Bakgrund
Med utvecklingsstöd till motionsrådgivning stöds genomförandet av idrottslagen (390/2015), statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (2018) och regeringsprogrammets program Finland i rörelse (2023) i form av motionsrådgivning för personer i olika åldrar.
Idrottslagen betonar ställningen för idrott och motion som främjar hälsa och välbefinnande i den helhet som utgörs av idrottsväsendet och samhällets olika sektorer. Lagens centrala mål är att främja olika befolkningsgruppers möjligheter att röra sig och idka idrott och motion, befolkningens välbefinnande och hälsa samt fysiska funktionsförmåga, barns och ungas tillväxt och utveckling, medborgar- och föreningsverksamhet inom idrott och motion samt strävandena att minska olikvärdigheten inom idrotten.
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram (2023) är målet att öka den fysiska aktiviteten i varje enskild åldersgrupp. Regeringsprogrammet har också som mål att stärka jämställdheten mellan könen och jämlikheten inom motion och idrott.
I regeringsprogrammet i åtgärderna i programmet Finland i rörelse står att man ska öka motionsrådgivningen till familjer på rådgivningarna samt stärka livsstilshandledningen och motionsrådgivningen i kommunerna och välfärdsområdena genom att utnyttja möjligheterna inom hälsoteknologin.
Motionsrådgivning och dess mål
Motionsrådgivning är kundorienterad individuell handledning och handledning i grupp som syftar till att uppmuntra kunden att röra på sig mera och främja dennes arbets-, studie- och funktionsförmåga samt välbefinnande.
Målet för utvecklingsunderstöden är att
- utöka utbudet av aktivitetsrådgivning för personer i alla åldrar som rör på sig för lite med tanke på sin hälsa
- stärka motionsrådgivning av hög kvalitet som en tjänst som tillhandahålls av kommuner eller samkommuner och i samarbete med välfärdsområdena.
Med projektunderstödet kan man starta eller utveckla en motionsrådgivningstjänst. Understöd kan sökas för:
- start av en motionsrådgivningstjänst (kommunen har ännu inte någon motionsrådgivning).
- utvidgning av motionsrådgivningstjänsten till nya målgrupper.
- utveckling av den befintliga servicekedjan för motionsrådgivning (t.ex. arbete med kontaktytor mellan kommunen, välfärdsområdet och andra aktörer)
Med utvecklingsunderstödet stöds start och utveckling av motionsrådgivningstjänsten samt byggandet av servicevägar för olika ålders- och målgrupper. Motionsrådgivningens serviceväg bygger på samarbete mellan flera parter och målet är att klienten ska få stöd i att tillägna sig en fysiskt aktiv livsstil. En förutsättning för en serviceväg av hög kvalitet är att man har kommit överens om samordning och ansvarsområden. I motionsrådgivningen fäster man vikt vid att uppnå en fysiskt aktiv livsstil samt bättre hälsa och välbefinnande för dem som rör på sig för lite. Dessutom uppmuntras man att dra nytta av hälsoteknologins möjligheter som en faktor som förstärker motionsrådgivningen. Målet är att verksamheten etableras.
Motionsrådgivningen framstår som en enhetlig servicehelhet för klienten, även om uppbyggnaden av den förutsätter samarbete över sektorsgränserna. Tjänsten ska utformas enligt den valda målgruppen. Bland annat idrottstjänster, småbarnspedagogik, läroanstalter på andra stadiet, sysselsättningstjänster och aktörer inom välfärdsområdet kan delta i servicevägarna. Andra samarbetspartner kan vara företagshälsovården, lokala föreningar, församlingar, Motionärens Apotek, medborgar- och arbetarinstitut samt privata serviceproducenter.
Kunden kan uppsöka motionsrådgivning själv eller hänvisas till många olika tjänster, såsom familjecenter, småbarnspedagogik, elevhälsan, ungdomstjänster och arbets- och näringstjänster, företagshälsovård eller tjänster för äldre.
Motionsrådgivning kan tillhandahållas i form av en individuell eller en gruppbaserad tjänst. Idrottsrådgivning är kundorienterad individuell handledning och grupphandledning med målet att öka kundens rörlighet och främja arbets-, studie- och funktionsförmågan samt välbefinnandet. Inom motionsrådgivningen får klienten stöd i att identifiera sina egna styrkor, möjligheter och intressen samt att ställa upp realistiska mål för att öka sin fysiska aktivitet. Det långsiktiga målet är bättre välbefinnande, hälsa och livskvalitet hos kunden.
Lokalt samarbete är utgångspunkten i utvecklingsprojekten inom motionsrådgivning. Olika aktörer bör sätta upp gemensamma mål för att säkerställa en kundorienterad serviceväg. Samarbetsnätverket ska byggas upp utifrån målgruppen. Ett bredare regionalt samarbete stöder enhetlig praxis och utvecklingsarbete.
Centrala framgångsfaktorer vid motionsrådgivning
Motionsrådgivning är en välfärdstjänst där ett multiprofessionellt verksamhetssätt är centralt. Multiprofessionalitet uppstår genom samarbetspartner, till exempel välfärdsområden eller arbets- och näringstjänster, som når och identifierar den valda kundmålgruppen, är medvetna om fördelarna med fysisk aktivitet och tar upp det med kunden samt hänvisar kunderna till motionsrådgivningstjänsten. I motionsrådgivningen utnyttjas hälsoteknologins möjligheter.
Motionsrådgivningtjänst
- För tjänsten har fastställts en eller flera målgrupper.
- Motionsrådgivningens serviceväg är en planmässig helhet där parterna samarbetar både inom sektorer och över sektorsgränserna.
- En omsorgsfull plan har utarbetats för att nå och förmedla budskapet till målgrupperna.
- Verksamheten har ett gemensamt mål, där man har kommit överens om aktörernas roller och praxis.
- Tjänsten genomförs i samarbete mellan kommunernas verksamhetsområden, kommunerna, samkommunerna eller välfärdsområdena.
- I tjänsten samarbetar man med lokala aktörer, såsom organisationer och företagare.
Motionsrådgivningens effekter
- Dokumentation och statistikföring främjar kvaliteten på rådgivningen och samarbetet mellan aktörer.
- Klienterna, aktörerna på servicevägen samt ledningen och beslutsfattarna informeras om effekterna.
- Bedömningen av effekterna av används som motivering för verksamhetens utveckling och kontinuitet.
Motionsrådgivningen utförs på ett högklassigt sätt av yrkesutbildade personer
- Motionsrådgivarna är utbildade yrkespersoner som använder effektiva metoder i rådgivningen.
- Yrkespersonernas kompetens stärks.
- Motionsrådgivningen har en överenskommen registreringspraxis.
- Motionsrådgivarna utvecklar tjänsten i lokala och regionala nätverk.
De sökande ombeds i sin ansökan beskriva den motionsrådgivningstjänst som finns i kommunen eller som ska startas och de utvecklingsåtgärder som planeras. Planen ska också innehålla en modell för motionsrådgivningens serviceväg och aktörernas roller i den. Dessutom ska den instans som ansvarar för motionsrådgivningstjänsten och ansvariga personer utses.