Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi perustuu kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustettavan hankkeen tulee olla nuorisotyötä tai -toimintaa. Nuorisotyöllä tarkoitetaan nuorten kasvun, itsenäistymisen ja osallisuuden tukemista yhteiskunnassa. Nuorisotoiminnalla tarkoitetaan nuorten omaehtoista toimintaa.
Avustettavilla hankkeilla tulee olla valtakunnallista ja/tai kansainvälistä merkitystä. Sitä tarkastellaan hankkeen ajankohtaisuuden, tarpeen, maantieteellisen laajuuden ja kohderyhmän koon näkökulmasta.
Ministeriö voi tukea myös aiemmin kehitettyjen toimintamallien ja -muotojen valtakunnallista jalkauttamista, mutta tällöin hakemuksessa on pystyttävä perustelemaan olemassa olevan toimintamuodon merkitys ja vaikuttavuus nuorisotyölle ja -politiikalle. Jo kehitettyjen toimintamuotojen jalkauttamisella tulee olla valtakunnallista merkitystä.
Hakijalla tulee olla riittävät taloudelliset ja toiminnalliset edellytykset hankkeen toteuttamiseen.
Mikäli hakija saa yleisavustusta toimintaansa, tulee sen hakemuksessa selkeästi tuoda ilmi ne seikat, joiden perusteella suunniteltu nuorisoalan valtakunnallinen kehittämishanke ei ole hakijan yleisavustettavaa perustoimintaa. Hanke ei myöskään voi olla organisaation sisäisen toiminnan tai vain sen välittömässä läheisyydessä olevan piiri- tms. organisaation toiminnan kehittämistä.
Avustus voi kattaa pääsääntöisesti enintään 90 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Muu rahoitus voi olla mitä tahansa muuta tuloa, joka on todennettavissa kirjanpidosta. Avustuksen hakijan on kuitenkin huomioitava, että erityisavustuksella katetaan vain avustettavan hankkeen alijäämä. Avustusta ei saa siirtää toisen tahon käytettäväksi, ellei avustuspäätöksessä toisin mainita.
Hankesuunnitelmien arvioinnissa otetaan huomioon, hankkeen luonteesta riippuen, seuraavat seikat:
- hanke pohjautuu selkeästi osoitettuun tarpeeseen ja sillä on kohderyhmän kannalta nuorisotyöllistä ja/tai -toiminnallista merkitystä;
- hankesuunnitelma sisältää konkreettisia toimenpiteitä, joilla muutosta nykytilaan haetaan ja tavoitellut vaikutukset nuorten kasvu- ja elinoloihin;
- nuoret ovat mukana hankkeen suunnittelussa, toimeenpanossa ja arvioinnissa;
- hankkeessa on mukana sen toimeenpanon kannalta olennaiset yhteistyökumppanit, ja siinä
- otetaan huomioon muiden tahojen mahdollisesti jo tekemä työ ja aiemmin tuettu toiminta;
- hankesuunnitelma sisältää menetelmät hankkeen tulosten arvioimiseksi ja
- hankesuunnitelma sisältää selkeän suunnitelman hankkeen mahdollisesta vakinaistamisesta sekä
- tulosten levittämisestä joko osana hankerahoitusta tai sen jälkeen.
Arvioinnissa painotetaan sekä tulosten levittämisen suunnitelman konkreettisuutta (esim. viestintä) ja toteuttamiskelpoisuutta että hankerahoituksen jälkeistä mahdollista vakinaistamissuunnitelmaa, jonka on oltava selkeä ja loppuun asti mietitty.
Kehittämisavustusta ei myönnetä hakijaorganisaation perustoimintaan. Pääsääntöisesti kehittämishankeavustusta ei voida myöntää yksittäisiin tapahtumiin eikä yksittäisen materiaalin julkaisemiseen.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.