Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustettavilla hankkeilla tulee olla valtakunnallista ja/tai kansainvälistä merkitystä. Sitä tarkastellaan hankkeen ajankohtaisuuden, tarpeen, maantieteellisen laajuuden ja kohderyhmän koon näkökulmasta.
Ministeriö voi tukea myös aiemmin kehitettyjen toimintamallien ja -muotojen valtakunnallista jalkauttamista, mutta tällöin hakemuksessa on pystyttävä perustelemaan olemassa olevan toimintamuodon merkitys ja vaikuttavuus liikunnassa ja urheilussa. Jo kehitettyjen toimintamuotojen jalkauttamisella tulee olla valtakunnallista merkitystä.
Avustettavien hankkeiden toteutuksessa on otettava huomioon saavutettavuus ja mahdollisuuksien tasa-arvon toteutuminen.
Hakijalla tulee olla riittävät taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset hankkeen toteuttamiseen. Hakemukseen tulee liittää talousarvio, josta käyvät ilmi hankkeen kokonaiskustannukset ja tulot (myös muut haetut avustukset).
Mikäli hakija saa opetus- ja kulttuuriministeriöltä yleisavustusta toimintaansa, tulee sen hakemuksessa selkeästi tuoda ilmi ne seikat, joiden perusteella suunniteltua kehittämishanketta ei voida kattaa yleisavustuksella.
Avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Muu rahoitus voi olla mitä tahansa muuta tuloa, joka on todennettavissa kirjanpidosta. Avustuksen hakijan on kuitenkin huomioitava, että erityisavustuksella katetaan vain avustettavan hankkeen alijäämä. Avustusta ei saa siirtää toisen tahon käytettäväksi, ellei avustuspäätöksessä toisin mainita.
Hankesuunnitelmien arvioinnissa otetaan huomioon, hankkeen luonteesta riippuen, seuraavat seikat:
- hanke pohjautuu selkeästi osoitettuun tarpeeseen;
- hankesuunnitelma sisältää konkreettisia toimenpiteitä;
- hankkeessa on mukana sen toimeenpanon kannalta olennaiset yhteistyökumppanit, ja siinä
- otetaan huomioon muiden tahojen mahdollisesti jo tekemä työ ja aiemmin tuettu toiminta;
- hankesuunnitelma sisältää menetelmät hankkeen tulosten arvioimiseksi ja
- hankesuunnitelma sisältää selkeän suunnitelman hankkeen mahdollisesta vakinaistamisesta sekä tulosten levittämisestä joko osana hankerahoitusta tai sen jälkeen.
Arvioinnissa painotetaan lisäksi seuraavia asioita:
- suunnitelma tulosten levittämiseen (esim. viestintä) on konkreettinen ja toteuttamiskelpoinen ja että
- suunnitelma hankkeen mahdolliselle vakinaistamiselle hankerahoituksen päätyttyä on selkeä ja loppuun asti mietitty.
Avustettavilla hankkeilla tulee olla valtakunnallista merkitystä. Valtakunnallista merkitystä tarkastellaan hankkeen ajankohtaisuuden, tarpeen ja maantieteellisen laajuuden näkökulmasta. Hakemuksessa tulee osoittaa, millä tavoin hankkeen suunnittelussa on otettu huomioon muiden mahdollisesti jo tekemä työ.
Kehittämisavustusta ei myönnetä hakijaorganisaation perustoimintaan eikä kertaluontoisiin, yksittäisiin tapahtumiin pois lukien liikuntakulttuurin ja -historian vaaliminen. Kehittämisavustusta ei myönnetä sellaiseen tarkoitukseen, jota varten on suunnattu opetus- ja kulttuuriministeriön määrärahoista erillinen avustushaku (esimerkiksi seuratoiminnan kehittämistuki, Liikunnallisen elämäntavan kehittämisavustukset, liikunnan ja urheilun suurtapahtumat).
2. Yleiset perusteet
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke edistää yhtä tai useampaa seuraavista yleisistä tavoitteista, jotka perustuvat ministeriön hyväksymiin strategioihin tai sitoumuksiin:
- monikulttuurisuuden, yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen Ks. Merkityksellinen Suomessa –toimintaohjelma. OKM 2017
- tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen, ks. laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986) sekä yhdenvertaisuuslaki (1325/2014), joiden periaatteet koskevat myös ministeriön rahoittamaa toimintaa ja hankkeita
- kestävän kehityksen edistäminen Ks. Suomi, jonka haluamme 2050 – Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus (pdf).
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.