessa vähintään 20 000 oppilasta vuosiluokilla 1-9.
Yksittäisen koulun hakemuksia ei oteta huomioon paitsi tilanteissa, joissa yksi opetuksen järjestäjä toteuttaa hankkeen.
Erityisavustus myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa. Hanke-esityksiä arvioitaessa huomioidaan se, millä tavalla avustettavat hankkeet edistävät opinto-ohjauksen kehittämisohjelmassa asetettuja tavoitteita.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
- perusopetuksen oppilaanohjausta paikallisesti ja alueellisesti koordinoivan ja suunnittelevan henkilön, koordinaattorin palkkaamiseen
- ohjausryhmän toimintaan, koulutuksiin osallistumisista ym. aiheutuviin sijaiskuluihin sekä mahdollisiin matka- ja päivärahakuluihin
Avustusta ei voi käyttää opettajien, opinto-ohjaajien eikä avustajien palkkaamiseen eikä ryhmäkokojen pienentämiseen. Avustettavan toiminnan tulee edistää opinto-ohjauksen kehittämisohjelman tavoitteita perusopetuksen alalla.
Valtion erityisavustus myönnetään hakemuksen perusteella käytettäväksi vuosina 2021-2022.
Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80 % kokonaismenoista, joten omarahoitusosuus on vähintään 20 %.
2. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
3. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.