Utvecklingsunderstöden för en motionsinriktad livsstil stöder lokala utvecklingsprojekt som främjar en rörlig livsstil hos olika ålders- och befolkningsgrupper i syfte att öka motionen bland befolkningen i enlighet med rekommendationerna. Målet är en inkluderande motions- och idrottskultur som är öppen för alla och i vilken både möjligheterna och slutresultaten inom verksamheten och tjänsterna för idrott och motion samt tillgängligheten är jämlika och likvärdiga för alla befolkningsgrupper.
Lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil
AvustusUndervisnings- och kulturministeriet utlyser Lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil för projekt som främjar en rörlig livsstil 2024. Understöden söks hos regionförvaltningsverken. Understödets huvudsakliga mål är att öka utövandet av motion och idrott och den fysisk aktiviteten hos den finländska befolkningen under hela livscykeln, i synnerhet bland personer som rör på sig för lite.
Med hjälp av lokala utvecklingsunderstöd för en motionsinriktad livsstil verkställs riksomfattande program för främjande av idrott och motion, det vill säga helheten I Rörelse på lokal nivå. De centrala principerna är ett tvärsektoriellt, -administrativt och -professionellt samarbete, integrering av motion i det finska samhället samt jämställdhet mellan könen och likabehandling.
Obs! Denna ansökan gäller inte ökad motion under skol- eller studiedagen.
Understödet kan beviljas
- kommuner samt registrerade organisationer och stiftelser som ordnar småbarnspedagogik.
Understöd kan dock inte beviljas till exempel
- direkt till kommunernas enheter för småbarnspedagogik (sökanden ska vara en kommun)
- direkt till kommunernas serviceenheter för äldre (sökanden ska vara en kommun)
- direkt till idrottsföreningar och andra lokala föreningar; de kan delta i projekt som genomförs av aktörer som är berättigade till understöd
- direkt till att enskilda arbetsplatser (sökanden ska vara en kommun)
- regionala organisationer och välfärdsområden
- oregistrerade organisationer
- privatpersoner
- för kommersiell verksamhet.
Ansökningstiden börjar den 7 november 2023.
Ansökningstiden löper ut den 11 december 2023 kl. 16.15.
För att stöd ska kunna beviljas, måste riksdagen anvisa nödvändiga anslag för detta ändamål i budgeten för 2024. Regionförvaltningsverken strävar efter att fatta beslut om understöd före början av mars 2023. De sökande informeras skriftligt om beslutet.
- Idrottslagen (390/2015)
- Statunderstödslagen (688/2001)
- Lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
- Lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986)
- Diskrimineringslagen (1325/2014)
- Lagen om främjande av integration (1386/2010)
De projekt som stöds med anslaget ska genomföra förslagen om en motionsinriktad livsstil i statsrådets redogörelse om idrottspolitiken (2018) samt riktlinjerna för en motionsinriktad livsstil i idrottslagen (390/2015) och regeringsprogrammet (2019).
Idrottslagen understryker ställningen för motion som främjar hälsa och välbefinnande inom idrottsväsendet och helheten av olika samhälleliga förvaltningar. Lagens centrala mål är att främja olika befolkningsgruppers möjligheter att idka idrott och motion, befolkningens välbefinnande och hälsa samt fysiska funktionsförmåga, barns och ungas tillväxt och utveckling, medborgar- och föreningsverksamhet inom idrott och motion samt minskande av ojämlikhet inom motion och idrott.
Ett av målen i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering (2023) är att få alla åldersgrupper att motionera mer. En av metoderna för att uppnå detta mål är att främja I rörelse-programmen. Ett ytterligare mål för regeringsprogrammet är att stärka jämställdheten mellan könen och jämlikheten inom motion och idrott.
HUVUDMÅL
Att öka utövandet av motion och idrott och den fysiska aktiviteten hos befolkningen under hela livscykeln genom I rörelse -programmen, i synnerhet hos personer som rör på sig för lite.
