Avustukset ovat harkinnanvaraisia. Hakemusten arviointi ja keskinäinen vertailu perustuvat kokonaisarviointiin, jossa otetaan huomioon seuraavat perusteet:
1. Hakukohtaiset myöntöperusteet
Haku koskee kuntia ja kuntayhtymiä, jotka järjestävät varhaiskasvatusta. Kunnat ja kuntayhtymät voivat sisällyttää yksityiset varhaiskasvatuksen palveluntuottajat hakemukseensa.
Kunnat ja kuntayhtymät, joilla Valssi ei ole vielä käytössä, ovat etusijalla hakupäätöksiä tehtäessä. Etusijalle asetetaan myös kuntien ja kuntayhtymien yhteishakemukset, jolloin yksi kunta tai kuntayhtymä toimii avustuksen hakijana, mutta käyttöönottoon valmistaudutaan kahden tai useamman kunnan ja/tai kuntayhtymän yhteistyönä. Hakemuksen toimittanut vetovastuussa oleva kunta tai kuntayhtymä siirtää avustusta eteenpäin hakemuksessa ilmoitetuille kunnille ja/tai kuntayhtymille sopimustensa mukaan. Hakemuksen toimittanut vetovastuussa oleva kunta tai kuntayhtymä vastaa selvityksen toimittamisesta opetus- ja kulttuuriministeriöön.
Valtion erityisavustuksen myöntöpäätöksissä huomioidaan, miten hakukirjeessä esitetty suunnitelma vastaa valtionavustuksen käyttötarkoitusta. Hankesuunnitelmaa arvioitaessa kiinnitetään huomiota hankesuunnitelman ja hankkeen talousarvion täsmällisyyteen ja konkreettisuuteen, suunnitelman toteuttamiskelpoisuuteen sekä Valssia hyödyntävän arviointitoiminnan vakiinnuttamisen suunnitelmaan hankekunnassa/kuntayhtymässä.
Arvioinnissa kiinnitetään myös huomiota, sisältyykö suunnitelmiin vain toinen vai molemmat seuraavista käyttökohteista (1. Valssin käyttöönotto ja käyttöönoton edellyttämä tekninen valmistelu, 2. Arviointiprosessin uudistaminen nostamalla Valssi osaksi toiminnan jatkuvaa kehittämistä). Molempien käyttötarkoitusten sisällyttäminen toteuttamiskelpoiseen hankesuunnitelmaan huomioidaan hakijan eduksi.
Valtion erityisavustus myönnetään varhaiskasvatuksen järjestäjäkohtaisesti, hakemuksen perusteella, käytettäväksi 1.1.-31.12.2025.
Valtion erityisavustusta voidaan käyttää seuraaviin toimiin:
1. Valssin käyttöönotto ja käyttöönoton edellyttämä tekninen valmistelu
o Yhden kuntakohtaisen tai kuntien yhteisen projektikoordinaattorin palkkaaminen
o Projektikoordinaattorin välttämättömät työvälineet kuten puhelin ja tietokone
o Projektikoordinaattorin matkakulut Valssin käyttöönottoon liittyvien tehtävien hoitamiseksi.
2. Arviointiprosessin uudistaminen nostamalla Valssi osaksi toiminnan jatkuvaa kehittämistä
o Yhden kuntakohtaisen tai kuntien yhteisen projektikoordinaattorin palkkaaminen
- kehittämään arviointiprosesseja ja valmistelemaan prosessien uudistamista sisällyttäen Valssilla toteutettavat arvioinnit osaksi toimintaa
- valmistelemaan arviointisuunnitelmaa, joka sisältää Valssilla toteutettavat arvioinnit
- vahvistamaan varhaiskasvatuksen ylemmän johdon, asiantuntijoiden ja päiväkodin johtajien digitaalista osaamista Valssin sujuvan käytön takaamiseksi
- vahvistamaan henkilöstön itsearviointiosaamista
o Projektikoordinaattorin välttämättömät työvälineet kuten puhelin ja tietokone.
Avustusta on mahdollista hakea kohdassa 1 ja/tai 2 mainittuihin toimiin.
Projektikoordinaattorin työtehtävä voi olla joko osa- tai kokoaikainen. Koordinaattorin palkkaaminen valtionavustuksella voi kestää enintään vuoden 2025. Koordinaattorin palkkaamiseen voidaan hakea valtionavustusta myös vuotta lyhyemmäksi ajaksi.
Erityisavustukset ovat harkinnanvaraisia.
