Hyppää sisältöön

Opetusministeri Henriksson: Nyt panostamme oppimisen tukeen

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 17.1.2024 16.40
Tiedote

Opetusministeri Anna-Maja Henrikssonin mukaan riittävä oppimisen tuki on varmistettava toisen asteen koulutuksessa. Tukea tarvitaan yksilöllisesti ja matalalla kynnyksellä. Henriksson iloitsee hallituksen panostuksista oppimisen tukeen.

- Hallitus uudistaa oppimisen tukea. Jokaisella oppilaalla ja opiskelijalla on oltava yhdenvertainen mahdollisuus saada tukea oppimiseensa ryhmän jäsenenä sekä yksilönä. Olennaista on tukitoimien osuvuus ja riittävyys, sanoo opetusministeri Henriksson. 

Oppimisen tuen tarpeeseen liittyvät haasteet puhuttivat opetus- ja kulttuuriministeriön lukioiden ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille tehdyssä verkkokuulemisessa. Kuulemiseen osallistuttiin yli 6 500 kertaa. 

Opiskelijoiden mielestä oppimisen tuki tulisi suunnitella yksilöllisesti ja joustavasti kunkin opiskelijan tarpeisiin ja häntä kuunnellen. Vastaajien mukaan tuen tulisi sisältää tukiopetusta, erityisopetusta tai erityistä tukea sekä mahdollisuuksia erilaisiin joustoihin. Tuen lisääntyneeseen tarpeeseen vaikuttaa osittain pitkään jatkunut koronapandemia.

Vastauksissa nousi esiin myös tarve matalan kynnyksen tuelle, joka voi käytännössä olla esimerkiksi opiskelijan kannustamista ja välittämisen osoittamista. Olennaista on se, että oppilaitoksissa on aikaa kohdata ja huomioida opiskelijoita.

- Hyvä koulutus on Suomen tärkein vahvuus ja siksi panostamme siihen. Haluamme jatkaa sekä lukiokoulutuksen että ammatillisen koulutuksen kehittämistä niin, että lapset, nuoret ja aikuiset voivat jatkossakin oppia ja voida hyvin, Henriksson toteaa.

Opetusministeri Henriksson nosti oppimisen tuen uudistamisen lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa puheessaan Toisen asteen koulutuksen tulevaisuus -seminaarissa ke 17.1. Seminaari oli suunnattu koulutuksen järjestäjille sekä sidosryhmille. 

Lisätietoja: erityisavustaja Alexander Junell, puh. 02953 30055

Ministerin puhe Toisen asteen koulutuksen tulevaisuus –seminaarissa (17.1.2024)
 

Ammatillinen koulutus Koulutus