TALIS 2024 -tutkimus: Yläkoulujen opettajat tyytyväisiä työhönsä – Monimuotoistunut koulu haastaa opettajat oppimaan uutta

Suomalaiset yläkoulun opettajat pitävät työstään, mutta he kokevat aiempaa enemmän stressiä. Suomessa alan vaihtoa harkitsevien opettajien osuus on kasvanut, mutta on samaa tasoa kuin muissa OECD-maissa keskimäärin. Opettajien luottamus kollegoihin on vahvaa ja yhteistyö opettajien välillä on lisääntynyt.
Tiedot ilmenevät OECD:n julkaisemasta opetuksen ja oppimisen kansainvälisestä TALIS-tutkimuksesta, johon osallistui 53 maata tai aluetta. Suomen yläkouluista tutkimukseen vastasi 4 300 opettajaa ja 226 rehtoria. Suomi osallistui tutkimukseen kolmatta kertaa.
Tutkimus kattaa laajasti opettajien näkemyksiä työhyvinvoinnista, työoloista, johtamisesta sekä ammatin arvostuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin myös opettajien työskentelykäytäntöjä ja näkemyksiä ammatillisesta kehittymisestä.
Työtyytyväisyys laskenut, yhteistyötä aiempaa enemmän
Suurin osa suomalaisista yläkoulun opettajista on tyytyväisiä työhönsä: opettajista 89 prosenttia vastasi, että opettajuuden hyvät puolet voittavat huonot. OECD-maiden keskiarvo on 74 prosenttia.
Suomalaisopettajien työtyytyväisyys on laskenut viimeisten vuosien aikana. Vuodesta 2013 vuoteen 2024 työtyytyväisyys on laskenut 91 prosentista 85 prosenttiin. Opettajien työtyytyväisyys jää nyt alle OECD:n keskiarvon, joka on 89 prosenttia.
Koulujen monimuotoisuuden kasvu ja oppilaiden tuen tarve näkyvät opettajien ammatillisen oppimisen tarpeissa. Kehittymiskohteita tunnistettiin muun muassa tekoälyn käytössä, erityisopetuksen teemoissa, oppilaiden sosiaalisen ja emotionaalisen kehityksen tukemisessa sekä monikulttuurisessa tai monikielisessä ympäristössä opettamisessa.
Opettajien yhteistyö on lisääntynyt ja esimerkiksi yhteisopettajuus lisääntyi 15 prosenttia vuosien 2013 ja 2024 välillä. Opettajien mielestä oppilaat ja opettajat tulevat hyvin toimeen keskenään. Suomalaisopettajat kokevat OECD-maiden kollegoitansa useammin, että huoltajat ja vanhemmat arvostavat heidän työtään.
- OECD:n kansainvälinen vertailuraportti
- OECD:n tiivistelmä Suomen tuloksista
- Tiivistelmä Suomen tuloksista suomeksi ja ruotsiksi
Näin TALIS-tuloksia julkaistaan
Suomi osallistui Teaching and Learning International Survey (TALIS 2024) -tutkimuksessa yläkoulun opettajiin ja rehtoreihin kohdistuvaan pääkyselyyn, jonka kansainväliset tulokset julkaistiin 7.10.2025.
Lisäksi Suomi osallistui ensimmäistä kertaa lisäosioon, jonka kohderyhmänä olivat varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstö sekä päiväkotien ja esiopetusta tarjoavien koulujen johtajat. Varhaiskasvatuksen kansainvälinen vertailuraportti julkaistaan 2.12.2025.
Ministeriö julkaisee viimeistään tammikuussa 2026 kansalliset raportit sekä yläkoulujen että varhaiskasvatuksen tutkimuksista.
TALIS-tuloksia käsitellään kansallisessa seminaarissa tammikuussa 2026. Seminaarin tarkemmat tiedot julkaistaan myöhemmin ministeriön tapahtumakalenterissa.
OECD julkaisee myöhemmin temaattisia raportteja esimerkiksi kestävän kehityksen ja johtamisen näkökulmista.
Lisätietoja
- opetusneuvos Marjo Vesalainen, opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 0295 330 352
- opetusneuvos Kirsi Alila, opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 0295 330 365
- erikoistutkija Matti Taajamo, Jyväskylän yliopisto, p. 040 805 4281