Hyppää sisältöön

Kvalitet, mobilitet och nya möjligheter - Bolognaprocessen fördjupar det europeiska högskolesamarbetet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 27.4.2012 11.15
Pressmeddelande -

Det sjunde uppföljningsmötet för Bolognaprocessen, som strävar efter ett gemensamt europeiskt område för högre utbildning, ordnades 26.– 27.4. i Rumänien. Undervisningsminister Jukka Gustafson representerade Finland under mötet. Under mötet utvärderade man hur processen framskridit samt hur målen förverkligats. Därutöver slog man fast nya åtgärder för perioden 2012-2015.

Bolognaprocessen har under de drygt tio första åren på ett betydande sätt påskyndat reformen av högre utbildning och det internationella samarbetet i Europa. Enligt den uppföljningsrapport som offentliggjorden under mötet har till exempel förenhetligandet av examensstrukturerna framskridit på ett bra sätt i de flesta länder. Även verktyg som stöder rörlighet och sysselsättning, som till exempel ECTS-systemet som stöder dimensionering överföring av studieprestationer har tagits i bruk i flera länder. Även högskolornas kvalitetsgaranti har utvecklats.

Alla de mål för processen som man slog fast för tio år sedan har dock inte nåtts. Flera länder måste ännu utvecklas så att alla har likvärdiga möjligheter att delta i högskoleutbildning och avlägga examen.

– Målet bör vara att alla har likvärdiga möjligheter till en god utbildning. Den högre utbildningens sociala dimension kan främjas genom att sprida god praxis samt genom utbyte av erfarenheter sade minister Gustafsson vid mötet.

Finlands regering har som mål att på ett betydande sätt förbättra jämställdheten i fråga om möjligheterna att delta i all form av utbildning, oberoende av bakgrund. Därför kommer man i Finland att bereda åtgärdsprogram för jämställdhet inom utbildning. Programmet godkänns i slutet av året.

Ministrarna slog fast att man under de närmaste åren kommer att betona främjande av rörlighet, verkställande av referensramar för examina samt utvecklande av europeiska rekommendationer för att garantera den högre utbildningens kvalitet. Ministrarna betonade högskoleutbildningens betydelse som framtidsinvestering och förde fram sitt engagemang i tryggandet av en hög kvalitet på högskoleutbildningens offentliga och övriga finansiering.

I samband med mötet ordnade man också för tredje gången Bologna Policy Forum. Förutom Bolognaländerna samlades representanter för utomeuropeiska länder för att diskutera utveckling av högre utbildning och samarbetsmöjligheter.

– Bolognaprocessen förenar Europa och öppnar sig hela tiden mot världen. Trots att utbildningspolitiken är nationell har Bolognaprocessen, och kommer alltid att ha, en stor inverkan i Finland och hela Europa, betonade Gustafsson.

Länkar till dokument som godkändes under mötet:
- den så kallade Bukarestdeklarationen, som slår fast riktlinjer för verksamheten under den kommande treårsperioden
- Bologna Policy Forum -deklarationen
- Rörlighetsstrategin

Uppföljningsrapporten som offentliggjordes under mötet: The European Higher Education Area in 2012: Bologna Process Implementation Report


---

Ytterligare information:

- undervisningsrådet Birgitta Vuorinen, tfn 040 566 9311
- specialmedarbetare Aleksi Kalenius, tfn 040 125 1032

* * * * * *

Bolognadeklarationen undertecknades i Bologna 1999. Nu hör totalt 47 länder till det europeiska området för högre utbildning.

Målet med Bolognaprocessen har ursprungligen varit att öka den europeiska högre utbildningens konkurrensförmåga och attraktionskraft jämfört med övriga världsdelar. Man strävar efter att nå målet genom begripliga och enhetliga examensstrukturer, gemensamma dimensioneringssystem för studier, genom att öka de studerandes rörlighet samt genom kvalitetsutvärderingar och tätare internationellt samarbete. Ytterligare information om processen hittar du på
UKM:s webbplats .