Hyppää sisältöön

TFK-erityisasiantuntija Mika Tirronen New Delhistä kertoo koululaisten ihmeellisestä matkasta ja mahdollistavasta yhteistyöstä
Turun yliopisto ja suomalainen Bollywood-tähti, laulaja ja tanssija Swaalina osaamisen mahdollisuuksia luomassa

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 21.1.2022 11.07
Lapset istuvat lattialla koulussa Odishan syrjäisillä kylillä.
Opiskelu Odishan syrjäisillä kylillä tapahtuu karuissa oloissa, mutta oppimistehtävät omat samoja, mitä Suomessakin tehdään. Koulutus on keino yhdistää maailman lapset. Kuva Mika Tirronen

”In education, it’s all about opportunities”. Nämä kollegani sanat pyörivät päässäni, kun kiertelin viime syyskuussa Odishan osavaltion syrjäisten seutujen kylissä ja kouluissa tutustumassa erääseen kiinnostavaan koulutushankkeeseen, jossa Turun yliopisto on myös mukana tuottamassa oppimistehtäviä peruskouluikäisille lapsille.

Koulut Odishassa ovat hyvin erilaisia kuin meillä päin — ja silti pohjimmiltaan kyse on samasta asiasta.

Kyllä, lapset istuvat ryhmissä, tutkivat yhdessä saamaansa tehtävää älypuhelimesta ja laativat vastauksiaan piirtäen ja kirjoittaen A3-arkeille.

Kyllä, opettaja seisoo luokan edessä ja selittää oppilaille ihmisen anatomiaa.

Kyllä, oppilaat ujostelevat aluksi mutta kertovat sitten innostuneina omista unelmistaan ja suunnitelmistaan, mitä aikovat tehdä aikuisina.

Mutta ei, kouluissa ei ole pulpetteja, joten lapset istuvat lattialla.

Ja ei, nämä lapset eivät automaattisesti mene yläkouluun ja sieltä yliopistoon, koska kaikki se tapahtuu kovin kaukana, eikä siihen välttämättä ole rahaa.

Ja samaan aikaan saan hämmästellä lahjakkuuden ja osaamisen määrää, joka tulee vastaan joka luokassa ja jokaisessa kohtaamisessa.

Oppilaiden tekemät oppimistehtävät olivat jo itsessään niin taidokkaasti suunniteltuja ja kuvitettuja, että kysyimme intialaisen kollegani kanssa välittömästi toisiltamme: miten saisimme nämä työt jonnekin esille?

Nämä lapset eivät näet ole koskaan käyneet kotikylänsä ulkopuolella, eivät ole istuneet bussissa eivätkä nähneet yhtään kaupunkia. Eivätkä he lahjakkuudestaan huolimatta tule välttämättä tekemään näin myöskään tulevaisuudessa.

Mutta tämän kyseisen koulutusohjelman ansiosta heidän mahdollisuutensa siihen ovat radikaalisti paranemassa — jos asioita kehitetään oikealla tavalla, ja oikeassa järjestyksessä.

”These children are very well educated”

Näin totesi suomalaisen koulun opettaja, kun hän katseli Odishan ja Jharkhandin lasten tekemiä piirustuksia netin välityksellä.

Meneillään oli live stream, jossa suomalainen koululuokka ja intialainen lapsiryhmä esittelivät toisilleen tekemiään piirustuksia.

Odishasta ja Jharkhandista lennätetty 30 lapsen ryhmä oli tuolloin vierailulla Suomen suurlähetystössä Delhissä. Lapset olivat osoittaneet hämmästyttävää lahjakkuutta kuvaamataidossa ja tulleet valituiksi TATA:n omistaman Air Asian, TATA Steel Foundationin ja Suomen suurlähetystön tarjoamalle matkalle pääkaupunkiin Delhiin.

Mukanaan heillä oli piirustuksia ja maalauksia, jotka he olivat tätä tarkoitusta varten saamansa tehtävän pohjalta tehneet.

Vibrant Village. Art work from children from rural Odisha and Jharkhand.

