Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
Hakukohtaiset myöntöperusteet
Avustus myönnetään kunnille tai sellaisille oikeuskelpoisille yhteisöille, joilla on voimassa oleva sopimus kunnan kanssa kunnan alueella toteutettavasta nuorisotyöstä tai avustettavan hankkeen toteuttamisesta.
Avustus voidaan myös myöntää useamman kunnan yhteistyöhankkeelle. Tällöin kunnat sopivat keskenään mikä kunta toimii avustuksen hakijana. Yhteistyöstä tulee tehdä sopimus.
Avustus kohdistuu nuorisotyöhön, jolloin avustettavien hankkeiden tulee olla kytköksissä siihen kunnan tehtäväalueeseen, joka vastaa nuorisolain mukaisesta nuorisotyöstä kunnassa. Nuorisotyö on yhteisöllisyyttä lisäävä työmuoto nuorten kasvun, itsenäistymisen ja osallisuuden tukemiseksi yhteiskunnassa.
Avustus voidaan myöntää
- kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön käynnistämishankkeisiin tai
- kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön olemassa olevien toimintamallien ja menetelmien kehittämishankkeisiin
Avustusta ei myönnetä hankkeisiin, jotka tähtäävät kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön ylläpitoon.
Avustettavien hankkeiden tulee alkaa vuoden 2024 aikana. Avustuksen käyttöaika voi olla enintään kaksi vuotta.
Hakemusten arvioinnissa painotetaan
- avustuksen tarpeen perustelua:
- käynnistämishankkeissa tulee kuvata miten kunnan nuorten tarpeet on tunnistettu, mitä nuorten tarpeet ovat, ja miten niihin on tarkoitus vastata avustettavassa hankkeessa, ja
- kehittämishankkeissa tulee perustella, miksi toimintamalleja ja menetelmiä on tarve kehittää. Lisäksi kehittämishankkeessa tulee kuvata, miten kehittämistyössä otetaan huomioon aiemmin ja/tai muualla tehty kehittämistyö.
- avustettavalle hankkeelle asetettujen tavoitteiden selkeyttä ja realistisuutta
- nuorten osallisuutta ja toimijuutta
- opetustoimen ja/tai opiskeluhuollon kanssa tehtävää yhteistyötä koskevaa suunnitelmaa
- avustettavalle hankkeelle asetettujen tavoitteiden toteutumisen suunnitelmallista seurantaa ja arviointia
- avustettavan hankkeen vakiinnuttamista koskevaa suunnitelmaa ja avustuksen saajan sitoutumista siihen
- eduksi katsotaan kerätyn tiedon (kyselyt, selvitykset, tilastot, tutkimukset ym.) hyödyntäminen kaikissa hankkeen vaiheissa
Lisäksi kiinnitetään huomiota kunnan tai yhteistyökuntien alueen nuorten määrään sekä erityisesti sosioekonomisesti heikommassa asemassa olevien nuorten osuuteen.
Avustusta voi hakea niihin henkilöstökustannuksiin ja muihin tarpeellisiin kustannuksiin (esim. ostopalvelut, materiaalit, matkat, viestintä tms.), jotka ovat välttämättömiä hankkeen toteuttamiseksi. Avustusta ei voi kohdentaa vakituisten työntekijöiden palkkakustannuksiin. Mikäli avustettavaan hankkeeseen siirretään organisaation vakituinen tai määräaikainen työntekijä, tulee tilalle palkata toinen henkilö.
Hankkeen suunnittelussa suositellaan tutustumaan nuorisoalan osaamiskeskus Nuoskan julkaisuun Koulu- ja oppilaitosnuorisotyön kehittäminen - Koulunuorisotyön rakenteiden laatua koskeva ohjeistus
Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriön strategisina tavoitteina on vaikuttaa siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. Tämä avustushaku osaltaan toteuttaa edellä mainittuja tavoitteita. OKM:n strategia on luettavissa OKM:n verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa katsotaan siten eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian mukaisesti. Nämä arvot vastaavat myös nuorisolain tavoitteita ja lähtökohtia, jotka tulee ottaa huomioon kaikessa nuorisotyömäärärahoista avustettavassa toiminnassa.
Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Aluehallintovirasto myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Aluehallintovirasto ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia aluehallintovirastolta, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Aluehallintovirasto hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa aluehallintovirastolle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.