Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin. Arvioinnissa otetaan huomioon, miten kattavasti alla esitetyt viisi myöntöperustetta täyttyvät hakijan toiminnassa.
Vuonna 2025 priorisoidaan toimintaa, jolla edistetään hallituksen kulttuuripoliittisia tavoitteita mm. luovan alan kasvun vahvistamiseksi. Hakemusten arvioinnissa otetaan lisäksi huomioon, millaisin toimenpitein ja keinoin hakijan toiminnassa edistetään opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategian 2025 yhtä tai useampaa vaikuttavuustavoitetta, Kulttuuripolitiikan strategia vuoteen 2025.
Hakukohtaiset myöntöperusteet
1) Toiminnan tulee olla ammatillista, valtakunnallista ja strategisesti merkittävää
- Yhteisö toimii valtakunnallisesti taiteen tai kulttuurin alalla tai yhteisöllä on kulttuuripoliittisesti merkittävä valtakunnallinen erityistehtävä.
- Yhteisöllä on alallaan keskeinen asema, yhteisön jäsenistö edustaa toimialaansa valtakunnallisesti ja sen toiminta kohdistuu jäsenistöään laajemmalle.
- Yhteisö kehittää toimialaansa ja sen rakenteita pitkäjänteisesti ja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.
- Valtakunnalliseksi toiminnaksi ei katsota toimintaa, joka rajoittuu paikalliselle tai alueelliselle tasolle tai siihen maakuntaan, jossa hakija pääasiallisesti toimii.
- Pelkästään digitaalisessa ympäristössä tapahtuvaa toimintaa ei katsota riittäväksi osoitukseksi toiminnan valtakunnallisuudesta.
2) Toiminnan tulee olla säännöllistä ja tavoitteellista ja tavoitteita tulee toteuttaa konkreettisin toimenpitein
- Hakemusten arvioinnissa otetaan huomioon, miten ympärivuotista, säännöllistä ja pysyvää yhteisön toiminta on. Hakijan toiminnan tulee kattaa vähintään kaksi vahvistettua tilinpäätösvuotta.
- Säännöllisyyden mittarina on, että yhteisön toiminta on jatkuvaa ja se muodostaa kokonaisuuden, johon sisältyy myös muuta toimintaa kuin yksittäisen tapahtuman tai seminaarin tai kurssin järjestäminen.
- Yhteisön toiminnan tulee olla tavoitteellista ja sille tulee laatia toimintasuunnitelma, toimenpidekohtaiset tavoitteet ja niiden toteutumisen seuranta.
- Yhteisön tulee seurata toimintaympäristöä ja aktiivisesti tunnistaa toimialan kehittämistarpeet ja -mahdollisuudet. Tällaisiin toimenpiteisiin voi sisältyä esimerkiksi toimialan rakenteellista kehittämistä sekä toimenpiteitä, joilla vahvistetaan toimialan rahoituspohjaa (esim. eri toimijoiden yhdistyminen tai uusien rahoitusmuotojen hyödyntäminen).
3) Hakijan taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset
- Toimintaa koskevan talousarvion (tulot ja menot) ja haetun avustuksen määrän tulee olla oikeassa suhteessa toimintasuunnitelmaan.
- Toimintaa koskevan talousarvion tulee olla mitoitettu oikeassa suhteessa toiminnan laajuuteen ja monipuolisuuteen sekä toiminnan kustannuksiin.
- Hakemuksesta ja sen liitteistä tulee ilmetä selkeästi, että avustus on yhteisölle tarpeen toiminnan toteuttamiseksi. Hakijalla tulee kuitenkin olla riittävät taloudelliset edellytykset toiminnan toteuttamiseen.
- Arvioinnissa otetaan huomioon yhteisön taloudellinen kokonaistilanne (tilinpäätös ja tase).
- Jos avustusta haetaan kohdennettuna yleisavustuksena vain osaan toiminnasta, toimintasuunnitelman ja talousarvion tulee sisältää vain kyseinen toiminta.
4) Hakijan merkitys omalla toimialallaan
- Arvioinnissa otetaan huomioon, kuinka kattavasti hakija edustaa kansallisesti toimialaansa.
- Arvioinnissa voidaan painottaa yhteisön erityistä tehtävää toimialallaan tai toiminnan kohderyhmissä.
- Arvioinnissa otetaan huomioon, edustaako yhteisö toimialaansa kansainvälisissä yhteyksissä.
5) Hakijan toiminnan vastuullisuus
- Yhteisön tulee ottaa toiminnassaan huomioon tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain edellytykset ja muusta lainsäädännöstä tulevat työnantajavelvoitteet.
- Yhteisön tulee laatia kuvaus toiminnastaan vastuullisuuden eri osa-alueilla (liitelomake).
Avustusta ei myönnetä
- toimintaan työmarkkinaosapuolena
- ammattiliittotoimintaan, esim. jäsenpalveluista lakimiespalvelut ja muu juridinen neuvonta, sopimusneuvontaan ja -valmisteluun eikä veroneuvontaan
- työttömyysturva-asioita koskevaan toimintaan (työttömyyskassa)
- ammattiliittokoulutukseen, eikä tutkintoon tai sen osaan liittyvään koulutukseen
- sellaisen yhteisön omaan toimintaan, joka toteutuu harrastustoimintana tai vapaaehtoisvoimin
- jos yhteisön toiminnan avainhenkilö on aiemmin syyllistynyt rikokseen avustuksia haettaessa tai jos kyseinen henkilö on liiketoimintakiellossa.
Avustusta ei myönnetä yhteisölle, joka on joutunut ulosottotoimenpiteen kohteeksi, selvitystilaan, konkurssiin tai yrityksen saneerauksesta annetussa laissa (47/1993) tarkoitetun saneerausmenettelyn kohteeksi. Avustusta ei myöskään myönnetä, jos yhteisö on laiminlyönyt oleellisesti veroja tai sosiaaliturvamaksuja.
Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.