Selvitys: Ammatillisen koulutuksen demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen osaamista vahvistettava

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 18.9.2025 12.35
Tyyppi:Uutinen

Nuorisotutkimusseura ry selvitti OKM:n tilaamana ammatillisten oppilaitosten käytänteitä demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksessa. Raportti selvityksestä julkaistiin torstaina 18.9.2025, ja se on osa kansallista lapsistrategiaa.

Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ammatillisessa koulutuksessa toteutuu käytännössä muun muassa erilaisina opetussisältöinä, koulutuksen järjestäjän tavassa toimia tai vaikkapa siinä, miten opiskelijoita kannustetaan vaikuttamaan. 

Selvitykseen osallistuneiden oppilaitosten henkilöstön ja johdon vastaukset paljastavat, että ammatillisen koulutuksen arjessa tehdään paljon toimia, jotka vahvistavat opiskelijoiden tietoja, taitoja ja asenteita toteuttaa demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Haasteena on, ettei demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen johtamiseen ole käytettäväksi toimintamalleja tai yksittäisitä toimista ei muodostu kokonaiskuvaa. 

-On tärkeää, että oppilaitosten johto ja opetushenkilökunta tiedostavat, mitä demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksella tarkoitetaan. Tiedostaminen tarkoittaa myös sitä, että opiskelijoille sanoitetaan, milloin oppilaitoksen toiminta, opetussisällöt tai opiskelijoiden toiminta oppilaitoksen ulkopuolella on luonteeltaan demokraattista ja tukee ihmisoikeuksien toteutumista, toteaa selvityksen vastuullisena tutkijana toiminut Anu Gretschel.

Osaamisen vahvistamiselle on tilausta

Vain pieni osa vastanneista ammatillisten oppilaitosten johtajista ja henkilöstöstä ilmoitti, että demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta ei ole tarpeen kehittää nykyisestään. Selvitys antaa suosituksia, joiden tavoitteena on edistää kehittämistyötä.

Suositukset muun muassa nostavat esille tarpeen lisätä oppilaitoksissa käytävää vuoropuhelua demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksesta. Keskustelu ohjaisi sanoittamaan toimintaa, muokkaisi ilmapiiriä ja lisäisi demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen näkyvyyttä työyhteisössä. Lisäksi tarvitaan myös esimerkiksi henkilöstön oman osaamisen vahvistamista ja tukea opetukseen vaikkapa opetusmateriaalien muodossa.

-Ammatillinen koulutus on osaltaan rakentamassa yhteiskuntaa, jossa jokainen voisi tuntea olevansa hyväksytty ja kykenevä vaikuttamaan. Siksi on tärkeää vahvistaa opiskelijoiden aktiivisuutta ja osallistumista, mutta myös kykyä empatiaan ja rakentavuuteen, toteaa ylijohtaja Petri Lempinen.

Lempinen huomauttaa, että ammatillisen koulutuksen järjestäjät vastaavat pitkälti toiminnastaan ja tavoista toteuttaa koulutusta. Myös opetus- ja kulttuuriministeriö edistää demokratia- ja ihmisoikeuskasvatusta yhteistyössä koulutuksen järjestäjien kanssa.  

Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus ammatillisissa oppilaitoksissa: henkilöstön ja johdon näkökulma. Nuorisotutkimusseuran verkkojulkaisuja 190. 

Lisätiedot:

  • Erikoistutkija, FT Anu Gretschel, sähköposti anu.gretschel[at]nuorisotutkimus.fi
  • Opetusneuvos Minna Bálint, (OKM), sähköposti minna.balint[at]gov.fi
Ammatillinen koulutus Koulutus