Osaamisen tulevaisuuspaneeli
Osaamisen tulevaisuuspaneeli
OKM047:00/2017 Kehittäminen
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Paneelin toiminnan tarkoituksena oli parantaa koulutuspolitiikan ennakoivaa päätöksentekoa sekä kehittää päätöksenteon avoimuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Paneeli toimi yhteistyössä Opetushallituksen kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiokeskuksen kanssa. Paneeli osallistui opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuspolitiikkaa koskevaan tulevaisuus- ja visiotyöhän.
Hankkeen eteneminen
Ryhmän asettaminen
16.8.2017 – 18.8.2017 Työryhmä
Asiakirjat
-
Osaamisen tulevaisuuspaneelin asettaminen PDF
18.8.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero OKM047:00/2017
Asianumerot OKM/87/040/2017
Asettaja opetus- ja kulttuuriministeriö
Toimikausi/aikataulu 1.9.2017 – 13.4.2019
Asettamispäivä 18.8.2017
Tavoitteet ja tuotokset
Opetus- ja kulttuuriministeriön asetti osaamisen tulevaisuuspaneelin, jonka tehtävänä oli opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuspolitiikan valmistelun ja päätöksenteon tukena
-tarkastella ja ennakoida uuden teknologian, erityisesti digitaaliteknologian, robotiikan ja tekoälyn kasainvälistä ja kotimaista kehitystä sekä tekniikan ja tieteen kehityksen vaikutuksia osaamistarpeisiin
-ennakoida yhteiskunnallisesti merkittäviä politiikkaongelmia ja koulutuksen kehittämistarpeita sekä tehdä niitä koskevia ehdotuksia
-tehdä osaamisen ja oppimisen kehittämistä koskevia ehdotuksia kaikilla koulutusasteilla ja kaikissa koulutusmuodoissa
-edistää teknologian kestävää hyödyntämistä koskevaa korkeakoulujen, tutkimuslaitosten ja yritysten yhteistyötä
-edistää osaamis- ja koulutustarpeiden määrällistä ja laadullista ennakointia sekä ennakointi- ja tutkimustiedon hyödyntämistä koulutuksen suunnittelussa ja mitoituksessa
-edistää teknologian yhteiskunnallisia vaikutuksia koskevaa laajempaa yhteiskunnallista keskustelua
-laatia opetus- ja kulttuuriministeriölle koulutuksen tulevaisuutta koskevia keskustelualoitteita ja raportteja
Toiminnan tuloksena syntyi kaksi kannanottoa sekä julkisia keskustelutilaisuuksia työn murroksesta, teknologiasta sekä eri disruptioiden vaikutuksista koulutuspolitiikkaan. Lisäksi työn tuloksena syntyi kaksi selvitystä jatkuvan oppimisen kansainvälisistä käytänteistä Suomen verrokkimaissa.
Lähtökohdat
Suomi on tunnettu hyvästä koulutusjärjestelmästään, joka on mahdollistanut yhteiskunnan jatkuvan kehittämisen ja talouden joustavan uudistamisen. Koulutusjärjestelmämme lähtökohtiin kuuluu mahdollisuuksien tasa-arvo ja mahdollisimman laaja kattavuus: jokaiselle tarjotaan mahdollisuus kouluttautumiseen. Koulutusjärjestelmässä on rakennettu yhtenäistä jatkumoa varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen ja elinikäiseen oppimiseen. Koulutuspolitiikka on tärkeimpiä keinoja, joilla huolehditaan siitä, että kansalaisilla, työntekijöillä, yrityksillä ja julkisella sektorilla on käytössään inhimilliset voimavarat ja osaaminen, jotka edistävät kykyä sopeutua teknologiamurroksiin ja niihin liittyviin riskeihin. Koulutuspoliittiset ratkaisut koskevat useimmiten kokonaisia ikäluokkia, ja päätösten vaikutukset ulottuvat kauaksi tulevaisuuteen. Samalla on tiedostettava, että koulutusjärjestelmän muutokset ovat väistämättä hidasvaikutteisia verrattuna nopeasyklisiin taloudellisiin suhdanteisiin. Myös toimintaympäristön muutosherkkyys ja osaamisperusteiseen hyvinvointiin liittyvien kysymysten monisäikeisyys vaativat koulutuspolitiikasta vastaavan hallinnon strategisen ennakointi- ja reagointikyvyn parantamista.
Paneelin toiminnan tarkoituksena oli parantaa koulutuspolitiikan ennakoivaa päätöksentekoa sekä kehittää päätöksenteon avoimuutta, laatua, tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Paneeli toimi yhteistyössä Opetushallituksen kokeilu-, kehittämis- ja innovaatiokeskuksen kanssa. Paneeli osallistui opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuspolitiikkaa koskevaan tulevaisuus- ja visiotyöhän.
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
Jatkuvan oppimisen rahoitus ja teknologian mahdollisuudet Suomessa PDF
11.10.2018 Osaamisen tulevaisuuspaneeli
Osaamisen tulevaisuuspaneelin kannanotto
-
Funding for continuous learning and the potential of new technologies in Finland PDF
11.10.2018 The Future Competences Panel
Statement of the Future Competences Panel
-
13.3.2018 Osaamisen tulevaisuuspaneeli
Osaamisen tulevaisuuspaneelin kannanotto
-
Continuous learning in Finland PDF
13.3.2018 The Future Competences Panel
Statement of the Future Competences Panel
Asettaminen ja organisointi
-
Osaamisen tulevaisuuspaneelin asettaminen PDF
18.8.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Kajaste, Matti
Opetusneuvos
opetus- ja kulttuuriministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
1.9.2017 – 13.4.2019