Avustus on tarkoitettu maahanmuuttajien itsenäistä suomen ja ruotsin kielen opiskelua tukevan oppimissovelluksen kehittämiseen. Avustuksella vastataan siihen havaittuun puutteeseen, että erityisesti edistyneemmille kielenoppijoille ei ole juurikaan tarjolla avoimia, maksuttomia digitaalisia oppimateriaaleja. Oppimissovelluksen tulisi hyödyntää digitaalisuuden uudempia mahdollisuuksia kuten pelillistämistä ja yksilöllistämistä siten, että oppimateriaali olisi sidoksissa oppijan omaan elämänpiiriin. Avustus on tarkoitettu sellaisen oppimissovelluksen kehittämiseen, jossa toteutuisi kielenoppimisen tutkijoiden esiin nostamat onnistuneen digimateriaalin kriteerit: oppijalle relevantit kielenkäyttötilanteet, autenttinen tai muutoin luonteva kielenkäyttö, rajattu näkökulma ja mahdollisuus valita materiaalia ja kohdistaa oppimista omien kiinnostuksenkohteiden mukaan. (Lähde: https://www.kieliverkosto.fi/fi). Sovelluksen tulisi myös tukea hallitusohjelman kirjausta siitä, että kotoutumisessa olennaista on suomalaiseen yhteiskuntaan perehtyminen. Esimerkiksi autenttisten, Suomessa asuvan suomen- ja ruotsinkielisen väestön käyttämien kielellisten materiaalien hyödyntäminen oppimateriaalina voi tukea tätä tavoitetta.
Hankeavustus maahanmuuttajien kielenoppimissovelluksen kehittämiseen
AvustusAvustus on tarkoitettu maahanmuuttajien suomen ja ruotsin kielenoppimissovelluksen kehittämiseen ja julkaisemiseen. Avustuksella pyritään vastaamaan erityisesti edistyneemmille kielenoppijoille soveltuvan digitaalisen oppimateriaalin puutteeseen. (Katso esimerkiksi: https://www.kieliverkosto.fi)
Avustusta voivat hakea oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt. Avustuksia ei voida myöntää yksityishenkilöille.
Määrärahaa on käytettävissä 200 000 euroa. Hakemuksia rahoitetaan korkeintaan yksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö varaa oikeuden olla rahoittamatta yhtäkään saapuneista hakemuksista.
Avustukseen sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Hakuaika alkaa 17.9.2024 ja päättyy 18.10.2024 klo 16:15.
Haku vastaa hallitusohjelman lukuisiin kirjauksiin liittyen kielenoppimiseen sekä osoitetun kielitaidon merkitykseen kansalaisuuden saamisessa, pysyvän oleskeluluvan saamisessa ja työmarkkinatuen nykyisen tason saamisessa. Haku vastaa myös hallitusohjelman tavoitteeseen lisätä maahanmuuttajan omaa vastuuta kotoutumisestaan.
Haku tukee erityisesti hallitusohjelman kirjausta siitä, että kotoutumispolitiikka perustuu kielen oppimiseen ja suomalaiseen yhteiskuntaan perehtymiseen. Rahoitettavassa hankkeessa on tarkoitus luoda kielenoppimissovellus, joka tukee maahanmuuttajataustaisten henkilöiden omaehtoista suomen ja ruotsin kielen oppimista ja mahdollistaa kielen oppimisesta motivoituneiden henkilöiden kieliopinnoissa etenemisen ajasta ja paikasta riippumatta. Rahoitettava hanke vastaisi myös hallitusohjelman kirjaukseen, jonka mukaan varmistetaan, että kotoutuminen on mahdollista molemmilla kotimaisilla kielillä sekä kirjaukseen työpaikoilla tapahtuvan kielenoppimisen lisäämiseen. Selvitysten perusteella korkeakouluissa ja oppilaitoksissa tarjotaan hyvin alkuvaiheen vieraiden kielten opetusta, mutta vaativampien kurssien tarjonnasta on niukkuutta. Haku lisää ja monipuolista saatavilla olevaa kielitarjontaa.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Rahoitettavalta hankkeelta edellytetään seuraavaa:
- hankkeella on selkeä ja kustannustehokas hankesuunnitelma
- hakijoilla on kokemusta aikuisten maahanmuuttajien kielen oppimisen kysymyksistä sekä oppimateriaalien ja itseopiskelusovellusten kehittämisestä
- hanke tukee hallitusohjelman maahanmuuttoon, kotoutumiseen ja kieltenopiskeluun liittyvien tavoitteiden toteutumista
- osallistuvat toimijat ovat sitoutuneet hankkeeseen
- hankkeessa luodaan pysyvään käyttöön soveltuva, käyttäjille maksuton kielenoppimissovellus, joka toimii sekä suomen että ruotsin kielen itsenäisessä opiskelussa ja tukee erityisesti edistyneempiä kielenoppijoita. Sovellus tukee myös aikuisten maahanmuuttajien integroitumista ympäröivään yhteiskuntaan ja hankkeen tulokset ovat avoimesti verkossa hyödynnettävissä.
Eduksi katsotaan lisäksi, jos:
- hanke toteutetaan yhteistyössä Suomessa asuvan maahanmuuttajaväestön ja sovelluksen tulevan käyttäjäryhmän kanssa
- hankkeessa huomioidaan viimeaikainen tutkimustieto aikuisten maahanmuuttajien kielen oppimiseen vaikuttavista seikoista
- Hankkeelta ei edellytetä muuta rahoitusta. Muu rahoitus voidaan kuitenkin katsoa eduksi hakemuksia arvioitaessa.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalainsäädäntöä, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 20 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on erityisavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Lisätietoja avustuksesta antaa Kaisu Piiroinen ([email protected]) ja Laura Ruuskanen ([email protected])
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta:
[email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset