Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Arvioinnissa otetaan huomioon hankkeen tarkoituksenmukaisuus suhteessa haun tavoitteisiin, toiminta- ja taloussuunnitelman realistisuus sekä hankkeen laatu ja laajuus seuran toimintaympäristö huomioiden.
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Hankkeen laajuuden ja vaikuttavuuden arvioinnissa huomioidaan seuraavia asioita:
- seurojen yhteiset hankkeet
- yhteistyöverkostojen ja erilaisten kumppanuuksien luominen
- laadukasta, ohjattua toimintaa ja monipuolista liikuntaa tarjotaan enemmän kuin kerran viikossa
- uusien harrastajaryhmien perustaminen/lisääminen
- uusien harrastajien lisääminen
- innovatiivisen ”ei perinteisen” seuratoiminnan kehittäminen
- nuorten suunnittelema ja ideoima toiminta
- harjoitusvuorot ovat lapsille sopivaan vuorokauden aikaan, lähellä asuinympäristöä ja muuta elinpiiriä (lähiliikunta-ajatus)
- vapaaehtoistoiminnan kehittäminen ja yhteisöllisyyden tukeminen
- sukupuolten tasa-arvon huomioinen: liikuntaryhmiä perustetaan poikavaltaisissa lajeissa tytöille ja tyttövaltaisissa lajeissa pojille. Vastaavasti voi olla myös kaikille yhteisiä ryhmiä.
- miten harrastamisen kustannuksia pyritään toiminnassa hillitsemään ja harrastamisen hintaan vaikuttamaan
Tukea voi hakea kohdennetusti lajijaostolle, mutta itsenäisenä hakijana jaosto ei voi olla. Hakija on aina pääseura (ry) ja hakemuksessa ilmoitetaan seuran päätili (ei jaostojen/lajien omia tilejä).
Hankkeelta edellytetään seurajohdon sitoutumista eli sitä, että päätös seuratoiminnan kehittämisestä ja avustuksen hakemisesta on tehty johtokunnan / hallituksen kokouksessa. Hankkeella tulee olla vastuuhenkilö, selkeä toimintasuunnitelma (toteutuksen organisointi), sekä mitattavat, selkeät ja realistiset tavoitteet. Myös kehitettävän toiminnan vakiinnuttaminen tulee esittää (toimenpiteet).
Haettavat avustussummat ovat 2 500 euroa, 5 000 euroa tai 10 000 euroa. Avustus on aina osa hankkeen kokonaisrahoitusta, joten se ei voi kattaa hankkeen kaikkia kuluja. Hankkeella tulee olla muuta rahoitusta vähintään 25 prosenttia hankkeesta. Avustettavan toiminnan tulee alkaa vuoden 2025 kuluessa.
Hakijana voi olla myös useampi seura yhdessä. Usean seuran yhteishakemuksessa nimetään päävastuullinen seura, joka hallinnoi hanketta ja jonka nimissä hakemus toimitetaan. Usean seuran hankkeissa kaikissa seuroissa tulee olla johdon sitoutuminen hankkeeseen (hallituksen/johtokunnan päätös).
Avustusta haetaan vuoden pituisille (12 kk) hankkeille. Hankkeelle tulee asettaa ohjausryhmä (usean seuran hankkeissa edustus kaikista seuroista). Hankkeen taloutta tulee seurata omalla kustannuspaikallaan.
Erityisesti on huomioitava, että seuratuen piirissä olevassa perustoiminnassa harrastusmaksujen tulee pysyä maltillisella tasolla. Seuran tulee hakemuksessa kuvata riittävän selkeästi ja yksiselitteisesti, mistä eri asioista harrastusmaksu koostuu. Perustoimintaa on lapsen tai nuoren viikoittainen liikunnan harrastaminen seuran ohjatussa toiminnassa. Kilpailuja, kilpailumatkoja ja leirejä ei katsota perustoiminnan hintaan kuuluvaksi. Seuralla voi toiminnassaan olla menestykseen tähtäävää kilpaurheilua, mutta seuratoiminnan tuki kohdistetaan pääosin siihen seuran toimintaan, joka kehittää avustuksen tavoitetta eli matalan harrastuskynnyksen toimintaa.
Harkitessaan avustuksen kohdentumista ja myöntämistä opetus- ja kulttuuriministeriö kiinnittää huomiota näissä hakuohjeissa edellä mainittuihin asioihin (avustuksen tavoite, hakemuksen arviointiperusteet, hakukohtaiset myöntöperusteet) sekä pyytää lausunnon seuran hakemuksessa ilmoittamalta lajiliitolta tai muulta liikuntajärjestöltä.
Lausumista varten hakijan tulee hakulomakkeella ilmoittaa jäsenliittonsa lausujaryhmä. Tämä tieto tarkistetaan oheisen linkin takaa avautuvasta ryhmätietolistasta.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. Opetus- ja kulttuuriministeriön strategia on luettavissa tästä linkistä.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää myös keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Useita aiempia avustuksia saanut hakija voi jäädä avustuksen ulkopuolelle. Jos määräraha on riittämätön avustamaan kaikkia hankkeita, käsittelyssä tarkastellaan myös aikaisempien myöntöjen määrää.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Tukea ei voida myöntää vasta rekisteröidylle hakijalle, jolla ei ole vaadittuja toiminnan ja talouden tietoja edelliseltä tilikaudelta.