PRIORITERINGAR
Ikiliikkuja
Syftet med understödet är att stöda en motionsinriktad livsstil hos personer i åldern 65+ som rör på sig för lite med tanke på hälsan. Målet är att bevara och förbättra äldre personers funktionsförmåga och rörelseförmåga.
För mer information, se bilaga 1. Ikiliikkuja
Småbarnspedagogiken i rörelse
Syftet med understödet är att stödja skapandet av en motionsinriktad verksamhetskultur inom småbarnspedagogiken. Målet är att småbarnspedagogiken ska ge barnen möjlighet att röra på sig minst två timmar per dag, vilket motsvarar cirka 2/3 av den rekommenderade fysiska aktiviteten.
För mer information, se bilaga 2. Småbarnspedagogiken i rörelse.
ÖVRIGA ANSÖKNINGSOBJEKT
Det är också möjligt att ansöka om understöd för andra målgrupper och innehållsområden, till exempel Vuxna i rörelse och Familjen i rörelse -verksamhet.
Syftet med Vuxna i rörelse -understödet är att stödja skapandet av en motionsinriktad verksamhetskultur i arbetslivet (Arbetsliv i rörelse), starta motionsrådgivning och utveckla servicekedjan för motionsrådgivning samt öka motionen och den fysiska aktiviteten hos personer som står utanför arbetslivet eller övergår till beväringstjänst.
Genomförandet av målen bör enligt idrottslagen (390/2015) utgå från jämställdhet mellan könen och likabehandling. I projekt som riktar sig till barn och unga bör man särskilt uppmärksamma att öka motionen bland flickor eftersom forskning visar att flickor bedriver mindre fysisk aktivitet än pojkar i alla åldersgrupper.
Ansökan om understöd lämnas i regionalförvaltningsverkets e-tjänst. Om du har problem med ansökan, kontakta den tjänsteinnehavare som ger mer information om understödet.
Ansökan ska vara framme/ha lämnats in via e-tjänsten senast den 11 december 2023 kl. 16.15. Ansökan avslås om den lämnas in till regionförvaltningsverket efter utsatt tid Den sökande svarar för att ansökan kommer fram inom utsatt tid.
Bruksanvisning för e-tjänsten:
Ansökningar om statsunderstöd som beviljas av regionförvaltningsverken görs i regionförvaltningsverkens e-tjänst. För att använda tjänsten förutsätts Suomi.fi-identifiering, där bankkoder, mobilcertifikat eller ett chipförsett id-kort används. Den sökande fyller i ansökningsblanketten i e-tjänsten, bifogar de bilagor som begärs till blanketten och skickar in ansökan via e-tjänsten. Eventuella kompletteringar till ansökan och begäran om omprövning av beslutet lämnas också in via e-tjänsten. När projekten har slutförts lämnas också redovisningarna in via e-tjänsten. Regionförvaltningsverken skickar beslutet till sökanden via e-tjänsten.
Understöden är beroende av prövning. Bedömningen av ansökningar och den inbördes jämförelsen av ansökningarna grundar sig på en helhetsbedömning där följande grunder beaktas:
1. Ansökningsspecifika grunder för beviljande
Projektunderstöd söks för kalenderåret 2024. Om det beviljats förlängning för användningen av understödet för 2023, kan finansieringen av ett nytt projekt inledas först efter att förlängningstiden löpt ut. Projekten kan vara ett- eller fleråriga (högst tre år), men finansiering söks alltid för ett år i sänder. Vid valet av projekt kan i första hand tryggas att motiverade fortsättningsprojekt som avancerat väl och som har pågått endast i ett eller två år fullföljs. Projekten ska vara klart och tydligt angivna försöks- eller utvecklingsprojekt där man utvecklar verksamhetssätten, -metoderna och -strukturerna eller tillämpar praxis som tidigare upplevts vara bra och verksamhetsmodeller i nya omgivningar.
