Hyppää sisältöön

Bergqvist: Harrastuksesta hyvää meininkiä ja iloa!

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 10.5.2024 9.55
Kolumni
Ministeri Bergqvist tutustui ja osallistui voimisteluharjoituksiin Turussa.

Minulla on toiveena, että Suomessa jokaisella lapsella ja nuorella olisi mieluinen harrastus. Harrastus, jossa on juuri ne omat kaverit ja se maailman kaikkein paras ohjaaja. Harrastus, jossa uskaltaa kokeilla ja oppia uusia taitoja. Harrastus, jonne voi mennä juuri sellaisena kuin on, ja saada kannustusta ja hyväksyntää. Harrastus, joka tarjoaa onnistumisen elämyksiä, yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia suhteita.

Lasten ja nuorten harrastamista on tutkittu ja selvitetty paljon. Lasten ja nuorten vapaa-aikatutkimuksen mukaan yhdeksällä kymmenestä lapsesta ja nuoresta on harrastus. Tutkimuksen perusteella tiedämme myös, että hekin, joilla ei vielä ole harrastusta mielellään sellaisen löytäisivät. 
Parhaillaan vietettävällä Harrastusviikolla on usealla koululla mahdollisuus kokeilla harrastuksia ja tutustua oman paikkakunnan harrastustoimintaan. On myös hienoa, että idea tähän mainioon viikkoon on tullut lapsilta ja nuorilta. 

Vuosittain järjestettävän Harrastusviikon aikana kouluilla on päästy kokeilemaan taiteen, kulttuurin, tieteen, liikunnan ja muiden alojen harrastuksia aina keppari- ja salapoliisikerhoista galaksien tutkimiseen ja frisbeegolfiin. Parasta Harrastusviikossa on, että lapset ja nuoret pääsevät itse esittelemään harrastuksia livenä ja totta kai myös somessa. 

Harrastuksen löytymisessä auttaa myös Harrastamisen Suomen malli (HSM). HSMn tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle perusopetuksessa olevalle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Tällä hetkellä HSMssa on mukana 262 kuntaa. 

Maailma ympärillämme on epävakaa, myrskyisä ja jopa pelottavakin ja sen vuoksi tarvitsemme yhteisöllisyyttä, mielekästä tekemistä ja osallisuutta. Tiedämme, että harrastukset lisäävät henkistä ja fyysistä hyvinvointia, suojaa yksinäisyydeltä ja tarjoaa mahdollisuuksia kehittää osaamista yksin ja yhdessä. Harrastaminen myös on oivallinen tapa oppia yhteisistä asioista päättämistä ja kansalaistaitoja. 

Lyhyesti voisin todeta, että harrastaminen tukee ja vahvistaa yhteiskuntaa ja demokratiaa. Harrastamisen Suomen mallissa kiteytyykin demokratian peruspilareita – mahdollisuus vaikuttaa eli HSM tarjoaa lasten ja nuorten mieleisiä harrastuksia sekä kaikkien mahdollisuus osallistua eli HSMn on lähes jokaisen peruskoululaisen saavutettavissa. 

Lapsena aloitettu harrastus voi kantaa hedelmää myös myöhemmässä elämänvaiheessa. Lapsena kokeilin ja harrastin paljon erilaisia harrastuksia, kuten ratsastusta, yleisurheilua, partiotoimintaa ja musiikkia. Osallistuin myös jalkapallotreeneihin, 4H-toimintaan ja balettitunteihin. Mutta vasta nyt aikuisena olen löytänyt juoksemisesta oman harrastuksen.

Samalla tavalla kuin minua kannustettiin harrastamaan, haluan kannustaa omia lapsiani kokeilemaan ja löytämään heille mieluisia harrastuksia. Vaikka tämä tavoite tuo välillä aikatauluhaasteita, vaatii kuskaamista, keksien, kakkujen ja vessapapereiden myyntiä, niin se riemu ja ilo, joka näkyy lasten silmissä, antaa myös voimia ruuhkavuosien aikana. Harrastukset eivät tuo vain iloa ja riemua, vaan myös yhteisöllisyyttä ja yhdessäoloa. Kaksi asiaa, joita yhteiskunnassa nyt tarvitaan enemmän kuin koskaan.
 

Liikunta Nuoriso