Hyppää sisältöön

Työryhmä: Segregaation lieventäminen opetuksessa ja koulutuksessa

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 16.12.2010 10.00
Tiedote -

Opetusministeri Henna Virkkunen vastaanotti torstaina segregaation lieventämis-työryhmän loppuraportin. Työryhmä teki toimenpide-ehdotuksia sukupuolen mukaisen segregaation lieventämiseksi opetuksessa ja koulutuksessa.

Työryhmä katsoo, että segregaation lieventäminen edellyttää määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä useilla eri hallinnonaloilla. Segregaation lieventäminen ja tasa-arvonäkökulma on valtavirtaistettava osaksi päätöksentekoa ja opetushallinnon toimintaa. Työryhmä esittää hallitusohjelmaan sisällytettäväksi eri viranomaisten toimialaa koskevia segregaation lieventämistoimenpiteitä.
Koulujen ja oppilaitosten opetuskäytäntöjä tulee kehittää niin, että ne tukevat oppilaiden ja opiskelijoiden tasavertaista ja yksilöllistä oppimista sekä kasvamista. Koulutuksen järjestäjien on seurattava tasa-arvolain ja tasa-arvosuunnittelun yleisiä vaikutuksia oppilaitosten toimintakulttuuriin, koulutusvalintoihin ja opetukseen.

Sukupuoli- ja tasa-arvotietoinen ohjaus sekä opetus tulee vakiinnuttaa normaaliksi käytännöksi aina varhaiskasvatuksesta lähtien. Opetusta, kouluyhteisön ja kodin vuorovaikutusta, erityisesti tukipalveluja sekä ohjauskäytäntöjä on kehitettävä ottamaan huomioon myös erilaiset sukupuolisuuden ilmenemismuodot. Kansallisista ja kansainvälisistä oppimistuloksia koskevista vertailuista saatuja tuloksia on analysoitava myös segregaation osalta.

Segregaation lieventäminen on huomioitava perusopetuksen opetussuunnitelmien uudistamisessa. Uusiin perusteisiin on kirjattava tasa-arvon aktiivinen edistämistavoite ja keinoja, jotka liittyvät opetusmenetelmien ja oppimateriaalien kehittämiseen sekä sukupuolten tasa-arvon edistämiseen. Eri aineiden oppisisältöihin on integroitava sukupuoleen, seksuaalisuuteen ja tasa-arvoon liittyviä aiheita. Työryhmä esittää, että käsityö järjestetään kaikille samansisältöisenä ja yhtenäisenä käsillä tekemisen taitoja edistävänä ja materiaalien käyttöön ja niihin liittyvien ilmiöiden ymmärtämistä ja hahmottamista tukevana oppiaineena. Oppiaineen nimi tulisi muutttaa enemmän teknologiaa ja taiteellisia arvoja tukevaksi.

Kaikissa oppimateriaaleissa on pyrittävä lisäämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Oppimateriaalien seurantaa segregaation lieventämisen näkökulmasta tulee tehdä myös tulevaisuudessa. Työryhmä esittää segregaation lieventämisen huomioimista myös sähköisten tietopalveluiden kehittämisessä (mm. SADe-ohjelmaan kuuluva oppijan palvelukokonaisuus).

Tyttöjä ja poikia tulee tukea opetuksen, oppilaanohjauksen sekä ajantasaisen työelämätietouden avulla niin, että he voivat sukupuolestaan riippumatta tehdä oppiaine-, koulutus- ja uravalintoja yksilöllisten ominaisuuksien, vahvuuksien ja motivaatiotekijöidensä perusteella. Opettajankoulutuksessa segregaation käsittelyä ja sukupuolitietoisuutta tulee vahvistaa. Kaikessa opettajankoulutuksessa sekä opettajien täydennyskoulutuksessa on tarjottava erillisiä tasa-arvoa, sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevia kursseja. Samoin tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuutta tulee integroida muihin oppiaineisiin ja opetusharjoitteluun.
Lisätietoja:
- työryhmän puheenjohtaja, ylijohtaja Petri Pohjonen (Opetushallitus), puh. 040 348 7139
- työryhmän sihteeri, opetusneuvos Kari Nyyssölä (Opetushallitus), puh. 040 348 7819

- - -


Työryhmän raportti 

Työryhmän työn tukemiseksi Opetushallitus teetti syyskuussa 2010 julkaistun selvityksen
Liisa Tainio & Tiina Teräs: Sukupuolijäsennys perusopetuksen oppikirjoissa. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset 8:2010.