Vid beviljandet betonas kommunsamordning, projekt som är gemensamma för flera aktörer, tvärsektoriellt, tväradministrativt och tvärprofessionellt samarbete samt principen om integrering av motion. Vad gäller samarbete mellan förvaltningsområden betonas betydelsen av samarbete mellan idrotts-, undervisnings- och social- och hälsovårdsväsendet samt förvaltningar som ansvarar för frågor i omgivningen och gemensamma åtgärder som bidrar till ökad fysisk aktivitet och motion.
I projekten betonas samarbete med lokala aktörer, till exempel idrottsföreningar, folkhälsoorganisationer, församlingar och andra lokala aktörer och välfärdsområden. Det är önskvärt att kommunerna inkluderar dessa aktörers åtgärder och tjänster i sina projekt.
Om understöd söks för ett projekt som är gemensamt för flera kommuner, utses en av kommunerna till administratör för ansökan. Den administrerande organisationen ansöker om understödet och svarar för dess användning samt eventuell återbetalning och för redovisning av understödet till regionalförvaltningsverket. Till ansökan ska fogas ett avtal om principerna för de deltagande organisationernas arbets- och ansvarsfördelning samt om användningen av understödet och ansvaren i anslutning till det. Understödet får överföras till en projektpartner endast om tillstånd att vidarefördela understödet har begärts av regionförvaltningsverket och ett sådant tillstånd har beviljats och antecknats i understödsbeslutet.
Projektets självfinansieringsandel ska vara minst hälften av de faktiska totala kostnaderna för projektet. Självfinansieringen kan inte vara kalkylerad, exempelvis kalkylerade hyror för kommunens egna lokaler, överföringsposter eller talkoarbete, eftersom detta inte inbegriper intäkter eller utgifter som antecknas i bokföringen. Självfinansieringen ska kunna påvisas i bokföringen i samband med redovisningen. Regionförvaltningsverkets understöd kan täcka högst 50 procent av de totala kostnaderna för projektet.
Det fästs särskild uppmärksamhet vid understödsverksamhetens genomslagskraft. Understödsverksamheten syftar till att stödja sådana verksamhetsmodeller som på ett permanent sätt kan integreras i det normala servicesystemet även utan externt ekonomiskt stöd. Viktigt med tanke på etableringen av projektet är att sökandena på lång sikt förbinder sig till de planerade åtgärderna och finansieringen av dessa. Sökanden ska i ansökan lägga fram en skriftlig plan för hur verksamheten ska etableras och förankras.
Det har genomförts mycket utvecklingsarbete och många enskilda projekt för att främja en motionsinriktad livsstil. När understöd beviljas beaktar regionförvaltningsverket hur väl man i projektplanen har beaktat befintliga forskningsrön samt god praxis, bra handlingsmodeller och rekommendationer från tidigare motsvarande projekt (se Bakgrundsinformation för utvecklingsverksamheten och planeringen av den).
Understöd kan inte beviljas för kommersiell verksamhet, byggande, tävlingsidrott eller träningsverksamhet eller för sådan grundläggande verksamhet som är lagstadgad eller som kan anses ingå i organisationens sedvanliga verksamhet. Stöd beviljas inte för projekt vars främsta syfte är forskning, att ordna ett enskilt evenemang eller att skaffa material. Understöd ges inte heller till projekt som enbart handlar om att minska sittande och annat stillastående. Däremot är det önskvärt att även detta element ingår i de projekt som understöds.
En central princip för statsunderstöd är att samma verksamhet inte beviljas stöd via flera understödssystem. Till exempel kan detta understöd inte beviljas och/eller användas för motionsinriktad fritidsverksamhet som stöds av regionförvaltningsverkens ungdomsväsenden. I ansökan är sökanden skyldig att meddela eventuella andra understöd som sökts eller beviljats och som gäller verksamhet enligt denna ansökan.
De årliga kostnaderna och finansieringen av dem ska specificeras tydligt i projektplanen. Av ansökan ska framgår hur den sökande partens högsta ledning förbinder sig till projektet.
