Hyppää sisältöön

OECD-undersökning: Finländska lärare trivs med sitt arbete

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 25.6.2014 8.57
Pressmeddelande -

Finländska högstadielärare och -rektorer trivs med sitt arbete. Den egna skolan ses som en bra arbetsplats. Lärarna skulle och välja läraryrket om de fick välja på nytt. Det visar OECD:s undersökning TALIS 2013 som publicerades på onsdagen.

Största delen av högstadielärarna anser att de i sin undervisning i stor utsträckning kan påverka sådant som främjar inlärningen. Lärarna får eleverna att tro på att de kan lyckas i sina studier. Lärarna kan ställa bra frågor till sina elever och kan övervaka störande beteende i klassen. De hjälper sina elever att tänka kritiskt. Nästan alla (97 procent) av högstadielärana anser att lärarna och eleverna kommer bra överens sinsemellan. Rektorerna är av samma åsikt.

TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey) är en internationell undersökning om undervisning och inlärning som förverkligas av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) och där 34 länder deltar. I Finland deltog över 150 högstadier och över 2 700 lärare.

Undersökningen fokuserade på lärarnas arbetsförhållanden och på hur lärarnas arbete uppskattas. I undersökningen analyseras huruvida lärarnas yrkesmässiga utvecklingsbehov och utbudet av kompletterande utbildning möts. TALIS undersökte också rektorernas roll och det stöd de kan ge lärarna. Målet med undersökningen är att producera internationell jämförelseinformation om faktorer som främjar undervisning, inlärning och skolans ledning.

Enligt undersökningen trivs högstadielärarna och -rektorerna med sitt arbete. Inlärning uppskattas högt i vårt samhälle. Det anser 57 procent av lärarna. Till exempel i Sverige upplever bara fem procent av lärarna att deras arbete uppskattas. Andelen är inte stor heller i Estland (14 %), Danmark (18 %) eller Norge (31 %).

Undervisnings- och kommunikationsminister Krista Kiuru gläder sig över resultaten.

- Det är utmärkt att Finland – i motsats till många andra OECD-länder – inte behöver uppleva de problem som uppstår då lärarutbildningen och läraryrket inte lockar. Det är viktigt att vi nu agerar på ett sådant sätt att den positiva situationen kan fortgå.

- En lärare vid ett finländskt högstadium använder mera tid av än i övriga TALIS-länder i genomsnitt på undervisning under en lektion. I flera länder använder en lärare mera tid på administrativa uppgifter än i Finland. I Finland finns det en administrativ person på 12 lärare, medan genomsnittet i de övriga TALIS-länderna är en på sex lärare. I Finland har lärarna alltså en hälften så lätt administrativ börda att bära än genomsnittet.

Enligt Kiuru är en annan god nyhet att personalen i de finländska skolorna enligt rektorerna har en gemensam syn på skolgång och inlärning. – Personalen diskuterar öppet problem i arbetet och kollegerna respekterar varandra, säger hon.
De goda sidorna med att vara lärare väger enligt 95 procent av de finländska lärarna klart tyngre än de dåliga. De är nöjda med det de gör i skolan (95 %) och njuter av sitt arbete (91 %). De skulle rekommendera sin skola som en god arbetsplats (88 %) och om de fick välja på nytt skulle de ändå välja läraryrket (85 %). Enligt undersökningen har klasstorleken bara en liten betydelse när det gäller hur lärarna trivs i sitt arbete i Finland.

I Finland deltar lärare klart mindre i utbildning som stöder yrkesutvecklingen än i andra ländersom deltog i undersökningen. I de länder som deltog i TALIS-undersökningen deltog lärarna i genomsnitt åtta dagar per år i kompletterande utbildning, medan genomsnittet i Finland var bara tre dagar per år. I Finland är det få lärare som har en utbildnings- och utvecklingsplan. Efterfrågan på långvarig kompletterande utbildning som i omfattande utsträckning utvecklar yrkeskompetensen har sjunkit. I internationell jämförelse är det i Finland sällsynt att man för nya lärare ordnar tillfällen där man sätter in läraren i det nya arbetet.

- Att utreda hinder för den kompletterande utbildningen och att systematiskt minska dessa hinder är en av de centrala utmaningarna inom utbildningsförvaltningen. Grund-, introduktions- och kompletterande utbildning borde bilda en koninuitet som stöder lärarens yrkesmässiga utveckling. Här behövs det kompanjonskap mellan högskolor och skolor, påminner minister Kiuru.
_ _ _

Undersökningen TALIS 2013 förverkligades i Finland av Institutionen för utbildningsforskning vid Jyväskylä universitet. Resultaten för lågstadier, gymnasier och yrkesinriktade läroanstalter samt Pisa-skolor rapporteras skilt i slutet av 2014 och under 2015.

Ytterligare information:
- undervisningsrådet Armi Mikkola (UKM), tfn 029 533 0214
- generalsekreterare Kimmo Hämäläinen (UBS), tfn 029 533 1235
- projektchefen Matti Taajamo (JU,Institutionen för utbildningsforskning), tfn 040 805 4281

Rapporten

TALIS på webbplatsen för Institutionen för utbildningsforskning: https://ktl.jyu.fi/talis