Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Hakemuksessa tulee esittää lyhyt kuvaus kehittämishankkeesta, joka sisältää:
-
Kehittämishankkeen tavoitteet, toimenpiteet, tavoiteltavat tulokset ja niiden seuranta
-
Päätöksentekoelinten tekemä sitova päätös fuusion toteuttamisesta
-
Ensimmäistä kertaa rahoitusta hakevien fuusioituvien järjestäjien arvioitu työnjako fuusion valmisteluun liittyen sekä sitovat organisaatioiden päätökset fuusion toteuttamisesta
Budjettierittelystä tulee käydä selkeästi ilmi, miten ja mihin tarkoituksiin hakija aikoo hakemansa avustuksen käyttää.
Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämä avustus voi kattaa 100 prosenttia avustettavan hankkeen toteutuneista kokonaiskustannuksista.
Avustusta ei saa siirtää toisen tahon käytettäväksi.
Valtionavustusta ammatillisen koulutuksen järjestäjien yhdistymisen myönnetään ennen yhdistymistä ja yhdistymistä seuraavina vuosina yhteensä enintään kolmena vuonna. Valtionavustuksen suuruus fuusioiden tukemiseksi määräytyy suhteessa avustuksen myöntämisvuoden varsinaisella suoritepäätöksellä myönnettyyn rahoitukseen huomioiden, kuinka monta kertaa avustusta on aiemmin myönnetty, fuusion laajuus sekä muut hakuilmoituksessa esitetyt perustelut.
Valtionavustuksella ei voi kattaa ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksia, joita varten koulutuksen järjestäjälle myönnetään suoritepäätöksellä rahoitusta.
Valtionavustuksella koulutuksen järjestäjien yhdistymisessä voidaan kattaa myös sellaisia tilakustannuksia, jotka aiheutuvat hankkeesta riippumatta. Tällaisia hyväksyttäviä kustannuksia voi aiheutua esimerkiksi väistötiloihin siirtymisestä tai niiden tilojen vuokrakustannuksista vuokrasopimuksen päättymiseen asti, joiden käytöstä luovutaan.
Arvonlisävero hyväksyttäisiin avustettavaksi kustannukseksi vain, jos se jäisi avustuksen saajan lopullisesti maksettavaksi. Arvonlisäveron ei katsota jäävän avustuksen saajan lopullisesti maksettavaksi, jos siihen on oikeus saada opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009, muut. 532/2017) 32 i §:n mukaista arvonlisäverokorvausta. Valtionavustuksena tehtyihin hankintoihin ja toimitilavuokriin on oikeus saada opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 32 i §:n mukaista arvonlisäverokorvausta. Kunnille myönnetyissä avustuksissa hyväksytään vain arvonlisäverottomat kustannukset.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta: https://okm.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-263-628-7
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä tai työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta taikka jos valtionavustuksen hakijalle on lainvoimaisella päätöksellä määrätty työsopimuslaissa tarkoitettu seuraamusmaksu. (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.