2. Allmänna grunder
I enlighet med sin strategi arbetar undervisnings- och kulturministeriet för att allas förmågor och kunskaper stärks, för att samhället förnyas genom kreativ, utforskande och ansvarsfull verksamhet och för att förutsättningarna för ett meningsfullt liv tryggas på lika villkor. UKM:s strategi finns på webbplatsen.
I bedömningen och jämförelsen av ansökningar kan det därmed räknas som fördel om projektet bidrar till att främja delaktighet, ömsesidig respekt och hållbar utveckling i enlighet med verksamhetslöftet i undervisnings- och kulturministeriets strategi.
3. Allmänna förutsättningar enligt statsunderstödslagen
Regionförvaltningsverket kan bevilja understöd endast om de allmänna förutsättningarna för beviljande av understöd enligt statsunderstödslagen uppfylls. Regionförvaltningsverket beaktar de allmänna förutsättningarna också vid beslut om understödets belopp.
Allmänna förutsättningar för beviljande av statsunderstöd är (7 § 1 mom. i statsunderstödslagen):
- Det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart
- Beviljandet av understöd är motiverat med avseende på de mål som satts för användningen av statsunderstödet.
- att beviljandet av statsunderstöd är nödvändigt när man beaktar annat offentligt stöd som den sökande erhållit samt arten och omfattningen av projektet eller verksamheten
- Beviljandet av statsunderstöd orsakar endast ringa snedvridning av konkurrensen och verksamheten på marknaden.
Om understödet får användas för lönekostnader, kan understödet endast beviljas av synnerligen vägande skäl, om stödmottagaren har straffats för att ha anlitat utländsk arbetskraft som saknar tillstånd (7 § 2 mom. i statsunderstödslagen).
4. Hinder för beviljande av understöd
En sökande som tidigare fått understöd av regionförvaltningsverket ska se till att de redovisningar för användningen av understödet som förutsätts i understödsbesluten har lämnats in inom utsatt tid. Regionförvaltningsverket avslår ansökan om sökanden väsentligt försummat sin skyldighet att ge regionförvaltningsverket uppgifter för kontroll av användningen av tidigare beviljade understöd.
Ansökan avslås också om den lämnas in efter utsatt tid.
Ett understöd får enbart användas för det ändamål som det beviljats för.
Det understöd som regionförvaltningsverket beviljar kan täcka högst den andel av de totala kostnaderna för det understödda projektet som fastställts i understödsbeslutet. Med regionförvaltningsverkets understöd täcks det underskott som uppstår i det understödda projektet och som bildas genom att man från de godtagbara kostnaderna drar av övriga understöd och intäkterna från projektet. Om regionförvaltningsverkets understöd är större än det faktiska underskottet, ska den överskridande delen återbetalas till regionförvaltningsverket (se handboken för sökande). De godtagbara kostnaderna definieras i understödsbeslutet och dess bilagor.
Godtagbara kostnader är direkta kostnader som projektverksamheten föranlett, till exempel lön åt ledare, utbildningskostnader, marknadsföringskostnader, rimliga kostnader för anskaffning av idrottsutrustning (högst 30 % av beräkningen av de totala kostnaderna), kostnader för motions- och idrottsevenemang (som del av den övriga verksamheten), resekostnader för ledare, transportkostnader samt hyreskostnader för andra än kommunens eller arrangörens egna utrymmen. På ansökningsblanketten ska finnas en preliminär beskrivning av den utrustning som skaffas (under punkten kostnadsberäkning).
Godtagbara lönekostnader för projektet är lönekostnader som orsakas av projektet. Godtagbara lönekostnader är till exempel lönekostnader för personer som anställts för projektet, tilläggsersättningar för mertidsarbete för ordinarie anställda och vikariekostnader som orsakas av projektet. Dessutom är lönekostnaderna för en koordinator som utsetts för projektet, till exempel en koordinator för Småbarnspedagogiken i rörelse (baserad på en arbetstidsplan eller -bestämmelse), godtagbara kostnader oberoende av om koordinatorn har en ordinarie tjänst eller inte. Till övriga delar är lönekostnaderna för ordinarie personal inte godtagbara kostnader för projektet. Alla godtagbara lönekostnader för projektet ska hänföras till projektets kostnadsställe.
