Valtionavustus on tarkoitettu ensisijaisesti yhteen laajaan verkostohankkeeseen ammatillisen koulutuksen järjestäjälle.
Hankeavustus ammatillisen koulutuksen järjestäjien digitalisaatiokyvykkyyden edelleen kehittämiseen ja toiminnan vakiinnuttamiseen organisaatioissa
AvustusDigitalisaatio tuo uusia mahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen järjestämiseen ja muuttaa tapoja tehdä työtä ammatillisessa koulutuksessa. Digitaalisten ratkaisujen ja niiden kautta syntyvän tiedon hyödyntäminen koulutuksen järjestämisessä ja opetuksessa edellyttää uudenlaisia kyvykkyyksiä, osaavaa henkilökuntaa ja johtoa.
Avustuksella jatketaan ammatillisen koulutuksen digitalisaation tukemista, erityisesti koulutuksen järjestäjien kyvykkyyttä ja osaamista hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen järjestämisessä yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa.
Tavoitteena on aikaisempien ammatillisen koulutuksen digitalisaatiohankkeiden tuotoksien jatkokehittäminen ja jalkauttaminen koko ammatillisen koulutuksen kentälle. Lisäksi voidaan kehittää digitalisaatiokyvykkyyksiä uusien tunnistettujen tarpeiden pohjalta.
Aikaisempien ammatillisen koulutuksen digitalisaatiohankkeiden aikana syntynyttä laajaa ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkoston toimintaa jatketaan ja verkostoa laajennetaan mahdollisuuksien mukaan.
Valtionavustusta voidaan myöntää hakemuksesta koulutuksen järjestäjälle, jolla on
ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (531/2017) 22 §:n mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa. Avustus myönnetään yhdelle laajalle verkostohankkeelle.
Hakuaika alkaa 17.10.2024 klo 9.00 ja päättyy 21.11.2024 klo 16:15.
Avustukseen voidaan käyttää noin 3–4 miljoonaa euroa. Avustus myönnetään ajalle 1.1.2024-31.5.2027. Päätökset tehdään joulukuussa 2024. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.
Strategiarahoituksen käyttöön sovelletaan seuraavia säädöksiä: Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta (1705/2009), Valtionavustuslaki (688/2001).
Valtionavustuksella jatketaan ammatillisen koulutuksen digitalisaation tukemista, erityisesti koulutuksen järjestäjien kyvykkyyttä ja osaamista hyödyntää digitalisaation mahdollisuuksia ammatillisen koulutuksen järjestämisessä yhteistyössä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa.
Tavoitteena on aikaisempien ammatillisen koulutuksen digitalisaatiohankkeiden tuotoksien jatkokehittäminen ja jalkauttaminen koko ammatillisen koulutuksen kentälle. Lisäksi voidaan kehittää digitalisaatiokyvykkyyksiä uusien tunnistettujen tarpeiden pohjalta.
Aikaisempien ammatillisen koulutuksen digitalisaatiohankkeiden aikana syntynyttä laajaa ammatillisen koulutuksen järjestäjien verkoston toimintaa jatketaan ja verkostoa laajennetaan mahdollisuuksien mukaan.
Valtionavustus vastaa hallitusohjelman tavoitteeseen tekoälyn ja digitalisaation mahdollisuuksien nykyistä paremmasta huomioon ottamisesta koulutusjärjestelmän kehittämisessä. Valtionavustus vastaa lisäksi osittain hallitusohjelman tavoitteeseen parantaa johtamista opetus- ja sivistyssektorilla, että uudistaa ammatillisen koulutuksen toiminnan ohjausta vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta vahvistaen.
Avustusta haetaan opetus- ja kulttuuriministeriön asiointipalvelussa. Jos se ei ole mahdollista, ota yhteyttä avustuksesta lisätietoja antavaan virkamieheen.
Hakijan tulee huomioida, ettei hakemusta pysty lähettämään asiointipalveluun määräajan umpeutumisen jälkeen. Vastuu hakemuksen saapumisesta määräaikaan mennessä on hakijalla.
Asiointipalvelun käyttöohjeet
Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Hakija täyttää asiointipalvelussa olevan hakulomakkeen, liittää siihen lomakkeen yhteydessä pyydetyt liitteet ja toimittaa hakemuksen asiointipalvelun kautta ministeriölle. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.
