Arbetsgrupp föreslår ändringar i lagstiftningen och finansieringsmodellen för grundläggande konstundervisning

En arbetsgrupp som tillsatts av undervisnings- och kulturministeriet har berett ett förslag till revidering av lagstiftningen om och finansieringsmodellen för grundläggande konstundervisning. Arbetsgruppen har i enlighet med tillsättningsbeslutet utarbetat förslaget i form av en regeringsproposition. Syftet med totalreformen är att stärka den grundläggande konstundervisningen som en del av utbildningssystemet samt utveckla en finansieringsmodell som främjar tillgänglighet i undervisningen och förbättrar kvaliteten på verksamheten.
En lärokurs och stärkt samarbete
Inom den grundläggande konstundervisningen övergår man till en gemensam lärokurs som omfattar 50 studiepoäng. Strukturen på lärokursen fastställs i grunderna för läroplanen.
Tillstånden att ordna undervisning förutsätter förutom yrkesmässiga och ekonomiska förutsättningar även operativ beredskap. De nuvarande tillstånden förblir i kraft men i början av övergångsperioden görs en granskning av om förutsättningarna för tillstånden uppfylls, och detta ska aktivt följas upp i fortsättningen.
Till lagen fogas en bestämmelse om samarbete mellan utbildningsanordnarna och andra aktörer. Ministeriet kan dessutom bevilja en ansvarsuppgift i syfte att utveckla innehåll och praxis som är till nytta för aktörerna inom den grundläggande konstundervisningen både regionalt och nationellt. Uppgiften stöds med statsunderstöd.
– Framtidens välfärd bygger på kompetens och delaktighet. Den grundläggande konstundervisningen är en unik del av det finländska utbildningssystemet – den stöder barns och ungas kreativitet, lärande och välbefinnande. Därför är det viktigt att stärka grunden för den och säkerställa att allt fler får tillgång till den, säger vetenskaps- och kulturminister Mari-Leena Talvitie.
Den grundläggande konstundervisningen ska i fortsättningen granskas på både lagnivå och finansieringsnivå som en helhet som omfattar alla konstområden.
Grundstrukturen för finansieringsmodellen förblir oförändrad: priset per enhet, prestationen och statsandelsprocenten utgör fortfarande grunden för finansieringen. Priset per enhet och det maximala antalet undervisningstimmar fastställs årligen.
Den lärokurs för grundläggande konstundervisning som bestäms för beräkningen av statsandelen ska i form av finansiella prestationer omfatta minst 1 000 undervisningstimmar och högst 1 500 undervisningstimmar. Detta innebär det antal undervisningstimmar som eleven fått inom ramen för lärokursen och som kan finansieras med statsandelsfinansiering.
Utöver undervisningstimmarna ska grunden för finansieringen vara antalet elever och det antal som slutfört lärokursen. Den grundläggande konstundervisningen ska i fortsättningen granskas på både lagnivå och finansieringsnivå som en helhet som omfattar alla konstområden.
Förslaget har beretts så att de reformer som ingår i det i huvudsak kan genomföras kostnadsneutralt med tanke på statens finanser. Antalet statsandelsfinansierade läroanstalter ökar och undervisningsutbudet utvidgas, vilket emellertid förutsätter ett tillägg på 10 miljoner euro i statsbudgeten, vilket ingår i arbetsgruppens förslag.
Förslaget förverkligar det mål att reformera lagstiftningen om grundläggande konstundervisning som ingår i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering. Målet är att förbättra undervisningens tillgänglighet med beaktande av de olika konstområdena.
Härnäst ska arbetsgruppens förslag sändas på remiss. Den nya lagstiftningen avses träda i kraft den 1 januari 2027.
Mer information: Hanna Koskimies, kulturråd, tfn 0295 330 048
Andra webbplatser
Reformen av den grundläggande konstundervisningen