Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
a) Toiminnan tavoitteellisuus, tarkoituksenmukaisuus ja vakiintuneisuus
Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon, millaisia tavoitteita festivaalitoiminnalle on asetettu ja millaisin toimenpitein tavoitteisiin pyritään.
Lisäksi arvioidaan sitä, miten nämä tavoitteet vastaavat avustuksen tavoitteisiin sekä miten tavoitteiden toteutumista arvioidaan ja seurataan. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota festivaalitoiminnan pitkäaikaisiin vaikutuksiin.
Vakiintuneisuudella tarkoitetaan sitä, että festivaali on järjestetty aikaisemmin vähintään viisi kertaa ja että hakijalla on suunnitelmia festivaalin järjestämiseksi jatkossa. Festivaali tulee järjestää vuosittain tai joka toinen vuosi tiettynä aikana ja tietyssä paikassa (aika ja paikka voivat vaihdella vuosittain). Joka toinen vuosi järjestettävillä festivaaleilla tulee olla ympärivuotista ja vakiintunutta toimintaa myös vuosina, jolloin festivaalia ei järjestetä.
b) Toiminnan valtakunnallisuus ja kansainvälisyys
Valtakunnallisuudella ja kansainvälisyydellä tarkoitetaan sitä, miten laajasti festivaali tavoittaa väestöryhmiä eri puolilta Suomea ja kansainvälisesti, sekä miten ainutlaatuista ja merkittävää toiminta on kansallisesti ja kansainvälisesti. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota ohjelmiston valtakunnalliseen ja kansainväliseen kiinnostavuuteen ja medianäkyvyyteen. Hakemuksesta tulee ilmetä ohjelmiston sisältö, laajuus ja monipuolisuus.
c) Toiminnan merkitys edustamansa taiteen ja kulttuurin alalla
Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon avustuksen kohteena olevan festivaalitoiminnan merkitys kulttuuriin osallistumisen ja osallisuuden parantamisessa. Hakemuksesta tulee ilmetä mm. festivaalin kokonaiskäyntimäärä ja kohderyhmät (millaisen ja mistä tulevan kohderyhmän tarpeisiin festivaali vastaa).
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota avustuksen kohteena olevan toiminnan merkitykseen kulttuurin perustan vahvistamisessa ja luovan työn tekemisen ja tuotannon edellytysten parantamisessa. Hakemuksesta tulee ilmetä mm. esiintyvien taiteilijoiden määrä sekä taiteilijoille maksetut palkat ja palkkiot.
d) Toiminnan ympäristövaikutukset ja saavutettavuus
Hakemuksesta tulee ilmetä, miten avustuksen kohteena olevassa festivaalitoiminnassa otetaan huomioon toiminnan ympäristö- ja ilmastovaikutukset ja toteutetaan kestävän kehityksen periaatteita.
Hakemuksesta tulee ilmetä, miten avustuksen kohteena oleva festivaali edistää saavutettavuutta. (Lisätietoa esimerkiksi Kulttuuria kaikille – Festivaalit)
e) Toiminnan hallinnolliset ja taloudelliset edellytykset
Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon hakijan edellytykset festivaalitoiminnan harjoittamiseen päätoimisesti, ammattimaisesti ja tuloksellisella tavalla. Lisäksi tarkastellaan hakijan ja sen taustayhteisöjen rahoitusasemaa ja taloudellista tilannetta. Hakijayhteisön tulee olla vakiintunut ja sen talouden tulee olla tasapainoinen.
Avustuksella ei ole tarkoitus tukea sellaisia vakavaraisia toimijoita, joiden osalta valtionavustuksen myöntämistä ei ole valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti pidettävä tarpeellisena toimijan taloudellinen tilanne huomioon ottaen.
Avustusta saava hakija ei voi olla konkurssissa tai laiminlyönyt oleellisesti veroja tai sosiaaliturvamaksuja, eikä toiminnan avainhenkilö ole syyllistynyt aiemmin rikokseen avustuksia haettaessa tai häntä ei ole asetettu liiketoimintakieltoon.
Toimintavuotta koskevaa talousarviota ja haettua avustusta arvioidaan suhteessa toimintavuoden toimintasuunnitelmaan. Talousarvion tulee olla mitoitettu oikeassa suhteessa toiminnan laajuuteen ja monipuolisuuteen sekä toiminnan kustannuksiin.
Edellä olevien hakukohtaisten myöntöperusteiden lisäksi ministeriö edellyttää, että yhteisö ottaa toiminnassaan huomioon tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain edellytykset ja muusta lainsäädännöstä tulevat työnantajavelvoitteet.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.