Valtion erityisavustusta myönnetään enintään 80 % kokonaismenoista, joten kunnan/kuntien omarahoitusosuus on vähintään 20 %.
Erityisavustus myönnetään käytettävissä olevan määrärahan puitteissa.
Valtion erityisavustusta ei voi käyttää
- toimintaan tai kohteeseen, johon on samalle ajankohdalle myönnetty jo valtion erityisavustusta. Valtion erityisavustuksella voidaan kuitenkin jatkaa aiemmin aloitettua, erityisavustuksella toteutettua vastaavaa toimintaa, joka täyttää yllämainitut kriteerit
- samanaikaisesti käytettäväksi vastaavan, aikaisemmille vuosille myönnetyn avustuksen, kanssa
- toimintaan, jolla varhaiskasvatuksen järjestäjä korvaa jo olemassa olevaa toimintaa
- ulkopuolisten palveluiden (esimerkiksi konsultoinnin tai koulutusten) ostoon
- sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan/oppilashuollon henkilökunnan palkkakustannuksiin kuten perhetyöntekijät ja -ohjaajat, kuraattorit, psykologit, terveydenhoitajat, psykiatriset sairaanhoitajat, nepsy-ohjaajat ja -valmentajat, fysioterapeutit ym. tai sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ostoon/oppilashuollon palvelujen ostoon, kuten kuraattori- tai psykologipalveluihin
- muun kuin avustuksella palkatun varhaiskasvatushenkilöstön sijaiskuluihin
- digitaalisten järjestelmien tai rajapintojen kehittämis- tai ylläpitokuluihin
- työpuhelimien ja tietokoneiden käyttöön liittyviin tukipalvelu- ja liittymämaksuihin tai internetin käytön kuluihin
- hallintokuluihin, työnohjaukseen, tilakustannuksiin, kalustehankintoihin, kirjallisuuden hankintakustannuksiin tai elintarvikekustannuksiin.
2. Yleiset perusteet
Opetus- ja kulttuuriministeriö pyrkii strategiansa mukaisesti vaikuttamaan siihen, että kaikkien kyvyt ja osaaminen vahvistuvat; että yhteiskuntaa uudistetaan luovalla, tutkivalla ja vastuullisella toiminnalla; ja että merkityksellisen elämän edellytykset turvataan yhdenvertaisesti. OKM:n strategia on luettavissa verkkosivuilta.
Hakemusten arvioinnissa ja vertailussa voidaan siten katsoa eduksi, jos toiminta tai hanke osaltaan edistää tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta, osallisuutta, keskinäistä kunnioitusta ja kestävää kehitystä OKM:n strategian toimintalupauksen mukaisesti.
3. Valtionavustuslain mukaiset yleiset edellytykset
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi myöntää avustusta vain, jos valtionavustuslain mukaiset avustuksen myöntämisen yleiset edellytykset täyttyvät. Ministeriö ottaa yleiset edellytykset huomioon myös avustuksen määrää harkittaessa.
Valtionavustuksen myöntämisen yleisiä edellytyksiä ovat (valtionavustuslain 7 § 1 mom.):
- Tarkoitus, johon valtionavustusta haetaan, on yhteiskunnallisesti hyväksyttävä.
- Avustuksen myöntäminen on perusteltua valtionavustuksen käytölle asetettujen tavoitteiden kannalta.
- Avustuksen myöntäminen on tarpeellista, kun otetaan huomioon hakijan saama muu julkinen tuki sekä hankkeen tai toiminnan laatu ja laajuus.
- Valtionavustuksen myöntäminen vääristää vain vähän kilpailua ja markkinoiden toimintaa.
Jos avustus kohdistuu palkkakustannuksiin, voidaan avustus myöntää vain erityisen painavasta syystä, jos avustuksen saaja on saanut rangaistuksen luvattoman ulkomaisen työvoiman käytöstä (valtionavustuslain 7 § 2 mom).
4. Esteitä avustuksen myöntämiselle
Jos hakija on saanut aiemmin avustuksia ministeriöltä, sen tulee huolehtia, että avustuspäätöksissä edellytetyt selvitykset avustusten käytöstä on tehty määräaikaan mennessä. Ministeriö hylkää hakemuksen, jos hakija on olennaisesti laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa ministeriölle tietoja aiemmin myönnettyjen avustusten käytön valvontaa varten.
Hakemus hylätään, jos se paperisena laadittuna saapuu määräajan jälkeen.