Avustus on tarkoitettu liikunta- ja urheiluseurojen toiminnan jatkumisen turvaamiseen koronapandemian aiheuttamien taloudellisten vaikutusten osalta. Avustusta voi saada koronapandemian aiheuttamien tappioiden kattamiseen; toiminnan väliaikaisen keskeytymisen, tapahtumien peruuntumisen, siirtymisen tai uudelleenjärjestelyn aiheuttamiin kustannuksiin ja tappioihin. Avustuksen painopisteenä ovat lasten ja nuorten harraste- ja tavoitteellinen toiminta seuroissa.
Covid-19 pandemia-avustus liikunta- ja urheiluseuroille 2021, nro 2 (erityisavustus)
AvustusAvustusta voivat hakea liikunta- ja urheiluseurat lasten ja nuorten harrastetoiminnan ja kilpa- ja huippu-urheilutavoitteisen toiminnan turvaamiseksi koronaepidemian aikana.
Avustusta voi hakea 1.6.- 31.8.2021 aiheutuneisiin kustannuksiin.
Hakemukseen tulee liittää muun muassa tuloslaskelma em. tarkastelukaudelta eli ajalta 1.6.-31.8.2021.
Lisäksi seurat, jotka eivät voineet Suomi.fi-asiointivaltuuksien puuttumisen tai viivästymisen vuoksi hakea kevään haussa (Covid-19 pandemia-avustus liikunta- ja urheiluseuroille 2021), jolloin tarkastelujaksona oli 1.2.-31.5.2021, voivat nyt hakea avustusta myös tälle aiemmalle tarkastelujaksolle 1.2.-31.5.2021 ja toimittavat tuloslaskelman ajalta 1.2.-31.8.2021.
Hakija, joka on hakenut tai saanut avustusta edellisessä ”Covid-19 pandemia-avustus liikunta- ja urheiluseuroille 2021”-haussa, voi nyt hakea avustusta tämän haun mukaisesti ja toimittaa hakemuksen liitteenä tuloslaskelman ajanjaksolta 1.6.-31.8.2021.
Hakuaika alkaa 15.9.2021
Hakuaika päättyy 20.10.2021 klo 16:15
Hakijan tulee varmistaa välittömästi, että yhteisön asiointivaltuudet ovat kunnossa, sillä hakemuksen lähettäminen on mahdollista vain tarvittavilla asiointivaltuuksilla.
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi käyttää avustuksiin enintään 5 200 000 euroa.
Päätökset tehdään marraskuussa.
Liikuntalaki (390 / 2015)
Valtioneuvoston asetus liikunnan edistämisestä (550 / 2015)
Valtionavustuslaki (688 / 2001)
Avustuksen tavoitteena on lievittää koronapandemian aiheuttamia taloudellisia menetyksiä, sekä turvata liikunta- ja urheiluseurojen toimintaa, jotta lasten ja nuorten harrastetoiminta sekä tavoitteellinen kilpa- ja huippu-urheilutoiminta voisi jatkua. Avustusta kohdennetaan tarkastelujakson aikana aiheutuneisiin tappioihin kuitenkin korkeintaan 70 % tappioista.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Yhteisön puolesta asioiva kirjautuu asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta lisäksi Y-tunnusta sekä Digi- ja väestötietovirastosta haettuja yhteisön puolesta asiointiin oikeuttavien Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Asiointipalvelun Suomi.fi-valtuusrooleja käyttämällä varmistetaan, että henkilöllä, joka valmistelee ja lähettää valtionavustushakemuksen, on oikeus edustaa yhteisöä.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
Ohje valtuuksien antaminen Suomi.fi-valtuudet -palvelussa
Lisätietoja OKM:n verkkosivuilla
Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet.
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus on tarkoitettu yhdistysmuotoisten urheiluseurojen toiminnan jatkumisen turvaamiseen koronapandemian aiheuttamien taloudellisten vaikutuksien osalta.
Avustusta voidaan myöntää koronapandemiasta johtuvaan lisärahoituksen tarpeeseen yksilö- ja joukkuelajien liikunta- ja urheiluseuroille, lasten ja nuorten harrastetoiminnasta ja tavoitteellisesta kilpa- ja huippu-urheilutoiminnasta aiheutuneiden tappioiden lieventämiseen.
Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota mm. seuraaviin tekijöihin:
- Seuran toiminnan laajuus, vaikuttavuus ja taso
- Seuratoiminnan toteuttamisen ja tapahtumien aiheuttamat suorat kustannukset
- Toiminnan kehittämisen, vähenemisen, muuttumisen tai keskeyttämisen aiheuttamat taloudelliset tappiot
- Muut toiminnan tukemiseen saadut avustukset.
Huomioitavaksi, että hakijan tulee hakemuksen yhteydessä toimittaa tuloslaskelma ajalta 1.6.2021-31.8.2021. (Tai vastaavasti ajalta 1.2.-31.8.2021, jos kyseessä on hakija, joka ei Suomi.fi-valtuuksien puuttumisen tai viivästymisen vuoksi voinut hakea edellisessä kevään korona-avustushaussa avustusta).
Jos seura on yleisseura, haetaan avustusta vain yhdellä hakemuksella joko koko seuran toimintaan tai usean jaoston toimintaan.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja –rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Lisätietoja
Ylitarkastaja Sari Virta
[email protected]
p. 0295 330 377
Ylitarkastaja
Kari Niemi-Nikkola
[email protected]
p. 0295 330 103
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]