Avustus on tarkoitettu yhteisöille, joilla on kiinnostusta ja osaamista Harrastamisen Suomen mallin toteutuksen kehittämiseen.
Erityisavustus Harrastamisen Suomen malliin liittyville kehittämishankkeille 2023
AvustusErityisavustuksella tuetaan hankkeita, joilla kehitetään Harrastamisen Suomen mallin toteutuksen laatua. Avustusta voivat hakea yhteisöt (kuten kunnat, säätiöt ja yhdistykset).
Avustuksiin voidaan käyttää enintään 2,5 miljoonaa euroa.
Haku alkaa 16.1.2023 ja päättyy 28.2.2023 klo 16.15.
Avustuspäätökset pyritään tekemään 15.4.2023 mennessä.
Avustukseen sovelletaan seuraavia säädöksiä: nuorisolaki (1285/2016) ja valtionavustuslaki (688/2001).
Tavoitteena on tukea valtakunnallisesti merkittäviä kehittämishankkeita, joilla parannetaan Harrastamisen Suomen mallin toteutuksen laatua. Harrastamisen Suomen mallin tavoitteena on mahdollistaa lapsille ja nuorille mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Kehittämishankkeen tulee tuottaa uusi toimintamalli tai koulutuskokonaisuus, jolla on edellytykset muodostua pysyväksi käytännöksi hankkeen päättymisen jälkeen.
Hankkeisiin tulee sisältyä käytännön toteutus.
Kehittämishankkeen tulee liittyä Harrastamisen Suomen malliin ja edistää yhtä tai useampaa seuraavista tavoitteista:
- lasten ja nuorten harrastustoiveiden toteuttaminen kunnissa
- harrastusten ohjaajien ja valmentajien pedagogisen tai muun osaamisen lisääminen
- erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten harrastamisen edistäminen
- Harrastamisen Suomen mallin ja urheilun tai taiteen perusopetuksen välisten yhteyksien vahvistaminen
- kielivähemmistöihin kuuluvien lasten ja nuorten mahdollisuus harrastaa omalla kielellä
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
a) Hankkeen merkittävyys Harrastamisen Suomen mallin kannalta
Hakemusten arvioinnissa kiinnitetään huomiota, miten ja millä keinoin hanke edistää Harrastamisen Suomen mallin laadukasta toteutusta ja mitkä ovat hankkeet pysyvät vaikutukset.
b) Hankkeen sisältö ja alueellinen/ valtakunnallinen merkittävyys
Hankkeen sisällön arvioinnissa kiinnitetään huomiota tavoitteisiin, laatuun ja vaikuttavuuteen. Hankkeen tulee perustua valtakunnalliseen tai alueelliseen kehittämistarpeeseen Harrastamisen Suomen mallin toteutuksessa. Hakijan tulee kuvata ja perustella kehittämistarve sekä sen ratkaisutapa.
Hankkeessa luotujen mallien tulee olla muiden alan toimijoiden hyödynnettävissä.
Koulutuskokonaisuuksien tulee olla suunnattu ensisijaisesti Harrastamisen Suomen mallin parissa toimiville ohjaajille ja valmentajille. Hakemukseen tulee liittää koulutuksen kuvaus, aikataulu sekä tieto koulutuksen vastuujärjestäjästä, kouluttajista ja osallistujien määrästä.
c) Hakija
Arvioinnissa huomioidaan hakijan osaaminen ja kokemus. Hakijalla tulee olla taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset toteuttaa hanke.
Avustuksen myöntämisen edellytyksenä on, että hakijan talous on tasapainossa. Hakija ei ole konkurssissa tai laiminlyönyt oleellisesti veroja tai sosiaaliturvamaksuja tai muita lakisääteisiä velvoitteita, lupa- ja ilmoitusmenettelyjä, eikä toiminnan avainhenkilö ole syyllistynyt aiemmin rikokseen avustuksia haettaessa tai häntä ei ole asetettu liiketoimintakieltoon.
Hankkeen kesto ja muu rahoitus
Hankkeen tulee alkaa vuoden 2023 aikana ja sen tulee päättyä viimeistään 30.6.2024. Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 80 prosenttia avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Neuvotteleva virkamies Iina Berden, puh. 0295 330 069; [email protected]
Neuvotteleva virkamies Emma Taipale, puh. 0295 330 196; etunimi.sukunimi@@gov.fi
Ylitarkastaja Sari Virta, puh. 0295 330 377; etunimi.sukunimi@@gov.fi
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta:
[email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset