Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Yleisavustukset myönnetään nuorisolain (1285/2016) 20 §:n ja nuorisoasetuksen (211/2017) 10 §:n mukaisesti nuorisokeskuksen nuorisotyöhön. Tuettavan toiminnan on oltava yleishyödyllistä.
Avustuksen määrää harkittaessa otetaan huomioon keskuksen toiminnan laatu ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä muut asetuksessa mainitut seikat, mm. taloudellinen tila. Avustushakemus liitteineen muodostaa tärkeimmän osan avustuksen määrän arvioinnissa. Myös vuoden 2021 avustuksen käytön selvityksiä tullaan tarkastelemaan osana arviointia.
Lokakuussa 2022 käytävissä nuorisokeskusten ja opetus- ja kulttuuriministeriön välisissä tavoiteohjauskeskusteluissa sovitut tehtävät ja toimenpiteet huomioidaan arvioinnissa.
Nuorisokeskuksen taloudenhoidon ja hallinnollisen toiminnan tulee olla kunnossa ja sen toiminnalliset edellytykset sellaiset, että ohjattu toiminta nuorille on mahdollista. Myös tilojen tulee olla kunnossa ja turvalliset.
Nuorisokeskuksen tulee yhdessä muiden nuorisokeskusten kanssa muodostaa yhtenäinen kokonaisuus, jolla tuodaan lisää vaikuttavuutta nuorisotyöllisen ohjauksen kehittämiseen ja edistämiseen.
Kirjanpito tulee olla järjestetty siten, että siitä käyvät ilmi nuorisotyön valtionavustuksella tuetun toiminnan kustannukset. Avustettavan toiminnan on oltava yleishyödyllistä. Avustusta ei saa käyttää liiketoimintaan tai muihin vastaaviin menoihin.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.