VIP-ohjausryhmä
Esi- ja perusopetuksen vaativan erityisen tuen kehittämis- ja yhteistyöverkostojen valtakunnallinen ohjausryhmä
OKM007:00/2018 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on asettanut valtakunnallisen vaativan erityisen tuen kehittämis- ja yhteistyöverkostojen ohjausryhmän. OKM käynnistää seuraaviksi talousarviovuosiksi kehittämis- ja ohjaustyön yhteistyössä Opetushallituksen kanssa alueellisten vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkostojen toimeenpanemiseksi.
Hankkeen eteneminen
Tavoitteiden asettaminen
1.2.2018 – 30.9.2018 Väliraportointi
Ohjausryhmän tehtävänä on;
1) Asettaa keskeiset tavoitteet alueellisten kehittämis- ja yhteistyöverkostojen perustamiseksi 30.9.2018 mennessä.
Tehtävän 1 osalta ohjausryhmän määräaika on 31.8.2018.
Tuki, ohjaus, seuranta ja raportointi
1.2.2018 – 31.12.2020 Työryhmä
Ohjausryhmän tehtävänä on;
2) Tukea ja ohjata alueellisten verkostojen perustamista ja toimintaa.
3) Seurata ja raportoida alueellisesta kehittämis- ja yhteistyöverkoston toiminnasta ja kehittämistyöstä.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM007:00/2018
Asianumerot OKM/2/040/2018 , VN/2091/2020
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.2.2018 – 31.12.2020
Asettamispäivä 22.1.2018
Tavoitteet ja tuotokset
Ohjausryhmän tehtävänä on;
1) Asettaa keskeiset tavoitteet alueellisten kehittämis- ja yhteistyöverkostojen perustamiseksi 30.9.2018 mennessä.
2) Tukea ja ohjata alueellisten verkostojen perustamista ja toimintaa.
3) Seurata ja raportoida alueellisesta kehittämis- ja yhteistyöverkoston toiminnasta ja kehittämistyöstä.
Ohjausryhmä asetetaan 1.2.2018 - 31.12.2020. Tehtävän 1 osalta ohjausryhmän määräaika on 31.8.2018.
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) on asettanut valtakunnallisen vaativan erityisen tuen kehittämis- ja yhteistyöverkostojen ohjausryhmän. OKM käynnistää seuraaviksi talousarviovuosiksi kehittämis- ja ohjaustyön yhteistyössä Opetushallituksen kanssa alueellisten vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkostojen toimeenpanemiseksi.
Lähtökohdat
Suomessa on noin 10 000 oppilasta, jotka tarvitsevat vuosittain vaativaa erityistä tukea kasvun, oppimisen ja koulunkäynnin tueksi esi- ja perusopetuksessa. Voimassa olevan perusopetuslain (628/1998) lähtökohtana on, että opetus järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa lähikoulussa tai esiopetuksen järjestämispaikassa, johon kasvun, oppimisen ja koulunkäynnin tuki tuodaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama vaativan erityisen tuen kehittämisryhmä (dnro 11/040/2015) esitti, että sairaalaopetusyksiköt, laitoskoulut, valtion koulukotikoulut, kunnalliset koulut, oppimis- ja ohjauskeskus Valteri sekä yliopistolliset ja muut erityispedagogiikan tutkimus- ja koulutusyksiköt luovat alueelliset yhteistyöverkostot. Verkosto muodostuu sote-uudistusta mukaillen viidestä yhteistyöalueesta, jotka toimivat alueellisista lähtökohdista käsin. Näistä verkostoista kehitetään alueellisia vaativan erityisen tuen ohjaus- ja palveluverkostoja. Toiminnan lähtökohtana on luoda ja kehittää varhaiskasvatuksen, esi-, perus- ja lisäopetuksen opetuksellisia rakenteita, toimintamuotoja ja -menetelmiä, jotka jatkumona takaavat laadukkaan ja oikea-aikaisen tuen oppilaalle mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Toiminnassa painotetaan ennaltaehkäisevää työotetta. Verkosto tukee lähikouluperiaatetta ja tavoitteena on tuoda oppimisen tuki oppilaan lähikouluun aina kun se on mahdollista sekä tukea opettajuutta.
Kokousaineistot ja liitteet
-
Kutsu vaativan erityisen tuen alueellisten kehittämis- ja yhteistyöverkostojen ydinryhmätyöhön PDF
12.9.2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Asettaminen ja organisointi
-
Asiantuntijaksi kutsuminen PDF
25.1.2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Asettamispäätös PDF
22.1.2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Koivula, Pirjo
opetusneuvos
Opetushallitus
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
22.1.2018 – 31.12.2020
Pihkala, Jussi
opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
22.1.2018 – 31.12.2020