Hakija tekee asiointipalvelussa mahdolliset hakemuksen täydennykset ja päätöksen muutospyynnöt. Hakija tekee myös selvitykset asiointipalvelussa.
- Asiointipalvelun käyttöohje yhteisöasiakkaille
- Valtionavustusten asiointipalvelu ja ohjeet
- Asiointipalveluun kirjautuminen ja valtuudet
- Suomi.fi-ohjeet ja tuki
Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
- Valtionavustusta voidaan myöntää yhteen laajaan verkostohankkeeseen koulutuksen järjestäjälle, jolla on ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 531/2017 3 luvun mukainen ammatillisten tutkintojen ja koulutuksen järjestämislupa. Kehittämistoiminta tapahtuu koulutuksen järjestäjien laajana yhteistyönä.
- Hakemuksesta tulee käydä ilmi valtakunnalliseen verkostohankkeeseen osallistuvat koulutuksen järjestäjät, osallistujien työnjako ja kustannusten jakautuminen.
- Hakijalla tulee olla osaamista ja kokemusta laajojen verkostohankkeiden toteutuksesta
- Hakijalla tulee olla kyvykkyys osallistaa laajasti eri kypsyysvaiheessa olevia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä.
- Hakemuksessa tulee huomioida yhteistyön kehittäminen toiseen asteen koulutuksen osalta lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen välillä.
- Hakemuksessa tulee kuvata konkreettisesti toimet jatkokehittämisestä tai uusien digikyvykkyyteen liittyvien tarpeiden osalta. Kuvauksen tulee sisältää vähintään toimenpiteiden toteutuksen aikataulu ja toteutustavat.
- Hankkeen tulee palvella kaikkia ammatillisen koulutuksen järjestäjiä, niin digitalisaation osaamisen kehittämistä aloittavia tahoja kuin pidemmälle kehitystyötä tehneitä ja hanke tulee toteuttaa siten, että kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä on mahdollisuus osallistua siihen.
- Hankkeen tulee tehdä yhteistyötä koulutuksen järjestäjien, opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen kanssa.
- Hanke huolehtii aineistojen ja käytänteiden levittämisestä ja tarvittavien koulutustilaisuuksien järjestämisestä koulutuksen järjestäjille ja sidosryhmille.
- Hakemusten vertailussa huomioidaan hankesuunnitelman konkreettisuus, toteuttamiskelpoisuus, kokonaistaloudellisuus ja osaaminen sekä kokemus suhteessa esitettyyn toimintaan.
- Hankkeen hakemuksen tulee sisältää viestintäsuunnitelma ml. väli- ja päätöstilaisuudet ja suunnitelma hankkeessa syntyvien tulosten levittämisestä ja vakiinnuttamisesta ammatillisen koulutuksen järjestäjille.
- Hankkeen tulee asettaa ohjausryhmä kahden kuukauden kuluessa valtionavustuspäätöksestä. Ohjausryhmässä tulee olla opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen edustus.
- Hanke saa sisältää laite- ja ohjelmistohankintoja enintään 15 % kokonaiskustannuksista.
Kehittämishankkeen tuloksia arvioidaan mm. näiden kautta:
- Aineistot, hyvät käytänteet, uudet toimintamallit ja mahdolliset uudet digitaaliset ratkaisut on otettu laajasti käyttöön ammatillisen koulutuksen järjestäjien keskuudessa ja kehittämishankkeen tulosten jatkuvuus on varmistettu
- Hankkeen tuottamat konkreettiset tuotokset
- Tuotosten ylläpitoon ja jatkokehittämiseen on luotu pysyvät ja taloudellisesti kestävät mallit
- Hankkeen pitää tehdä laadullista ja määrällistä arviointia ja raportoida hankkeen etenemisestä opetus- ja kulttuuriministeriölle jo hankkeen aikana. (esim. kuinka moni organisaatio/eri organisaatioiden edustaja on osallistunut koulutukseen, koulutuksen palautekysely)
- Hankkeen tulee tehdä kysely hankkeen alussa ja lopussa, jonka kautta pystytään arvioimaan hankkeen kautta saavutettuja tuloksia.
