1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Valtion erityisavustusta voidaan myöntää kunnille ja kuntayhtymille ja yksityisille yhteisöille, joilla on esiopetuksen ja perusopetuksen järjestämislupa. Yksittäisen koulun hakemuksia ei oteta huomioon. Harjoittelukoulut voivat olla yhteydessä kuntaan ja kunta voi sisällyttää sen alueella toimivan harjoittelukoulun hakemukseensa. Avustusta ei voida myöntää yksityishenkilöille eikä yksityisille opetusta järjestäville yrityksille tai säätiöille.
Valtion erityisavustus myönnetään hakemuksen perusteella opetuksen järjestäjäkohtaisesti käytettäväksi vuosina 2022-2023, 31.12.2023 mennessä.
Avustuksia myönnettäessä etusijalla ovat hankkeet,
- jotka eivät ole aiemmin saaneet avustusta Uudet lukutaidot –kehittämisohjelmaan liittyvästä valtionavustuksesta.
- joiden toimenpiteet keskittyvät ensisijaisesti edistämään medialukutaidon, tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen ja ohjelmointiosaamisen sisältöjen sisällyttämistä osaksi paikallisen opetussuunnitelman ja tuntijaon mukaista opetusta opetusryhmissä Uudet lukutaidot –kehittämisohjelmassa tuotettujen kuvausten mukaisesti.
- joissa on huomioitu kaikkien kolmen osakokonaisuuden (medialuku- ja tvt-taitojen sekä ohjelmointiosaamisen) kehittäminen ja huomioiminen. Osakokonaisuuksien sisällyttäminen osaksi opetusta on kuvattava hakemuksessa.
Avustusten tavoitteena on edesauttaa oppilaiden yhdenvertaista digitaalisten taitojen ja osaamisen kehittymistä esi -ja perusopetuksessa. Avustuksella pyritään mahdollistamaan opetuskokonaisuuksien suunnitteluun ja yhteissuunnitteluun tarvittava resursointi ja tuki sekä opetuksen toteuttamiseen tarvittava resurssi ja välineistö.
Avustuksia myönnettäessä huomioidaan alueellisen tasa-arvon toteutuminen, ja avustusta voidaan myöntää kuntarajat ylittäville yhteishankkeille. Alueellisena yhteistyönä toteutettavan hankkeen hakemuksessa tulee olla sisällytettynä yksityiskohtainen kuvaus siitä, miten hankkeen tulokset toteutetaan usean kunnan alueella. Hankehakemukseen tulee lisäksi sisällyttää kuvaus siitä, miten hankkeen tulokset levitetään valtakunnallisesti hyödynnettäväksi.
Avustuksia myönnettäessä huomioidaan vuosiluokkakokonaisuuksien edustavuus. Erityisesti huomiota kiinnitetään kaikkien tai ainakin kahden vuosiluokkakokonaisuuden (esimerkiksi esiopetuksen ja vuosiluokkien 1—2 tai vuosiluokkien 3—6 ja 7—9) sisällyttämistä hankkeeseen. Lisäksi painotetaan oppilaiden osallisuuden huomioimista sekä jatkuvuutta nivelvaiheiden välillä.
Hankesuunnitelmaa arvioitaessa kiinnitetään huomiota hankesuunnitelman ja talousarvion täsmällisyyteen ja konkreettisuuteen sekä suunnitelman toteuttamiskelpoisuuteen ja liittämiseen olemassa oleviin toiminnan rakenteisiin. Hakemusten arvioinnissa kiinnitetään lisäksi huomiota suunnitelmasta ilmenevään kokonaisuuden toimivuuteen, selkeään vaiheistukseen sekä aikataulutukseen. Erityisesti huomiota kiinnitetään myös siihen, miten kehitetty toiminta aiotaan vakiinnuttaa hankkeen päätyttyä.
Hankkeen aikana edellytetään sitoutumista seuraaviin toimenpiteisiin:
- kehittämisohjelmassa laadittujen kuvausten pilotoiminen sekä juurruttaminen toimintaan ja hakijan paikallisiin suunnitelmiin
- osallistuminen Opetushallituksen ja Kansallisen audiovisuaalisen instituutin yhteistyössä järjestämään hankeohjaukseen
- Uudet lukutaidot –kehittämisohjelman tai aiempien valtionavustushankkeiden tuottaman materiaalin hyödyntäminen ja jatkokehittäminen omassa toiminnassa, materiaalit ovat saatavissa AOE.fi -palvelusta
- hankkeessa tuotettujen oppimismateriaalien, hankkeen tulosten, kokemusten ja mahdollisten pedagogisten sisältöjen mallintaminen ja jakaminen avoimella lisenssillä (CC 4.0 tai vastaava) muiden opetuksen järjestäjien hyödynnettäväksi AOE.fi-palvelussa
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
- Opetushenkilöstön palkkaamiseen
- Pienimuotoisiin, hakemuksessa perusteltuihin ja välttämättömiin matkustus- ja koulutuskuluihin sekä välineistö- ja materiaalihankintoihin
Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80 % hyväksytyistä kustannuksista, joten omarahoitusosuus on vähintään 20 %.
Erityisavustus myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää
- toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit.
- samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa;
- toimintaan, jolla opetuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa.
- tilakustannuksiin- tai kokous –ja tarjoilukuluihin
- varhaiskasvatukseen, sillä varhaiskasvatukselle on erillinen avustushaku.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.