I de totala kostnaderna för projektet kan man inte påvisa sådana kostnader som inte direkt främjar daglig motion, till exempel kostnader för enskilda evenemang, byggnads- och inredningskostnader, kontors- och konferenskostnader eller kostnader för sådan lagstadgad verksamhet eller verksamhet som ingår i organisationens grundläggande verksamhet.
Som godtagbara kostnader räknas vad gäller löner och arvoden för varje löntagare högst ett belopp som motsvarar en årslön på 80 000 euro inklusive lagstadgade bikostnader. Lönen kan betalas i form av penninglön eller naturaförmåner.
Understödstagarens ekonomi och administration ska ordnas på tillbörligt sätt. En styrgrupp ska tillsättas för projektet.
Redovisning för användningen av understödet ska göras senast det datum som nämns i beslutet.
Understödstagaren förutsätts rapportera om utgifterna enligt kostnadsställe. Alla kostnader ska bokföras på projektets kostnadsställe (även lönekostnader) eller till ett motsvarande, separat uppföljningsobjekt.
Regionförvaltningsverket har rätt att i samband med utbetalningen av statsunderstöd och övervakningen av dess användning utföra nödvändiga granskningar som gäller statsunderstödstagarens ekonomi och verksamhet (16 § i statsunderstödslagen).
Understödstagaren ska reda ut sin eventuella skyldighet att iaktta upphandlingslagstiftningen och beakta detta i sin verksamhet. Även en understödstagare som inte hör till staten, kommunerna eller församlingarna kan vara skyldig att konkurrensutsätta sina upphandlingar enligt förfarandena i upphandlingslagen.
- Om stödmottagaren uppfyller kännetecknen för en offentligrättslig inrättning (t.ex. över hälften av finansieringen är offentlig), ska stödmottagaren iaktta upphandlingslagen i all upphandling.
- Om understödstagaren får understöd för en specifik upphandling till över 50 procent av upphandlingens värde, är den skyldig att iaktta upphandlingslagen i den upphandlingen (lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016).
Undervisnings- och kulturministeriet har fastställt att en stödmottagare ska begära anbud av flera än en leverantör i varu- och tjänsteupphandlingar som understiger det nationella tröskelvärdet, men vars värde utan mervärdesskatt överstiger 20 000 euro.
I beslutet om statsunderstöd uppges närmare om utbetalningsplanen för stödet, under vilken tid stödet ska användas, och när man senast ska lämna in en redogörelse över använt stöd till statsbidragsmyndigheten. Om det vid projektets start har uppkommit väsentliga förändringar jämfört med ansökan som gått igenom beslutsförfarandet, ska sökanden meddela dessa ändringar till statsunderstödsmyndigheten innan statsunderstödet betalas ut.
Regionförvaltningsverkens handbok för statsunderstöd – ansökan, användning och
tillsyn.
En förutsättning för statsunderstöd är att projektet ska delta i uppföljningen och utvärderingen av verksamheten på det sätt som statsunderstödsmyndigheten krävt. Likes JAMK/I Rörelse-programmen sköter i praktiken uppföljningen av lokala utvecklingsunderstöd på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet. I projekten Ikiliikkuja genomförs uppföljningen i samarbete med Äldreinstitutet. Sammandragsrapporterna som utarbetas utifrån dessa uppföljningsuppgifter kan användas av alla projekt. Grunderna för behandling av personuppgifter i samband med uppföljningen och utvärderingen av projekt och den registrerades rättigheter beskrivs i dataskyddsbeskrivningen, se (UKM) och (RFV). Uppföljningsinformationen ersätter emellertid inte redovisningen som ska lämnas in till regionförvaltningsverket senast den dag som anges i beslutet om statsunderstöd.