Emme ehtineet korjaamaan suomalaista opettajaa, emme ehtineet kertoa, että ei, nämä lapset eivät ole saaneet mitään erityistä ohjausta tai koulutusta kuvaamataidossa. He vain ovat luonnostaan hyviä siinä.

Järjestimme töistä myyntinäyttelyn suurlähetystössä ja kutsuimme joukon silmää tekeviä koulutusalan ihmisiä ihastelemaan lasten taidonnäytteitä, jotka myytiin muutaman päivän aikana.
Intian opetusministeri toi tervehdyksensä tilaisuuteen, suurlähettiläs ja monet arvohenkilöt pitivät puheita.

Mutta hämmästyttävintä kaikista, jälleen, olivat lapset itse. Kaksi heistä piti puheen puhujapöntöstä Lapset osallistuivat seinämaalaushankkeeseen, jossa syntyi mm. muotokuva Suomen pääministeristä Sanna Marinista. käsin arvovaltaiselle yleisölle. Oli vaikea uskoa, etteivätkö he olisi viettäneet koko ikäänsä puhujapöntöissä vastaavilla kekkereillä, olleet aina esillä, parrasvaloissa.

Lapset osallistuivat myös seinämaalaushankkeeseen, jossa pääsimme seuraamaan heidän taitojaan omin silmin. Näin tuli todistettua, että työt todella syntyivät omasta päästä ja omin käsin, ilman minkäänlaista ohjausta, oman luovan vision synnyttämänä.

Näin syntyi intialaisen koulun seinään myös muotokuva Suomen pääministeristä Sanna Marinista. Onnea pääministerille!

”Hi guys, let’s dance!”

Nämä sanat kaikuivat Suomen suurlähetystön aulassa ennen taidenäyttelyn virallisia avajaisia.
Suomalainen Bollywood-tähti, laulaja ja tanssija Swaalina, oli kutsuttu tilaisuuteen tapaamaan lapsia.

Harva lapsi tunnisti tähden, mutta kun tv-ruudulle laitettiin pyörimään hänen videoitaan, monen lapsen naama muuttui hangonkeksiksi. Lapsia ujostutti aluksi, mutta heti kun asetelma käännettiin toisin päin, eli lapset opettivat Swaalinalle paikallisia heimotansseja, oli vallalla melkoinen meininki.
Tanssimista oli hauska katsella.

Mieleen nousi toki myös monenmoisia kysymyksiä sosiaalisista kerroksista, säännöistä ja rajoituksista, jotka tukahduttavat spontaaniutta ja rajoittavat lasten mahdollisuuksia. Lainsäädännön edistyksellisyydestä huolimatta arvot ja traditiot ovat Intiassa sitkeässä — ja ristiriidassa lain kirjaimen kanssa.

Mutta lapset tarvitsevat myös toivoa ja voimaanuttavia elämyksiä. Kokemusta sitä, että myös tähdet ja korkealla norsunluutorneissaan elävät ihmiset, kuten me diplomaatit, olemme kuitenkin vain ihmisiä.

Me emme ole parempia emmekä ihmeellisempiä, me olemme vain erilaisia. Ja meillä on ollut vähän enemmän onnea.

In education, it’s all about opportunities. Ja on meidän tehtävämme olla luomassa niitä — mahdollisuuksia.

On hienoa, että tässä työssä on myös suomalaisia osaajia mukana.

Mika Tirronen toimii Team Finland Knowledge -verkoston korkeakoulu- ja tiedepolitiikan erityisasiantuntijana Suomen New Delhin edustustossa.

Tämä kirjoitus on osa artikkelisarjaa, joka käsittelee korkeakoulutuksen ja tutkimuksen kansainvälisyyden edistämisen linjausten toimeenpanoa. Kirjoituksia seuraamalla tiedät mitä tapahtuu Team Finland Knowledge -verkostossa, miten linjausten toimeenpanoa seuraava ja kehittävä kv-foorumi toimii, sekä millaisia tapahtumia järjestetään.