Kehittämisverkostojen toiminnan tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa varhaiskasvatuksessa olevan lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin sekä inkluusion toimeenpanoon liittyviä opetuksen tuen järjestelyjä sekä suunnitella niiden valtakunnallista levittämistä.
Lähtökohtana on, että jokainen lapsi saa tarvitsemansa tuen läpinäkyvästi, suunnitelmallisesti, moniammatillisesti, oikea-aikaisesti ja oikean vahvuisena mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Avustus on osa Oikeus oppia-kehittämisohjelman toimeenpanoa.
Kehittämisverkoston toiminnan painopisteet:
-tuen toteuttamisen vahvistaminen lähtökohtina varhainen tuki, suunnitelmallisuus, läpinäkyvyys, oikea-aikaisuus ja moniammatillisuus
-varhaiskasvatuksen tukeen liittyvien tutkimusperustaisten menetelmien ja interventioiden hyödyntäminen ja levittäminen koulutuksen ja työyhteisöjen kehittämisen avulla
-lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukeen liittyvän moniammatillisen yhteistyön ja matalan kynnyksen palvelujen kehittäminen
-varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen nivelvaiheisiin ja tuen jatkumoihin liittyvät käytänteet
-lapsen terveydentilasta johtuvissa tilanteissa etäyhteyksiä hyödyntävän varhaiskasvatuksen mahdollisuuksien kehittäminen ja toimeenpano
-paikallisten moniammatillisten toimijaverkostojen osaamisen edistäminen ja toimijoiden ammatillisten roolien selkiyttäminen lasten kehityksen, hyvinvoinnin ja yksilöllistä oppimista tukevien pedagogisten käytänteiden muodostamiseksi kunnissa
-toimivien yhteyksien luominen VIP-verkostoon, monialaisten palvelurakenteiden kehittämiseen osallistuminen sekä VIP-verkoston moniammatillisen osaamisen ja toimintamallien hyödyntäminen varhaiskasvatuksen lähipalveluissa. Kts. Vip-verkosto.
Kehittämisverkostoon kuuluvien varhaiskasvatuksen järjestäjien edustajien edellytetään osallistuvan valtakunnallisiin tai alueellisiin verkostolle suunnattuihin koulutus- tai kehittämispäiviin, kuten VIP-verkoston tilaisuuksiin.
Kehittämisverkosto voi myös esittää kehittämistoiminnan kohteeksi omia varhaiskasvatuksen tukeen sekä inkluusion kehittämiseen liittyviä toimintakäytänteitä ja perustella kehittämistyön painopisteen soveltuvuutta myöhempään valtakunnalliseen käyttöön.
Kehittämisverkostotoiminnan alueellinen toteutus
1. Kehittämistoimintaan kohdennettu valtion erityisavustus asetetaan haettavaksi vähintään neljän varhaiskasvatuksen järjestäjän muodostamien alueellisten kehittämisverkostojen yhteistoimintaan.
2. Toiminta voidaan käynnistää myös yhden varhaiskasvatuksen järjestäjän toimintana tilanteessa, jolloin kunnan 1-6-vuotiaiden lasten määrä on vähintään noin 13 500.
Yksi kehittämisverkostoon kuuluvista varhaiskasvatuksen järjestäjistä on vetovastuussa. Toiminnassa painotetaan moniammatillista, eri hallintokuntien, organisaatioiden ja koulutusasteiden rajat ylittävää yhteistyötä, johon osallistuvat varhaiskasvatuksen ja opetustoimen lisäksi kuntien sosiaali- ja terveystoimi sekä mahdollisuuksien mukaan muut hakijan relevantiksi katsomat tahot.
Rahoitettavien varhaiskasvatuksen kehittämisverkostojen ja esi- ja perusopetuksen kehittämisverkostojen keskeinen yhteistyö on välttämätöntä jatkumojen näkökulmasta.
Kehittämistyön kokonaisuudesta vastaa paikallisesti tätä tarkoitusta varten muodostettava ohjausryhmä. Ohjausryhmän kokoonpanon tulee tukea moniammatillista ja eri hallintokuntien välistä yhteistyötä. Ohjausryhmän lisäksi kehittämistä varten tulee nimetä kehittämistoimintaa ohjaava ja suunnitteleva henkilö, koordinaattori.