Projekt vid enheter för småbarnspedagogik (daghem, familjedagvård, öppen småbarnspedagogik) som finansieras med detta anslag ska registrera sig som Småbarnspedagogiken i rörelse-enheter på adressen och göra en bedömning av nuläget.
I rörelse -helheten (Familjen i rörelse, Småbarnspedagogiken i rörelse, Vuxna i rörelse och Ikiliikkuja) erbjuder projekt som hör till den egna målgruppen olika stödåtgärder, till exempel nätverksträffar, mentorskap, utbildning, material och kommunikationsstöd. Man kan läsa mer om dessa möjligheter på programmens webbplatser eller genom att kontakta programbyråerna.
Redovisning för användningen av understödet ska göras senast det datum som nämns i beslutet. Utredningen inbegriper både en ekonomisk rapport och en resultatrapport. Understödstagaren förutsätts rapportera om kostnaderna separat för varje kostnadsställe.
Projektets verksamhets- och ekonomiplan antecknas på ansökningsblanketten (inga separata bilagor med verksamhets- och ekonomiplanen lämnas in).
Sökanden ska bifoga följande handlingar till ansökan:
- Ett utdrag ur kommunens budget av vilken projektets självfinansieringsandel framgår.
- Samfinansieringsprojekt: Avtal om principerna för arbets- och ansvarsfördelningen samt användningen av understödet och ansvar i anslutning till det.
- Andra än kommunala projekt: Sammanslutningens resultaträkning, balansräkning och revisionsberättelse från föregående räkenskapsperiod samt utdrag ur föreningsregistret.
De sökande har möjlighet att få rådgivning som stöd för projektplaneringen av aktörer som koordinerar motion och idrott för barn och unga samt hälsomotion för vuxna i de regionala idrottsorganisationerna samt inom helheten I rörelse (Familjen i rörelse/Suomen Latu, Småbarnspedagogiken i rörelse/UBS/Likes Jamk, Vuxna i rörelse/Likes Jamk och Ikiliikkuja/Äldreinstitutet).
Ytterligare information
E-postadresserna enligt:
[email protected]
Regionförvaltningsverket i Lappland (RFV)
Idrottsväsendets överinspektör Kai-Matti Joona, tfn 0295 017 396
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland omfattar landskapen Mellersta Österbotten, Birkaland, Mellersta Finland, Södra Österbotten och Österbotten:
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland, huvudkontor i Vasa
Idrottsväsendets överinspektör Satu Sjöholm, tfn 0295 018 822
Regionförvaltningsverket i Norra Finland omfattar landskapen Kajanaland och Norra Österbotten:
Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Idrottsväsendets överinspektör Ulla Silventoinen, tfn 0295 017 663
Regionförvaltningsverket i Östra Finland omfattar landskapen Södra Savolax, Norra Savolax och Norra Karelen:
Regionförvaltningsverket i Östra Finland, huvudkontor i S:t Michel
Idrottsväsendets överinspektör Tapio Niskanen, tfn 0295 016 336
Regionförvaltningsverket i Södra Finland omfattar landskapen Egentliga Tavastland, Päijänne-Tavastland, Nyland, Kymmenedalen och Södra Karelen:
Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Överinspektör Ilpo Piri, tfn 0295 016 559
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland omfattar landskapen Egentliga Finland och Satakunta:
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, huvudkontor i Åbo
Idrottsväsendets inspektör Tiina Kaijanen, tfn 0295 018 303
***
Innehållsmässig rådgivning för projekten:
I RÖRELSE – RIKSOMFATTANDE PROGRAM FÖR MOTIONSFRÄMJANDE
Familjen i rörelse (på finska)
Småbarnspedagogiken i rörelse
Vuxna i rörelse (på finska)
Ikiliikkuja/äldre personer (på finska)
REGIONALA IDROTTSORGANISATIONER
Regionförvaltningsverkens handbok för statsunderstöd – ansökan, användning och tillsyn