Budjettierittelystä tulee käydä selkeästi ilmi, miten ja mihin tarkoituksiin hakija aikoo hakemansa avustuksen käyttää. Hakemuksesta tulee käydä lisäksi ilmi, miten avustuksen tavoitteen mukaisia tuloksia arvioidaan ja todennetaan.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa 100 % avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.
Avustusta saa käyttää vain siihen tarkoitukseen, johon se on myönnetty.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa enintään avustuspäätöksessä määritellyn osuuden avustettavan toiminnan tai hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista. Avustuksen hyväksyttävät kustannukset määritellään avustuspäätöksessä ja sen liitteessä.
Hyväksyttäviksi kustannuksiksi luetaan palkoista tai palkkioista kutakin palkansaajaa kohden enintään määrä, joka vastaa 80 000 euron vuosipalkkaa lakisääteisine sivukuluineen. Palkka voidaan maksaa rahapalkkana tai luontoisetuina.
Avustuksen saajan taloudenhoito ja hallinto on järjestettävä asianmukaisesti.
Avustuksen käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä.
Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on oikeus tehdä valtionavustuksen saajan talouteen ja toimintaan kohdistuvia tarkastuksia, jotka ovat tarpeellisia valtionavustuksen maksamisessa ja käytön valvonnassa (valtionavustuslain 16 §).
Avustuksen saajan tulee selvittää, onko sillä velvollisuus noudattaa hankintalakia, ja ottaa tämä toiminnassaan huomioon. Myös valtioon, kuntiin tai seurakuntiin kuulumaton avustuksen saaja voi olla velvollinen kilpailuttamaan hankintansa noudattaen hankintalain mukaisia menettelyitä.
- Jos avustuksen saaja täyttää julkisoikeudellisen laitoksen tunnusmerkit (esim. rahoituksesta yli puolet on julkista rahoitusta), avustuksen saajan tulee noudattaa hankintalakia kaikissa hankinnoissaan.
- Jos avustuksen saaja saa avustusta tiettyyn hankintaan yli 50 % hankinnan arvosta, saajan on tässä hankinnassa noudatettava hankintalakia.
(Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016).
Opetus- ja kulttuuriministeriö on linjannut, että avustuksen saajan tulee pyytää tarjous useammalta kuin yhdeltä toimittajalta sellaisissa tavara- ja palveluhankinnoissa, jotka alittavat kansallisen kynnysarvon mutta joiden arvo ilman arvonlisäveroa ylittää 30 000 euroa.
Avustuksen käyttöön liittyy myös muita ehtoja ja rajoituksia. Katso avustusten ehdot ja rajoitukset kokonaisuudessaan.
Avustusten käytöstä on tehtävä selvitys viimeistään päätöksessä mainittuna päivänä. Selvitykseen sisältyy sekä talousraportointi että tuloksellisuusraportointi. Avustuksen saajalta edellytetään kustannuspaikkakohtaista talousraportointia, jos kyseessä on hankeavustus tai yleisavustus osaan toiminnasta.
Asiointipalvelussa haetuista ja myönnetyistä avustuksista selvitykset tehdään OKM:n asiointipalvelussa.
Paperilomakkeella haetuista avustuksista tehdään selvitykset ministeriölle avustussivulta linkitetyltä erillisellä selvityslomakkeella.
Lisätietoja
Opetusneuvos Anne Ekroth (Kymenlaakso, Etelä-Karjala, Etelä-Savo, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala), puh. 02953 30104, [email protected]
Ylitarkastaja Tarja Koskimäki (Uusimaa), puh. 02953 30166, [email protected]
Opetusneuvos Jukka Lehtinen (Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa, Varsinais-Suomi ja Satakunta), puh. 02953 30183, [email protected]
Opetusneuvos Mari Pastila-Eklund (Etelä-Pohjanmaa, Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Keski-Suomi), puh. 02953 30249, [email protected]
Opetusneuvos Jari Rajanen (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu ja Lappi), puh. 0295 330268, [email protected]
Asiointipalvelua koskevissa teknisissä kysymyksissä saa tukea osoitteesta: [email protected]
Katso myös opetus- ja kulttuuriministeriön opas valtionavustusten hakemisesta, käytöstä ja käytön valvonnasta: https://okm.fi/avustukset