Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia seuraava ohjausryhmä

OKM034:00/2012 Kehittäminen

Ohjausryhmän tehtävänä on linjata Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia sekä seurata ohjelman tavoitteiden toteutumista.

Hankkeen perustiedot Päättynyt

Hankenumero OKM034:00/2012

Asianumerot 51/040/2012

Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö

Toimikausi/aikataulu 1.6.2012 – 30.6.2015

Asettamispäivä 1.6.2012

Tiivistelmä

Ohjausryhmän tehtävänä on linjata Lukuinto-ohjelman toteutusta ja sen kehittävää arviointia sekä seurata ohjelman tavoitteiden toteutumista.

Lähtökohdat

Lukuinto-ohjelma on toimenpideohjelma lasten ja nuorten monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon vahvistamiseksi. Ohjelmassa vahvistetaan opettajien ja kasvattajien tietoisuutta, osaamista ja keinoja lasten ja nuorten monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon ja lukuinnostuksen tukemisessa sekä mediakasvatuksessa.
Lukuinto-ohjelman tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten kiinnostusta ja kykyä monipuoliseen lukemiseen ja kirjoittamiseen sekä aktiivisia erilaisten tekstien ja mediasisältöjen käyttötottumuksia. Tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten pääsyä eri muodossa saatavilla olevaan tietoon ja sisältöihin, sekä niiden aktiivista ja tarkoituksenmukaista käyttöä (tiedonhallinta ja medialukutaito). Oulun yliopisto vastaa Lukuinto-ohjelman toteutuksesta ja sen kehittävästä arvioinnista.
Ohjelmassa luodaan lasten ja nuorten monipuolista luku- ja kirjoitustaitoa kehittävä ja myönteistä lukemisen kulttuuria ylläpitävä toimintamalli, joka vakiinnutetaan koulujen ja kirjastojen sekä muiden toimijoiden arkityöhön. Kohderyhmänä ovat 6-16-vuotiaat lapset ja nuoret sekä lasten ja nuorten opettajat ja kirjastoammattilaiset sekä muut kasvattajat. Ohjelman toimenpiteet kohdistuvat lapsiin ja nuoriin pääosin koulujen ja yleisten kirjastojen kautta. Keskeistä on koulujen ja kirjastojen yhteistyö.
Ohjelma toteutetaan vuosina 2012 – 2015. Toteutusaikana:1. luodaan toimijaverkosto, 2. kehitetään toimintamalli ja koulutusformaatti, 3. levitetään toimintamalli yhteistyössä toimijaverkoston kanssa kohderyhmän käyttöön, 4. toteutetaan Lukuinto-teemavuosi, joka sisältää valtakunnallista kampanjointia ja tapahtumia sekä 5. arvioidaan ohjelman tavoitteiden toteutuminen kehittävän arvioinnin menetelmin.