Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia seuraava ohjausryhmä
OKM034:00/2012 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Ohjausryhmän tehtävänä on linjata Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia sekä seurata ohjelman tavoitteiden toteutumista.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM034:00/2012
Asianumerot 51/040/2012
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.6.2012 – 30.6.2015
Asettamispäivä 1.6.2012
Tiivistelmä
Ohjausryhmän tehtävänä on linjata Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia sekä seurata ohjelman tavoitteiden toteutumista.
Lähtökohdat
Lukuinto-ohjelma on toimenpideohjelma lasten ja nuorten monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseksi. Ohjelmassa vahvistetaan opettajien ja kasvattajien tietoisuutta, osaamista ja keinoja lasten ja nuorten monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon ja lukuinnostuksen tukemisessa sekä mediakasvatuksessa.
Lukuinto-ohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten kiinnostusta ja kykyä monipuoliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen sekä aktiivisia erilaisten tekstien ja mediasisältöjen käyttötottumuksia. Tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten pääsyä eri muodossa saatavilla olevaan tietoon ja sisältöihin, sekä niiden aktiivista ja tarkoituksenmukaista käyttöä (tiedonhallinta ja medialukutaito). Oulun yliopisto vastaa Lukuinto-ohjelman toteutuksesta ja sen kehittävästä arvioinnista.
Ohjelmassa luodaan lasten ja nuorten monipuolista luku- ja kirjoitustaitoa kehittävä ja myönteistä lukemisen kulttuuria ylläpitävä toimintamalli, joka vakiinnutetaan koulujen ja kirjastojen sekä muiden toimijoiden arkityöhön. Kohderyhmänä ovat 6-16-vuotiaat lapset ja nuoret sekä lasten ja nuorten opettajat ja kirjastoammattilaiset sekä muut kasvattajat. Ohjelman toimenpiteet kohdistuvat lapsiin ja nuoriin pääosin koulujen ja yleisten kirjastojen kautta. Keskeistä on koulujen ja kirjastojen yhteistyö.
Ohjelma toteutetaan vuosina 2012 2015. Toteutusaikana:1. luodaan toimijaverkosto, 2. kehitetään toimintamalli ja koulutusformaatti, 3. levitetään toimintamalli yhteistyössä toimijaverkoston kanssa kohderyhmän käyttöön, 4. toteutetaan Lukuinto-teemavuosi, joka sisältää valtakunnallista kampanjointia ja tapahtumia sekä 5. arvioidaan ohjelman tavoitteiden toteutuminen kehittävän arvioinnin menetelmin.
Asettaminen ja organisointi
Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia seuraava ohjausryhmä PDF
20.6.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö